استان ها

ضرورت هوشمندسازی نظام توزیع کالا در کنار درج قیمت تولید روی محصولات

مجله سلامتی ایران/ خراسان رضوی کارشناسان مسئول کالا و خدمات شرکت صنعت، معدن و تجارت تعطیلات خراسان مرحله دوم این طرح را عنوان کردند که بیان می‌کند: اگرچه سازنده قیمت تولید را روی محصول خود می گوید، اما پارامترهای تولید نیز باید ثابت باشند. به طور کلی، زنجیره های توزیع و تامین باید از ضرایب سود مربوطه پیروی کنند.

عباس اخوان در گفت وگو با مجله سلامتی ایران، درباره مرحله دوم طرح افزودن قیمت تولید کننده (به جای قیمت مصرف کننده) به محصولات استان از 19 دی ماه سال جاری، اظهار کرد: از 26 آذرماه امسال واحدهای تولیدی باید به قیمت تولیدکنندگان محصولاتی مانند آب معدنی، آبجو، لوازم خانگی و آبمیوه از 13 دی ماه این قیمت بر روی سایر اقلام مانند دستمال کاغذی، پوشک، پودر لباسشویی، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی درج می شود. به همین منظور کارگروهی در استان تشکیل شده است که با کمک تعزیرات حکومتی خراسان رضوی واحدهای تولیدی را برای اجرای این مهم بررسی خواهند کرد.

وی گفت: در فاز دوم این طرح که از 19 دی ماه آغاز شده است، واحدهای تولید کننده انواع سس، رب، کنسرو، ترشیجات، ماکارونی، فیلتر روغن، روغن موتور و مواد شوینده موظفند قیمت تولید کننده را روی کالای خود درج کنند. به این ترتیب، هر هفته کالاهای مختلفی برای نشان دادن قیمت سازنده اعلام می شود.

کارشناس ناظر بر کالا و خدمات شرکت صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برخی کالاها قبلا تولید شده و قیمت تولیدکنندگان روی آنها درج نشده است. این اجناس همچنان در بازار موجود هستند اما تلاش می کنیم کالاهای درج شده را در اسرع وقت با قیمت تولید کننده به دست مصرف کننده برسانیم. برخی از واحدها به ویژه واحدهای نوشابه سازی استان با در نظر گرفتن قیمت تولید کننده، عرضه محصول خود را به بازار عرضه می کنند.

خبر مرتبط:  ایجاد خزانه واحد در شهرداری، یک تدبیر بزرگ بود

برادر هود با بیان اینکه بازرسی هایی برای احتساب هزینه های تولید در واحدهای تولیدی انجام شده است، تصریح کرد: تاکنون 10 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی مرکز استان انجام شده و این بازرسی ها همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: تولیدکننده قیمت تولید را روی محصول خود می گذارد اما پارامترهای تولید نیز باید منسجم باشد. گاهی اوقات پارامترهای تولید تغییر می کند و می توان با چند برابر شدن قیمت در سبد عرضه مشتری مقابله کرد. در واقع تولید کننده محصول را با توجه به قیمت محصول به فروش می رساند.

کارشناسان ناظر بر کالاها و خدمات شرکت صنعت، معدن و تجارت تعطیلات خراسان با بیان اینکه آیا اضافه کردن قیمت تولید به نفع مشتری است یا خیر، گفت: قیمت تولیدکننده روی محصول درج شده بود اما پس از آن شبکه عرضه باید انجام شود. شفاف در ارزش کالا نباید چند برابر شود و کالا باید دست به دست هم داده و قیمت آن افزایش یابد. بنابراین درج قیمت تولیدکننده شرط لازم است اما کافی نیست. در این میان شبکه توزیع بار نیز باید ساماندهی شود و این امر تنها با تسریع در سامانه تحویل کالا قابل انجام است.

اخوان گفت: در سطح عرضه باید برچسب مصرف کننده روی محصول گذاشته شود و موضوع نظارت شود. در اکثر فروش ها، سود سهام سه درصد است. عموماً پس از تعیین قیمت کارخانه تا رسیدن به مشتری حداکثر 15 درصد بازدهی در نظر گرفته شود. البته در برخی کالاها این عدد متغیر است.

انتهای پیام/