علمی و پزشکی

ضربه بزرگ و جدید گوگل به کسب و کارهای دیجتال ایران !

در شرایطی که بنگاه های اقتصادی به دلیل محدودیت های اینترنتی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند، تغییر گوگل، فروش و بازاریابی کسب و کارهای ایرانی را با چالش جدی مواجه کرده است.

گوگل ادز یک پلت فرم تبلیغاتی در موتور جستجوی گوگل است که کسب و کارها می توانند از آن برای معرفی خود به مشتریان استفاده کنند. اگرچه ساخت بیلبورد در گوگل ادز برای ایرانیان ممنوع است، اما امکان استفاده از خدمات تبلیغاتی گوگل برای مشاغل ایرانی وجود دارد.

در این نوع همکاری، اگر کاربری عبارات مرتبط با فعالیت تجاری تبلیغ‌کننده را در گوگل جستجو کند، وب‌سایت آگهی‌دهنده با برچسب آگهی در ابتدای نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. برای هر کلیک، تبلیغ‌کننده باید به گوگل پول بپردازد.

ضربه بزرگ و جدید گوگل به کسب و کارهای دیجیتال ایران!

اما از ابتدای هفته سرویس دهی در ایران با اختلال مواجه شد و کسب و کارها پس از فیلترهای اینستاگرام و واتس اپ با مشکلات جدیدی مواجه شدند. در برخی از ISP ها، تبلیغات Google نمایش داده نمی شود، در برخی دیگر حتی اگر تبلیغات نمایش داده شوند، نمی توان به سایت دسترسی داشت. یعنی کاربر با کلیک بر روی لینک تبلیغ به مقصد دسترسی پیدا نمی کند.

جدا از آسیب رساندن به درآمد و بازاریابی بنگاه های مالی، موضوعی که آنها را نگران می کند، پرداخت هزینه بدون درآمد برای تبلیغات است.

فیلتر یا گلوگاه؟

امیر آذری، مدیرعامل افرک که یکی از حوزه های فعالیتش تبلیغات در گوگل است، در پاسخ به سوال دیجیاتو که آیا مشکل سرویس گوگل ادز به دلیل نقص یا فیلتر است، گفت: از روز یکشنبه تمامی لینک ها با همه IP هایی که Google Ads باید ردیابی کند، نه اخیراً بلکه چندین بار به لینک googleadservices.com هدایت می شود. در طی سال ها فیلتر شده است. در واقع، تا کنون 90٪ از لینک های Google Ads به دامنه اصلی Google هدایت می شدند و فقط 10٪ به googleadservices هدایت شدند و به این ترتیب آن تعداد محدود توسط مصرف کنندگان دیده نشد اما اکنون با این تغییر و فیلتر وب سایت مذکور تبلیغات در صفحه اول گوگل نمایش داده می شود اما کاربر به سایت مورد نظر منتقل نمی شود. پس از کلیک کردن، بنابراین نرخ کلیک پایین است.

خبر مرتبط:  آیفون 14 چه روزی و با چه قیمتی به ایران می رسد؟

اگر به پورتال خدمات الکترونیک کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مراجعه کنید و درخواست رفع فیلتر این سایت را ثبت کنید، «درخواست رفع فیلتر سایت مورد نظر شما قبلاً 3 بار مطرح شده است. کارگروه تعیین مصادیق و این درخواست مخالف است.بنابراین درخواست حذف فیلتر را مجددا ثبت کنید.نمیتوانید.

ضربه بزرگ و جدید گوگل به کسب و کارهای دیجیتال ایران!

