شبکه‌های اجتماعی خستگی و بی‌حوصلگی را رفع می‌کنند؟

بسیاری از ما هنگام به تصویر کشیدن خود و تلفن های همراه خود نگرشی مردد داریم. اما آیا واقعاً اینطور است؟ آیا شبکه های اجتماعی ما را آرام می کند؟ مطالعات علمی جدید خلاف این را می گوید.

به گزارش مجله سلامتی ایران ، سواد زندگی او می نویسد: “اگر می خواهید از کسالت و کسالت خلاص شوید و ذهن خود را آرام کنید ، توصیه می شود قبل از مراجعه به تلفن های همراه و شبکه های اجتماعی مداد و کاغذ بردارید.” همه ما گاهگاهی برای تفریح ​​و اوقات فراغت به گوشه های تلفن همراه می رویم. ما اعلان ها ، پیام ها ، نظرات ، عکس ها ، اخبار فوری و غیره را مشاهده می کنیم. در واقع با این کار ذهن خود را برای لحظه ای از استرس پاک می کنیم. با این حال ، مطالعات علمی اخیر می گوید که رسانه های اجتماعی خستگی را برطرف نمی کند.

در واقع ، کانال ها و صفحات معمولاً پر از افرادی هستند که بر سر یکدیگر فریاد می زنند. برخی از توییت ها ذهن شما را تحت تأثیر قرار می دهند و باعث ایجاد استرس می شوند. موارد مشابهی در شبکه های دیگر اتفاق می افتد. شما چند دقیقه برای سرگرمی وارد می کنید. هنگامی که اغلب احساس می کنید بیشتر عصبانی هستید تا آرام.

به دلیل اثرات ناسالم رسانه های اجتماعی ، برخی از کاربران لغو اشتراک یا “سم زدایی دیجیتالی” را انتخاب می کنند. با این حال ، مهمترین مسائل مربوط به استفاده از رسانه های اجتماعی مربوط به جوانان است. زیرا طبق تحقیقات انجام شده ، جوانان نسبت به احساس کسالت و کسالت بی تحمل هستند. در حقیقت ، بسیاری از جوانان وقتی صفحه نمایش جلویی ندارند اضطراب زیادی را تجربه می کنند.

خبر مرتبط:  افزایش مصدومان حادثه انفجار چرداول ایلام

“نسلی که نمی تواند بی حوصلگی خود را تحمل کند ، نسلی از مردان کوچک است ، مردانی که بدون دلیل ، روند کند طبیعت آنها را قطع می کند. هر هدف مهمی در مردان به آرامی در حال محو شدن است.”

چرا شبکه های اجتماعی ملال و کسالت را از بین نمی برند؟

شبکه های اجتماعی نه تنها کسالت و کسالت ما را برطرف می کنند بلکه سلامت روانی ما را نیز به خطر می اندازند. این را مطالعه موسسه علوم اعصاب و روانشناسی کالیفرنیا در سال 2020 تأیید می کند.

با این حال ، این تأثیر در سراسر جهان یکسان نیست. در حقیقت ، افرادی هستند که از رسانه های اجتماعی به خوبی استفاده می کنند و از مزایای آن بهره مند می شوند. با این حال ، آمار مربوط به ناراحتی و استرس ناشی از استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی قابل توجه است.

به عنوان مثال ، برخی افراد معتاد به این شبکه ها هستند. در حقیقت ، فضای مجازی به عنوان دوپامین برای آنها عمل می کند.

دیگران زندگی را فقط از طریق دنیای دیجیتال درک می کنند. آنها خود را با دیگران در این دنیای مجازی مقایسه می کنند و نمی توانند از هیچ پیام ، داستان یا تصویری فرار کنند. در غیر این صورت ، آنها با احساس عقب ماندگی دچار استرس و نگرانی می شوند.

