علمی و پزشکی

شش علامت کمبود “روی” در بدن

بدن ما برای حفظ عملکرد درونی خود به انواع مواد معدنی و ویتامین ها نیاز دارد. زمانی که بدن مواد مغذی کافی دریافت نکند، عملکرد اندام ها تحت تاثیر قرار می گیرد و علائم آن در نقاط مختلف بدن دیده می شود.

به گزارش مجله سلامتی ایران، روی یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن برای فعال کردن بیش از 300 آنزیم درگیر در ایمنی، تقسیم سلولی، رشد سلولی و پروتئین است. مقدار “روی” در غذایی که می خورید محدود است و بدن نمی تواند این ماده مغذی را ذخیره کند و باید به طور مرتب مصرف شود.

مردان بالای 14 سال باید روزانه 11 میلی گرم روی و زنان بالای 14 سال باید 8 میلی گرم روی مصرف کنند. همچنین روی مورد نیاز برای زنان باردار 11 میلی گرم و برای زنان شیرده 12 میلی گرم در روز است.

علائمی که باعث افزایش مصرف روی می شود عبارتند از:

روند بهبود آهسته زخم

یکی از نقش های کلیدی روی حفظ سلامت پوست و بهبود قطع خونریزی است. اما زمانی که بدن به اندازه کافی “روی” نداشته باشد، بهبود زخم دشوار می شود. آکنه نیز به دلیل کمبود “روی” ایجاد می شود.

کاهش وزن

مصرف کم روی می تواند منجر به گرسنگی و کاهش وزن شود. کاهش وزن بدنبال خستگی و خستگی مداوم است، اما کاهش وزن غیرطبیعی می تواند باعث مشکلات سلامتی دیگری شود. حتی اگر فردی به دنبال کاهش وزن است، باید ریزمغذی های مختلفی را برای حفظ عملکرد اندام های داخلی مصرف کند.

ریزش مو

استرس، بهداشت ضعیف پوست سر و دریافت ناکافی مواد مغذی سالم می تواند باعث ریزش مو شود. شکسته شدن، نازک شدن و نازک شدن موها ممکن است نتیجه کمبود روی باشد. افزایش استفاده از این ماده مغذی می تواند به جلوگیری از ریزش مو و بهبود کیفیت مو کمک کند.

خبر مرتبط:  امکان رشد تصاعدی آمار مبتلایان کرونا با اُمیکرون

تبدیل شدن به یک تجربه سرد

روی یک ماده مغذی ضروری است که به تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن کمک می کند. مصرف کم روی بدن را مستعد ابتلا به عفونت ها و بیماری ها می کند. اگر بیشتر از افراد دیگر احساس سرما می کنید و اغلب بیمار هستید، این می تواند نشانه کمبود «روی» باشد. افزایش مصرف روی می تواند به کاهش سریعتر علائم سرماخوردگی کمک کند.

تاری دید

این ماده معدنی باید از حدت بینایی کافی برخوردار باشد. اگر بدن به طور منظم روی کافی دریافت نکند، باعث از دست دادن بینایی می شود که می تواند منجر به تیرگی دید و کاهش دید شود. روی و ویتامین A دو ماده مغذی هستند که چشمان شما برای سالم ماندن به آنها نیاز دارند.

مه مغزی

احساس ناراحتی یا حواس پرتی نشانه کمبود روی است. رژیم‌های غذایی کم روی می‌توانند باعث ایجاد مه مغزی شده و تمرکز را دشوار کنند. همچنین می تواند باعث مشکلات حافظه شود.

انتهای پیام/