عزم شورا برای شکایت از کانون‌های آلاینده/ کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع آلودگی هوا ورود کند

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم رسیدگی کمیسیون اصل 90 مجلس به موضوع آلودگی هوا تأکید کرد و مصوبه شورای شکایات مراکز آلودگی را اعلام کرد.

به گزارش مجله سلامتی ایران ، سید آرش حسینی میلانی ، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری مجلس شورای اسلامی تهران ، در دیدار با نماینده تهران و سمیه رافی ، رئیس بخش محیط زیست مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به مشکلات زیست محیطی تهران گفت: به جز شورای شهر و همکاری پارلمان ، یک محیط حل نشده وجود دارد. مکاتباتی بین پارلمان و شورا در نقاط مختلف انجام شده است که نیاز به اقدام فوری برای جستجوی بودجه و پیگیری امور بین طرفین دارد.

وی با ابراز نگرانی در مورد سوختن گازوئیل و مازوت در صنایع و پستهای اطراف تهران گفت: شهرداری از سازمان محیط زیست درخواست كرد اطلاعاتی را در مورد نوع سوخت مصرفی صنایع و پستهای موجود در تهران منتشر كند اما این به موقع نبود. وجود دارد. اکنون ، با حمایت و پشتیبانی پارلمان ، فرصتی عالی برای ارائه اطلاعات صحیح در مورد محیط زیست است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه وضعیت آلودگی در مناطق جنوبی تهران نسبت به مناطق دیگر خوب نیست گفت: سال گذشته آقای خالع آبادی ، عضو شورای شهر تهران ، در مورد مصرف مازوت در یک صنعت هشدار داد. به جای تغییر روش وی ، مرکز آلودگی از او شکایت کرد و شاکی و شاکی جایگزین شدند. با این حال ، ما سعی داریم از ظرفیت شورا برای شکایت در مورد مراکز آلودگی در شهر تهران استفاده کنیم.

براساس گزارشی که اخیراً از نوار آلایندگی تهران منتشر شده است ، حسینی میلانی با بیان اینکه سهم صنایع آلاینده مشخص شده و قابل کتمان نیست گفت: تهران تعداد قابل توجهی موتورسیکلت در تهران دارد. روند اسقاط موتورسیکلت ها و اتومبیل های منسوخ عملاً متوقف شده و دادگاه اداری قوانین اسقاط موتورسیکلت را لغو کرده است.

وی گفت: برای خلاص شدن از شر موتورسیکلت های گمشده باید اقدام جدی انجام شود ، کرونا چرخه استفاده از موتورسیکلت های فرسوده را افزایش داده است و تغییرات ارزی و تورمی باعث شده صاحبان آن از ترک موتورهای فرسوده خود دریغ کنند.

خبر مرتبط:  فروش نتیجه دلخواه تست کرونا!

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با اشاره به اقدامات شهرداری در زمینه نوسازی گروه موتورسیکلت های فرسوده گفت: در حالی که شهرداری وظیفه ای برای حذف موتورسیکلت های فرسوده ندارد اما فروش طرح ترافیک براساس منابع درآمدی آن انجام می شود. ما به وضوح پیشنهاد می کنیم که نیمی از پول صرف نوسازی ناوگان موتور و لغو موتورسیکلت های فرسوده با تصویب مجلس شود.

وی با اشاره به مطالبات مدیریت شهری از سوی دولت یادآور شد: بودجه ای که برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده معادل ساخت چند کیلومتر یا دو تونل است. متأسفانه موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان آن چندان مورد توجه دولت نیست و علیرغم هشدارها و انتقادات مکرر ما ، اقدامات کمتری انجام شده و روند تخصیص بودجه در این زمینه بسیار کند است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه با رعایت این موارد ، بیش از 500 دستگاه اتوبوس از سازمان برنامه و بودجه برای بررسی اعتبارات دریافت کردیم ، اظهار داشت: ناوگان اتوبوسرانی در وضعیت مطلوبی نیست و بیش از 50 درصد اتوبوس های تهران از کار افتاده اند و اگر جدی گرفته نشوند ، تقریباً همه اتوبوس ها آسیب می بینند.

حسینی میلانی با بیان اینکه سیستم بانکی با مدیریت شهری ناسازگار است ، گفت: در شرایطی که شاهد آلودگی هوای تهران در اثر شیوع ویروس کرونا و آلودگی هوا هستیم ، بانک های کشور نیاز به در نظر گرفتن امتیازات و تسهیلات برای مدیریت شهری دارند.

وی اظهار داشت: برای حل مشکلات کلانشهرها از جمله تهران ، ایجاد همکاری نزدیک بین شهرداری ها و مجلس برای انعکاس مصائب کلانشهرها ، به ویژه تهران ضروری است.

به گزارش مجله سلامتی ایران ، در ادامه جلسه حسین شهیدزاده ، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، همکاری بین المللی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با مراکز و مراکز اندازه گیری آلودگی هوا در تهران را تشریح کرد. او با آژانس همکاری بین المللی ژاپن (ZICA) کار کرد.

وضعیت آلاینده ها در تهران در یک دهه اخیر ، به ویژه در دو سال گذشته ، عدم اطلاع دقیق از مراکز آلودگی در شهر تهران ، عدم اجرای قانون هوای پاک توسط دستگاه های متولی و مجازات های تخلف برای وسایل نقلیه ، آژانس را به معضلی اساسی در مقابله با آلودگی هوا تبدیل کرده است.

