فرهنگ و هنر

سال‌هاست که با علم دشمنی می‌کنیم / تاریخ اجتماعی را نادیده گرفته‌ایم

مجله سلامتی ایران/اصفهان یکی از اعضای هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران گفت: متأسفانه سال هاست که با علم دشمنی داریم و آن طور که باید کار علمی انجام نمی دهیم.

حجت الاسلام ظفریان در نشست علمی «ملل و نهلوگرافی در تمدن اسلامی و روش های نوین در آن» که روز پنجشنبه (اول دی ماه) برگزار شد، از سال های 69 و 70 به موضوع ملل و نخل پرداخته است. در سال 68 تاریخ تشیع را تدوین کردم و در همین زمینه با حالت فرق آشنا شدم و به صورت کلی وارد این مسئله شدم.

وی با بیان اینکه علم اقوام و درختان خرما از قرن دوم و سوم آغاز شد و تا قرن ششم و هفتم ادامه یافت و سپس رو به افول گذاشت گفت: از قرن سوم شروع بحث های جدی در این زمینه و کتاب ها و آثار اصلی تدوین شد و تا قرن ششم در این منطقه سازماندهی شد و این علم از قرن هفتم پس از میلاد تا عصر جدید تحقیقات در مورد سبک کارهای فرهنگی آغاز شد. در واقع علم ملل و نخل، دانشی است که تولد، اوج و سن دارد. این دانش چند وجهی و میان رشته ای است، با فلسفه، کلام، حدیث، تاریخ، علوم سیاسی و جغرافیا مرتبط و متأثر از آن است و با وجود اینکه ما آن را به صورت سنتی می بینیم، این دانش همواره میان رشته ای بوده است.

نویسنده کتاب «درس هایی از فرق اسلامی» افزود: جغرافی دانانی مانند محمد بن بحر روحانی کتابی در زمینه جغرافیا نوشته و به گرایش های مذهبی مردم آن منطقه اشاره کرده است.

جعفریان تصریح کرد: در دوره جدید کتب ملل و نحل بدون در نظر گرفتن شرایط اجتماعی به ایدئولوژی ها می پردازند، گاه گریز کوچکی از این امر می کنند، اما شرایط اجتماعی و سیاسی در شکل گیری اختلافات تأثیر زیادی داشته است. پاسخ او روشن نیست که آیا سیاست ها و تغییرات اجتماعی منجر به فرقه گرایی شده است یا فرقه ها تحولات اجتماعی ایجاد کرده اند و هر دوی این موارد یعنی اختلاف و شرایط اجتماعی در شکل گیری اجتماعی جوامع و مذاهب نقش داشته است.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه علمای شیعه در ردیه های خود به اطلاعات دقیق و دقیقی از سنت دسترسی ندارند، گفت: به عنوان مثال جاحظ در کتاب خود اصطلاح سفانی را برای اهل سنت ذکر می کند که ما آن را داریم. کلمه مهدویت است و اهل سنت در دوره های خاصی منتظر ظهور سفانی هستند. تحولات تاریخی در موضوع طلاق بسیار مهم است. موضوع کفر و اعتقاد به تحولات اجتماعی به ما کمک زیادی به درک فرقه گرایی می کند، زیرا دوگانگی کفر و اعتقاد دشوارترین مفهوم در تاریخ اسلام است و وقتی دوگانگی به حاشیه می رود، دوگانگی دیگر شیعه و سنی است. ، بزرگ شده است.

استادان این دانشگاه گفتند تحولات تاریخی بستری را برای درک ملت ها و مردم فراهم می کند. اساس کتاب «درس های فرق اسلامی» نیز بر همین اساس گذاشته شد، اما با این وجود اعتراف می کنم که کتاب در این زمینه کامل نیست.