آذری موضوع رایزنی با کارگروهی برای تعیین مصادیق محتوای مجرمانه را مطرح و به آن پرداخت که هنوز به نتیجه نرسیده است. به گفته وی، تنها دو راه برای حل این مشکل وجود دارد، همکاری با وزارت ارتباطات یا گوگل که احتمال بیشتری وجود دارد که مورد دوم را در نظر بگیرد: «یا باید فیلتر دامنه از طرف ایرانی برداشته شود یا گوگل باید آن را بازگرداند. تنظیمات این سرویس به حالت قبلی است. اجرای هر دو راه حل موجود دشوار است، اما گوگل سیاست خود را تغییر خواهد داد. ما بسیار امیدواریم. تغییرات اخیر گوگل؛ در کنار این مشکل، با گزارش طرف ایرانی، می توان انتظار تغییر در تصمیم گوگل را داشت، البته نباید زیاد خوشبین بود.

با توجه به سیستم درآمدزایی گوگل از هر کلیک روی یک لینک، آیا کسب و کارها باید برای این تبلیغات ناموفق هزینه کنند؟ مدیر عامل افراک دیجیاتو در پاسخ به این سوال گفت که از آنجایی که پس از کلیک کاربر درخواست به سرور نمی رسد، هیچ پولی از حساب تبلیغ کننده کسر نمی شود زیرا کلیک محسوب نمی شود.

وی در پایان گفت: یک سری از مشاغل خدماتی می توانند با درج شماره تلفن در گوگل متا تا حدودی مشکل اخیر را پوشش دهند، اما به طور کلی این موضوع به تبلیغات و حجم درآمد لطمه می زند.

فیلتر کردن فقط اتفاق نمی افتد

ضربه بزرگ و جدید گوگل به کسب و کارهای دیجیتال ایران!

“سارا بخشنده” کارشناس تبلیغات گوگل از شرکت ادنیک تایید کرد که گوگل اخیرا لینک های تبلیغات را به googleadservices تغییر مسیر داده و ابتدا این وب سایت فیلتر شده است.

اما در یکی دو ماه اخیر، ما با مشکلات متعددی از طرف گوگل مواجه بوده ایم، از ارسال نوتیفیکیشن گرفته تا دانلود از گوگل پلی. مشکلات حل شده با همکاری یکی از مدیران ایرانی گوگل؛ آیا می توانیم امیدوار باشیم که این چالش را حل کنیم؟ دیجیاتو در پاسخ به این سوال گفت: “متاسفانه گزارش مشکل به گوگل آسان نیست. اما کاربران عادی می توانند به گوگل گزارش دهند که تجربه کاربری خوبی در دامنه اصلی دارند. اگرچه جامعه ایران کوچک نیست، اما ممکن است ما به گوگل گزارش دهیم. قادر به اعمال فشار خاصی برای تغییر این رویه در مقابل تعداد زیادی از کاربران گوگل نیست.

خبر مرتبط:  کُرنش کرونا در کشور و پاندمی که هنوز تمام نشده است

ضربه بزرگ و جدید گوگل به کسب و کارهای دیجیتال ایران!

وی با تاکید بر اینکه گوگل ادز یکی از بهترین و پربازده‌ترین کانال‌های تبلیغاتی است، معتقد است که موضوع اخیر بر کسب‌وکارها تأثیر می‌گذارد و مخاطبان هدف ایران باید به کانال‌های بازاریابی دیگر بروند یا مخاطب هدف خود را تغییر دهند.

گوگل برای کلیک روی لینک ها هزینه ای از شما دریافت نمی کند

«رضا شیرازی» کارشناس بازاریابی اینترنتی از فیلتر شدن لینک های مرتبط با تبلیغات گوگل از ایران از ۲۶ مهرماه امسال خبر داد. او به دیجیاتو گفت که آدرس googleadservice.com فیلتر شده است و به همین دلیل هنگام کلیک بر روی لینک تبلیغ، کاربران با خطای تایم اوت مواجه می شوند.

شیرازی خیال کسبه را راحت کرد و با بیان اینکه به ازای هر کلیک روی آگهی هیچ هزینه ای از تبلیغ کننده کسر نمی شود، گفت: هزینه ای که گوگل از کاربر در صورت نرسیدن درخواست دریافت می کند، بر اساس کلیک روی سرور گوگل محاسبه می شود. گوگل هیچ هزینه ای متحمل نمی شود در هر صورت تاثیر منفی خود را خواهد داشت زیرا نرخ کلیک کاربر امتیاز کیفی گوگل است در این فاکتور نقش مهمی ایفا می کند.