خبر مرتبط:  بی‌تاثیر بودن داروهای معروف در درمان کرونا / ۳ جزء موثر در بهبود این بیماران

بنابراین گزارش ، همکاری بیشتر بین شورای شهر و پارلمان در حل و فصل مسائل زیست محیطی ، همکاری بیشتر بین پارلمان و شورای شهر ، مراکز علمی و پژوهشی ، توجه به همه موارد فنی و عدم تمرکز بر امور فرهنگی ، اقتصادی و انسانی است. موضوعات مربوط به استفاده از زمین و بار جمعیت ، عدم توجه به حمل و نقل عمومی در سیاست های کلان و عدم خودمختاری برنامه ها از جمله نگرانی های مطرح شده توسط مشاوران و کارشناسان کمیته محیط زیست شورای شهر و گروه های زیست محیطی پارلمان است.

علاوه بر این ، تولیدکنندگان خودرو می توانند خودروهای منسوخ را از بین ببرند و تجهیزات آلودگی هوا ، نظارت جامع بر صنایع و پایگاههای مستقر در تهران ، ارزیابی میزان استفاده و استفاده از اتومبیل و موتورسیکلت در خیابانهای تهران ، استقرار نمایندگی محیط زیست شهرداری ، تهران و تهران را تضمین کنند ثبت مراکز و کارگاه های صنعتی ، جلوگیری از تأمین سوخت دیزل و مازوت به صنایع و پالایشگاه ها در تهران توسط مشاوران کمیته محیط زیست و گروه های زیست محیطی مجلس برای بهبود وضعیت آب و هوا و مبارزه با آلودگی در تهران ارائه می شود.

نماینده تهران در مجلس سمیه رافع در ادامه جلسه با بیان اینکه آلودگی هوا و شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد شرایط اجتناب ناپذیری شده است گفت: مشکلات تهران مبتنی بر محیط زیست است اما متأسفانه به جای پرداختن به آنها ، این مشکل را درمان کردیم و این مشکل اساساً مشکلات تهران است.

وی درباره بودجه هدف حفاظت از محیط زیست و توسعه حمل و نقل عمومی تصریح کرد: ناوگان منسوخ شده اتوبوس ها و موتورسیکلت ها و همچنین بودجه مناسب برای اسقاط و جایگزینی اتوبوس ها و موتورسیکلت های جدید.

نماینده تهران در مجلس با اشاره به اینکه تصویب قانون نباید کافی باشد ، خاطرنشان کرد: اجرای قانون از تصویب مهمتر است. علی رغم ضعف های قانون هوای پاک ، این قانون تدریجی در محیط زیست تلقی می شود ، اما متأسفانه این قانون عملی نشده است و دستگاه های متولی از طرق مختلف از اجرای آن خودداری می کنند.

خبر مرتبط:  اجرای طرح ویژه ساماندهی دست‌فروشان در ایام پایانی سال

رفیع افزود: با توجه به رهاسازی اخیر موتورسیکلت های رسوبی ، ما با حفظ مال مردم موافقت نمی كنیم ، اما این موتورها نباید در كلانشهرها توزیع شود و رهاسازی آنها باید براساس استانداردها و رویه های زیست محیطی باشد.

وی همکاری همه دستگاهها و نهادهای مسئول را پیشقدم و زمینه تغییر تجارت دانست و بر تلاش آنها در پارلمان برای بهبود شرایط زیست محیطی در بودجه و برنامه هفتم توسعه تأکید کرد.

در پایان این نشست ، حسینی میلانی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط مدیریت شهری در زمینه مسائل زیست محیطی و خدمات شهری ، ارزیابی جلسه مثبت با رئیس جمهور و مشاوران محیط زیست را ارزیابی كرد: “ما در مسیر ارائه برنامه جامع مدیریت پسماند هستیم. شهرداری برای کاهش استفاده از فاضلاب تصفیه شده با وزارت نیرو توافق کرده است.
وی ادامه داد: برای تکمیل خطوط آب و فاضلاب اقدامات بهتری انجام شده است که موجب کاهش ضایعات و بهبود خدمات رسانی شده اما همچنان شاهد 400 نقطه قطع منجر به ورود رودخانه های فاضلاب شهری و کانال های آب هستیم. به همین دلیل از شرکت آب و فاضلاب تهران خواسته ایم که پیشنهاد خود را در اسرع وقت ارائه دهد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر گفت: اقدامات انجام شده برای از بین بردن موتورسیکلت های فرسوده کافی نبوده و باید اقدامات لازم برای گشودن روند اسقاط موتورسیکلت های فرسوده و استفاده مجدد از این موتورسیکلت ها انجام شود. شهر نشوید. به نظر ما ، این یک پیشنهاد عملی است که نیمی از تخلفات راهنمایی و رانندگی را به اعتبار اسقاط موتورسیکلت های فرسوده که ممکن است ذهن باز داشته باشند ، اختصاص دهد.

بر اساس گزارش روابط عمومی این اعضای شورای اسلامی شهر تهران ، حسینی میلانی خواستار افزایش اعتبار حمل و نقل عمومی در لایحه بودجه 1400 و افزایش دسترسی به کمیسیون 90 مجلس برای تخلفات آژانس هایی شد که قانون هوای پاک را اجرا نمی کنند. کارشناسان مدیریت شهری در زمینه محیط زیست آماده اند تا در تدوین برنامه توسعه هفتم برای ارائه بخش ملی با پارلمان همکاری کنند.

انتهای پیام