جعفریان با بیان اینکه از حدود نیم قرن پیش جریانی به نام تجدیدنظرطلبی و شبهه گرایی آغاز شد که اعتقاد به منابع حدیثی و روایات قدیمی را به طور جدی زیر سوال برد و به نقد و بررسی پرداخت و تصریح کرد: این تصور که می توانیم متون را مانند گذشته بخوانیم و تحلیل کنیم، اشتباه است. .. از منظر این گرایش، آن متون در موقعیت های خاص ایجاد می شوند و به راحتی آن را نمی پذیرند، به همین دلیل کتاب شناسی و کتاب شناسی اهمیت زیادی دارد. در سال‌های اخیر داده‌های ملل و نحل در هم آمیخته و سطح تحصیلی رشته‌ها، دانشگاه‌ها و پژوهشگران مختلف تغییر کرده است، به همین دلیل، بازسازی، بازخوانی و تفسیر متون از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: تنفر و بی اعتمادی تاریخی ما به فعالیت های فرنگی باعث شده که تمایلی به بررسی متون او نداشته باشیم، اما سطح اطلاعات و متون ما پایین و بدون توجه به تاریخ اجتماعی است.

یک استاد دانشگاه تهران تعداد دانشجویان قرآن و حدیث دانشگاه های دولتی ما را با دانشجویان فنی برابری کرد و گفت: سالانه 30 یا 40 هزار دانشجوی قرآن و حدیث در دانشگاه ها تحصیل می کنند اما در این زمینه نتیجه ای حاصل نمی شود. در هر صورت قابل قبول است. زیرا متونی که دانش آموزان مطالعه می کنند مناسب نیست و به همین دلیل کتاب های نوشته شده را کسی جز خودشان نمی خوانند. در عین حال، آگاهی از جنبش‌های شک‌گرایی و تجدیدنظرطلبی مهم است و دانشجویان جدیدالورود باید متن‌هایی از این جنبش‌ها را مطالعه کنند.

جعفریان با اشاره به اینکه بسیاری از مطالب مهم دنیا در دسترس ما نیست، گفت: بسیاری از پیشرفت ها در علم اقوام و نخل ها ناشی از تحقیقات کتابشناختی است، اما بسیاری از نسخه ها در دسترس ما نیست و تعصبات دینی مانع ما شده است. از تلاش برای یافتن آنها.” اگر چنین بستری را فراهم کنیم و به نسخه های اصلی و جدید دسترسی پیدا کنیم، فرصت بسیار خوبی برای آشنایی بیشتر با علم ملل خواهد بود. تفاوتی که به اعتدال در مشاهدات نزدیک می شود.

نویسنده کتاب «درس های فرق اسلامی» با بیان اینکه باید کلمه را از علم اقوام و نخل ها جدا کنیم، گفت: در این علم نیمه اول قرن چهارم با نیمه دوم آن متفاوت است. هر نسلی در علم ملل و تفاوت ها متفاوت است، اما ما به این تفاوت های تاریخی و اجتماعی توجهی نداریم. به عنوان مثال، بخشی از تاریخ کلام در اصفهان جای بحث و نقد بسیاری دارد، از جمله بحث های زیادی درباره امامزاده نزدیک فرودگاه اصفهان.

وی ادامه داد: رویکرد ما در حوزه واریاسیون پژوهی باید کار علمی و عملی باشد تا ذهن ما به مراجع در علم واریاسیون بسنده نشود.

جعفریان گفت: در میان نوشته های فرق، نوشته های بدی در عربستان منتشر می شود، زیرا تعصب مذهبی آنها بسیار بالاست و همه احادیث را حقیقت می دانند و بر اساس آن فتوا می دهند. اما به طور کلی باید به نکاتی در این علم توجه کرد; از جمله استفاده از نظریه های اجتماعی، روش تاریخی و مطالعه متون جدید.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: دانشگاه ادیان در ایران تأسیس شد، اما موفق نشد، زیرا سطح آموزش، متون و پژوهش ها پایین بود. آموزش دانشجویان در سطوح مختلف هزینه زیادی دارد، اما چه نوع افرادی را باید در پلتفرم های بین المللی و در دنیا معرفی کنیم؟ متأسفانه ما سال هاست که با علم دشمنی داریم و آن طور که باید کار علمی انجام نمی دهیم. یکی از دلایل عدم تألیف کتاب خوب این است که آزاد اندیشی وجود ندارد یا دانشجو با نسخه های خطی سروکار ندارد.

انتهای پیام/

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.