بسیاری از این موارد قبلاً برای ما شناخته شده است. علم در گذشته به اثرات کوتاه مدت رسانه های اجتماعی پرداخته است. شبکه های اجتماعی می توانند با مراجعه به رسانه های اجتماعی در محل کار ، محل کار یا مترو و اتوبوس به ما در سرگرمی و رفع استرس یا کسالت گاه به گاه کمک کنند. اما امروزه علم نه می گوید. شبکه های اجتماعی حتی در کوتاه مدت به رفع خستگی و کسالت ما کمک نمی کند.

خبر مرتبط:  صعود تیم ملی فوتبال بانوان ایران به جام ملت های آسیا

مرور کوتاه مدت موبایل خلق و خوی شما را بهبود نمی بخشد

دانشگاه رادبود هلند مطالعه جالبی انجام داده است. هدف این بود که بفهمیم آیا رسانه های اجتماعی به افراد کمک می کند تا ذهن خود را هنگام استرس یا اوقات فراغت روشن کنند ، همانطور که همه معتقدند. این یافته ها در مجله Royal Society Open Science منتشر شده است.

برخی از یافته های جالب این تحقیق عبارتند از:

1- شبکه های اجتماعی ملال و کسالت را از بین نمی برند ، بلکه باعث می شوند افراد بیشتر احساس کسالت و کسالت و استرس کنند.

2- از تلفن همراه خود فقط در زمان استراحت یا اوقات فراغت استفاده نکنید. در حقیقت ، استفاده از تلفن همراه نه یک اوقات فراغت بلکه یک شیوه زندگی است. علاوه بر این ، در مواقع غیرقابل توضیح از تلفن همراه استفاده می کنید. بنابراین ، جدا کردن لحظات باقی مانده از لحظات کاری دشوار است.

3- ما به طور مداوم و ناسالم از تلفن همراه خود استفاده می کنیم. ما رسانه های اجتماعی را بدون توجه به شرایط مرور می کنیم. این می تواند منجر به استرس بیشتر در هنگام کار و حتی استرس بیشتر در زمان نیاز به استراحت شود.

احساس فوریت ؛ باید دائماً تلفن همراه خود را چک کنید

این احساس که باید دائماً تلفن همراه خود را چک کنید تصادفی نیست. در واقع این واقعیت که شبکه های اجتماعی خستگی و کسالت شما را برطرف نمی کنند به یک هدف خاص برمی گردد. حقیقت این است که هر برنامه و برنامه به دنبال چیزی بسیار خاص است: شما به طور مرتب از آنها استفاده می کنید.

خبر مرتبط:  بیشتر مردم استان قم خواستار تزریق واکسن ایرانی هستند - خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

همه این سیستم عامل ها از پیچیده ترین تکنیک ها برای برقراری ارتباط شما استفاده می کنند: “احساس فوریت”. این ایده که اگر به تلفن همراه خود نگاه نکنید چیزی را از دست می دهید یک موضوع تکراری است.

در حقیقت ، دنیای دیجیتال برای کاهش خستگی یا کسالت یا سرگرمی طراحی نشده است. جستجوی سایت ها و برنامه های شبکه های اجتماعی اعتیاد شما و استفاده مداوم از آن است.

راههای دیگری برای مقابله با خستگی بیابید

راه های زیادی برای مقابله با کسالت و کسالت وجود دارد. با این حال ، مهمترین چیز یادگیری تحمل کسالت و کسالت است.

در واقع ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که منابع دیگری را برای سرگرم نگه داشتن خود و استفاده از رسانه های اجتماعی برای نیازها یا چیزها پیدا کنید.

خواندن ، گوش دادن به موسیقی یا انجام برخی فعالیت های هنری منابع استثنایی برای ذهن و سلامت روان شما هستند. آنها احساسات را ترکیب می کنند ، استرس را کنترل می کنند و خلاقیت را تقویت می کنند.

“اگر تلاش کنید ، به زودی متوجه خواهید شد که هنوز دنیای شگفت انگیز و صداهای ثابت شبکه های اجتماعی فراتر از صفحه تلفن همراه را نمی شناسید.”

انتهای پیام