
شیوه نوین آموزش یادگیریِ عمیق ریاضی ویژه دانشآموزان نسل Z
به گزارش شفاف، دبیران تخصصی ریاضی با استناد به شیوع اپیدمی کرونا و لزوم ابداع روشهای جدید آموزش یادگیری عمیق در ریاضیات با روش تدریس 3PPP، آن را ویژه دانشآموزان نسل Z یا دانشآموزان در نظر گرفتهاند. تولید دیجیتالی و بیان کرد: در برخی مراکز آموزشی همزمان و موازی با ایجاد دنیای دیجیتال (متاورس) با کمک بسته های آموزشی به دانش آموزان و معلمان جوان در سراسر جهان ریاضیات آموزش داده می شود.
مدرس ویژه ریاضیات دکتر سامان سلامیان بر لزوم تغییر شیوه آموزش در دنیای پیشرفته امروز و سرعت بالای تولید اطلاعات تاکید کرد و گفت: در این عصر نقش آموزش غیرحضوری (آنلاین) است. مهمتر از آن؛ در طول همهگیری کرونا، این موضوع به یک موضوع جهانی تبدیل شده است و بستری برای مشارکت مخاطبان و معلمان در محدودهها، کلاسهای درس و محدودیتها فراهم شده است. از این رو برخی از مراکز آموزشی به آموزش ترکیبی (ترکیبی) روی آورده اند.
یادگیری معکوس یکی از روش های آموزش ریاضیات به صورت ترکیبی است
وی یادگیری برگردان برای تدریس ریاضی را یکی از این اقدامات در آموزش ریاضی دانست و افزود: در این روش دانش آموز با کمک محتوای آموزشی و کتب درسی مانند یک کلاس درس واقعی یاد می گیرد و فرصت طلایی حضور او می باشد. کلاس درس برای حل مسائل و صرف درس با معلم برای حل مسائل دشوارتر.
این معلم ریاضی ویژه گفت: امروزه با اینترنت و یک جست و جوی ساده می توان این آموزش های تصویری ریاضی حرفه ای را از دبستان تا کنکور دریافت کرد و گفت: در این نوع تدریس احتمال به روز رسانی تمامی مطالب آموزشی وجود دارد. همزمان.
دکتر. سلامیان گفت: اپیدمی کرونا به بشریت ثابت کرده است که فاصله و مرزها دیگر معنایی ندارد و این روش آموزشی برای همه فارسی زبانان دنیا قابل استفاده است و ایران کانادا، استرالیا و مهاجران زیادی دارد. اروپا به این ترتیب ریاضیات را به زبان مادری خود می آموزند.
یکی از مهمترین وظایف معلم ریاضی این است که به مخاطب نحوه یادگیری ریاضیات را بیاموزد
وی گفت: آموزش یادگیری ریاضی به مخاطب یکی از مهمترین وظایف یک معلم واقعی ریاضی است و در دنیای امروز این وظیفه هر انسانی است که یاد بگیرد.
این معلم ویژه ریاضی با تاکید بر روش های نوین آموزش ریاضی با توجه به شرایط امروزی و بر اساس فیلم های آموزشی خاطرنشان کرد: در این روش آموزشی ابتکاری، بازی، مکث، تمرین، دانش آموز یک فیلم آموزشی پخش می کند. پس از حل مشکل، آن را مکث می کند و با دست خط خود در دفترچه تحصیلی مشکل را حل و تمرین می کند تا مشکل در ذهنش ثابت شود. با این روش آموزشی، دانش آموزان در اقصی نقاط کشور و جهان بدون اینکه با مشکلاتی مانند ترافیک و اتلاف وقت بین کلاس ها مواجه شوند، ریاضیات را سریعتر یاد می گیرند.
علوم پایه مانند ریاضیات می توانند به طور غیر مستقیم ذهن انسان را توسعه دهند
در بخشی دیگر از سخنان خود دکتر. سلامیان درباره ماهیت درس ریاضیات توضیح داد: درک ریاضی و منطق یکی از ویژگی های ممتاز انسان (تفاوت انسان و حیوان) است. علوم پایه مانند ریاضیات می تواند به طور غیر مستقیم در رشد ذهنی انسان موثر باشد. به عبارت دیگر، یادگیری ریاضیات می تواند ساختار مغز را تحت تاثیر قرار دهد و تفکر ریاضی ابزاری قدرتمند برای حل مسائل روزمره زندگی و اختراعات انسان است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «تفکر ریاضی» به معنای محاسبات ریاضی است نه معنای ریاضی. مثلا شخصی که به فکر ساختن اتاق و طراحی معماری آن برای نورپردازی ابعاد پنجره، پنکه فرش کف، گچ بری، نجاری، رنگ آمیزی و ترکیب رنگ، نورپردازی و دکوراسیون داخلی و ابعاد اولویت و تاخیر است. خواه این کارها را روی کاغذ انجام دهد یا در ذهنش برنامه ریزی کند، تفکر ریاضی خود را به کار می گیرد.
این معلم ویژه ریاضی با بیان اینکه افزایش صلاحیت در ریاضیات و شاخه های آن مانند هندسه و مثلثات می تواند دیدگاه وی را نسبت به دنیای اطراف تغییر دهد، گفت: سوالی که بیشتر دانش آموزان می پرسند در مورد فایده مطالعه ریاضی است. این درس ها در زندگی بعدی چه خواهد کرد؟ مثلاً مشتق و انتگرال چگونه می تواند در زندگی روزمره به ما کمک کند؟ برای پاسخ به این سوال باید فهمید که حل یک مسئله هندسه یا ریاضی تاثیر غیرمستقیم و خطی در حل مسائل زندگی دارد. از کجا شروع به انجام کاری کنیم و چگونه از داده های یک مسئله استفاده کنیم و اینکه آیا باید یک ایده را به پدیده تبدیل کنیم یا یک شی را ایجاد کنیم یا ایجاد کنیم، همه نتیجه حل مسائل ریاضی است.
عظمت بسیاری از مخترعان و پزشکان مشهور ناشی از تفکر ریاضی و هندسی است.
دکتر. سلامیان ادامه داد: مشهورترین مخترعان در ریاضیات و هندسه سرآمد هستند، حتی جراحان پلاستیک و زیبایی که نتایج آنها رضایت بخش است، کار خود را نتیجه تفکر هندسی و تجسم فضایی و برتری خود در ریاضیات و هندسه می دانند.
وی یادآور شد: مراکز ویژه آموزش ریاضی همواره تلاش می کنند تا هنر حل مسئله را از طریق روش حل مسئله و یا به کمک حل مسئله به دانش آموزان آموزش دهند. این بدان معناست که زبان آموزان می توانند یک مسئله جدید را با تقسیم کردن یک مسئله دشوار به مسائل فرعی ساده تر حل کنند. معلم ریاضی با حل مسائل مادر، روش صحیح برخورد با آنها را به مخاطب آموزش می دهد تا مخاطب هر مسئله جدیدی را با کمک مسائل مادر قبلی حل کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان