مینا قاسمی زواره؛ مستندساز درباره بازخورد های اکران «در گرو عشق» در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقا» به خبرنگار مجله سلامتی ایران گفت: فیلم «در گرو عشق» که سال گذشته در جشنواره حقیقت داشتم شرایط خاصی داشت و تنها در بخش نمایش ویژه این جشنواره اکران شد. درواقع بخاطر تاخیر در ارسال فیلم نتوانستیم در بخش مسابقه شرکت کنیم. اما فیلم در همان اکران های ویژه نیز با اقبال بسیار خوبی مواجه شد چراکه موضوعی بسیار جذاب برای مخاطب داشت. فیلم درباره کبوترباز ها بود و ما حتی میهمانانی از شهرستان ها در سانس های اکران داشتیم.
این کارگردان ادامه داد: جشنواره «سینماحقیقت» جشنواره ای کاملا تخصصی است و تبلیغات برای جذب مخاطب خاص هر موضوع می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. برای مثال زمان اکران فیلم ما کبوترباز ها از سراسر ایران برای تماشای فیلم در سالن حضور داشتند. اقبال به شکلی بود که برای فیلم اکران ویژه گذاشتند و روز دوم فیلم را در سالنی بزرگ تر نمایش دادند.
قاسمی افزود: سال گذشته این انتقاد وجود داشت که سبد انتخاب فیلم ها چندان متنوع نیست و شاید اگر سخت گیری ها وجود نداشت فیلم ما نیز می توانست در بخش اصلی جشنواره حضور داشته باشد. اما بنا به ملاحظات و قوانین جشنواره فیلم در زمان انتخاب آثار به جشنواره ارسال نشده بود از حضور در این بخش بازماندیم.
این کارگردان در بخش دیگری از صبت هایش گفت: جشنواره «سینماحقیقت» باید بزرگ تر و باشکوه تر برگزار شود. تا چند سال پیش مردم چندان با سینمای مستند آشنایی نداشتند و این جشنواره صرفا به دورهمی ما فیلمسازان و دانشجویان سینما تبدیل شده بود اما در حال حاضر در طیف مخاطب عام سلیقه تماشای آثار مستند دیده می شود. یکی از دلایل این موضوع بخاطر دسترسی آسان مردم به پلتفرم ها و آشنایی آنها با سینمای مستند است. مخاطبان موضوعات مورد علاقه شان را جستجو می کنند و متناسب با موضوعات مورد علاقه شان مستند های مرتبط را نیز در آپارات یوتیوب و… تماشا می کنند. این موضوع باعث شده است که مخاطبان عام نیز به تماشای سینمای مستند گرایش پیدا کنند.
وی افزود: در این طیف حتی شاهد زنان خانه دار دانش آموزان و … هستیم. در صورت تبلیغات گسترده و جذاب این عزیزان همگی می توانند مخاطبان بخش های مختلف جشنواره باشند. جشنواره «سینماحقیقت» در کنار رسالت اصلی خود که به نمایش گذاشتن تولیدات سینمای مستند در طی یکسال است می تواند همزمان وظیفه تبلیغ برای سینمای مستند و جذب مخاطب عام را نیز داشته باشد ما نیاز داریم به این طیف از مخاطب نزدیک شویم.
مینا قاسمی زواره ادامه داد: ساخت مستند بسیار سخت شده است با توجه به تورم و افزایش هزینه تولید ساخت مستند هم گران شده است این کار را برای فیلمسازان دشوار کرده است. ساخت یک مستند با تجهیزات معمولی تقریبا در هر روز معادل نیمی از هزینه تولید یک فیلم داستانی است. به همین خاطر دست مستندسازان بسته است. من سال ۱۴۰۰ مستند «آن شب» را با یک گوشی معمولی آیفون ساختم و چنین جسارتی داشتم که با محدود ترین وسائل فیلم بسازم اما همه آثار مستند را نمی توان به این شکل تولید کرد. برای مثال فیلمسازانی که مستند های داکیودرام می سازند باید از تجهیزات حرفه ای استفاده کنند.
کارگردان «آن شب» گفت: بالا رفتن هزینه تولید روی کیفیت آثار تاثیر منفی می گذارد. یک آفیش ساده روزانه با کمترین تعداد عوامل بیش از ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد. پیش تر کارگردانان حوزه مستند به جوانان تاکید می کردند باید با سوژه مورد نظرتان آشنایی کامل داشته باشید با آن زندگی کنید و ماه ها و یا حتی سال ها روی آن تحقیق کرده پروسه تولید طولانی صبورانه و با وسواس داشته باشید اما با شرایط کنونی چنین امکانی وجود ندارد. مگر می شود در شرایط تورم و گرانی فعلی ماه ها گروه آفیش کرد برای تولید یک کار مستند؟
این کارگردان ادامه داد: درنهایت شرایط آنقدر ها هم سیاه و بد نیست و هنوز هم می توان فیلم مستند تولید کرد. من بسیار به سینمای مستند ایران امیدوارم چراکه ما در کشورمان هم فیلسازان خلاق و مستعد و هم موضوعات و سوژه های بسیار ناب بکر وجذاب داریم.
مینا قاسمی زواره درباره پروژه های جدیدش گفت: دو سوژه برای تولید در دست برسی دارم. موضوع مستند اول با نام «فوروارد» درباره استعدادیابی در مناطق محروم و یافتن نوجوانی فوتبالیست است که از پدر و مادری افغان و بلوچ متولد شده اما چون فاقد شناسنامه است نمی تواند به تیم های ملی راه پیدا کند.
وی گفت: هشت سال است روی این موضوع کار می کنم و از این نوجوان فیلم گرفته ام و امیدوارم با گرفتن شناسنامه و راه یابی این نوجوان به تیم ملی نوجوانان فیلم به پایان برسد. ضمن اینکه در مرحله پژوهش درباره ساخت یک مستند درباره یک زن ایرانی هستم که قرار است کار بزرگی انجام دهد.
انتهای پیام/