این کارشناس بازاریابی با تأکید بر اینکه بسیاری از کسب و کارها از تبلیغات گوگل برای فروش استفاده می کنند، معتقد است که فیلتر شدن این سرویس می تواند تأثیر منفی مستقیمی بر فروش و بازاریابی بنگاه های اقتصادی داشته باشد: «تبلیغات گوگل و سئو به این دلیل که کاربران را از سرنخ های پایین قیف فروش جذب می کند. برای کسب‌وکارها مستقیماً بر فروش تأثیر می‌گذارد «اکنون ناپدید شدن کانال Google Ads در ایران بر فروش مغازه‌ها، کسب‌وکارهای گردشگری و بسیاری از خدمات تأثیر می‌گذارد.»

خبر مرتبط:  شایع‌ترین عللِ ابتلا به یک اختلال عصبی پیش‌رونده

ضربه بزرگ و جدید گوگل به کسب و کارهای دیجیتال ایران!

فیلتر گوگل ادوردز غیرمنطقی است

«علیرضا اشکان» فعال بازاریابی با تایید اختلال در سرویس گوگل ادز با بیان اینکه در حال بررسی بیشتر این موضوع هستند، گفت: در حال حاضر تبلیغات نمایش داده می شود اما هیچ گونه همگرایی با تبلیغات وجود ندارد و به نظر می رسد آدرس googleadsservice.com باشد. فیلتر شده است زیرا استفاده از ابزارهای تغییر IP مشکل را حل می کند.”

وی با توجه به غیرمنطقی بودن این فیلتر خدماتی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک مشکل برطرف شود.

اشکان در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه این موضوع چه تاثیری بر کسب و کارها خواهد داشت، گفت: کسب و کارها می خواهند حواسشان به اینستاگرام پرت نشود و در معرض دید مصرف کنندگان قرار بگیرند، باید در جایی که مصرف کنندگان انتظار تبلیغات دارند حضور داشته باشند. اما اکنون اگر این کانال نیز بسته شود، کسب و کار راه دیگری برای تعامل با کاربران و مشتریان ندارد مگر از طریق وب سایت خودش که منجر به خرابی می شود.

«علی کاشفی» یکی از بنیانگذاران فلایتیو در گفتگو با دیجیاتو گفت که از روز یکشنبه هفته جاری میزان ورودی وی از گوگل ادز در حال کاهش است.

کشفی از اینکه سرویس گوگل اد در سال های اخیر چندین بار توسط یک سرویس فیلتر که فقط برای تبلیغات استفاده می شود، فیلتر و فیلتر شده و به گفته وی، دلیل آن به طور رسمی اعلام نشده است، ابراز تعجب کرد.

بنیانگذار فلایتیو با تاکید بر اینکه فیلترینگ اینترنت و محدودیت های اخیر به کسب و کارها آسیب وارد کرده است که به راحتی قابل جبران نیست، گفت: این مشکل اخیر برای تمامی کسب و کارهایی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از این سرویس برای نصب اپلیکیشن و دسترسی به سایت استفاده می کنند. تبلیغات ویدیویی و غیره روی چیزی که استفاده می کنند تاثیر می گذارد.

کانال های تبلیغاتی مانند اینستاگرام در حال حاضر فیلتر هستند و هیچ مرجع رسمی زمان خاصی را برای رفع فیلتر اعلام نمی کند. در همین راستا و به منظور حمایت از بنگاه ها، کارگروه فیلترینگ باید این فیلتر قدیمی را حذف کند تا فشار بر بنگاه های اقتصادی دوچندان نشود.

227227

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان را در وب سایت ما هر روز منتشر و گزداوری میشود.