حوادث

ریسک ایمنی برخی مدارس بالاتر از میزان معمولی است/تعطیلی‌های کرونافرصتی برای ایمن سازی مدارس بود

حوادثی که در مدارس و مراکز آموزشی رخ می دهد از حساسیت بیشتری برخوردار است زیرا اولاً در مراکز تجمع هستند و ثانیاً کودکان و نوجوانان در آن جمع می شوند و جزء گروه آسیب پذیر هستند. چندی پیش شاهد انفجار آبگرمکن در یک مهدکودک بودیم که بر اثر آن چهار کودک و یک زن 21 ساله مجروح شدند. در این رویداد تاکید شده است که ایمنی باید در موسسات آموزشی و مدارس مورد توجه قرار گیرد. این تمرکز در سال های اخیر در قالب پروژه ای به نام آماده برای مدارس دنبال شده است. اما در حال حاضر خبری از این پروژه و پیگیری برای انجام مجدد آن نیست.

محمدرضا مرشد داوست، مدیر عامل انجمن کودک ایمن نازی فردا در گفت وگو با مجله سلامتی ایران، گفت: وی با اشاره به لزوم توجه به ایمنی در مدارس و مراکز آموزشی کودکان و نوجوانان بیان کرد: طرح مدارس آماده که از چند سال گذشته انجام شده قرار است کلید بخورد. سه سطح. در طول سه ماهه اول، کارکنان مدرسه از جمله معلمان، معلمان و مدیران آموزش های ایمنی را می بینند. در مرحله دوم، ارزیابان صنعت ریسک همان ارزیابی‌های ریسک را با توجه به چک‌لیست‌های ایمنی ارائه‌شده توسط مدرسه از نظر ایمنی بررسی می‌کنند که بخشی از آن بازرسی‌های سازه‌ای است که مربوط به سایش سازه و مقاومت لرزه‌ای و دیگری مربوط به تجهیزات است. خطوط خروجی، پله ها و غیره.

وی ادامه داد: در طرح مدرسه در نهایت مدارس به سه رنگ سبز، زرد و قرمز تقسیم شدند. در ارزیابی کلی خطر، فقط رنگ زرد بین خطر خطرناک و پرخطر هشدار داده می شود، اما قرمز هشدار داده می شود که نمی توان کلاس های آموزشی را در اینجا برگزار کرد.

خبر مرتبط:  هشدار پلیس راهور؛ پایان هفته زمان مناسبی برای سفر به استان‌های نیمه شمالی نیست

یک کارشناس امنیتی گفت: در مرحله سوم ارزیاب های صنعت ریسک وارد مرکز خانواده شدند تا آموزش های شهروندی را برای ارائه آموزش های لازم به بحث بگذارند.

مرشد دوست گفت: در بسیاری از این بازدیدها مشخص است که ریسک این ساختمان ها بیشتر از حد معمول است، طرح شهرداری ها است و بودجه ای برای این کار نداریم.

وی ادامه داد: در شرایطی که مدارس و مراکز آموزشی ایمن پیش بینی می شود، بازدارندگی صورت نگرفته و اقدام خاصی صورت نگرفته است.

یک کارشناس ایمنی گفت: متأسفانه برخی مدیران از این امر غافل بودند و آمادگی مرکز آموزشی را در گرو نیروهای آتش نشانی می دانستند. با این حال، مدرسه باید یک برنامه اضطراری داشته باشد و مربیانی را آموزش دهد که چگونه دانش آموزان را کنترل کنند، اگر اتفاقی افتاد و آنها همزمان کلاس را ترک کردند.

مرشد دوست با اشاره به مصدومیت چهار کودک و یک زن 21 ساله بر اثر انفجار آبگرمکن در مهدکودک، گفت: اگر ثبت خطرات در این مرکز آموزشی به درستی انجام شود، ممکن است شاهد آن نباشیم.

“دو سال است که مدارس تعطیل شده اند، آیا کسی می داند که این مدارس نیاز به بازسازی یا تعمیر برخی از آنها دارند؟” چی؟ هنگامی که کودکان و نوجوانان نیاز به بازگشت به مدارس و مراکز آموزشی دارند، باید عوامل ایمنی خاصی مانند دوره های آموزشی، مسیرها، تجهیزات پرخطر و غیره را در نظر گرفت.

وی گفت: در یک مدرسه 300 دانش آموز وجود دارد و زنگ تعطیلی یک مدرسه همه دانش آموزان را همزمان تعطیل می کند. بارها دیده ایم که دانش آموزان در مدرسه از پله ها پایین می آیند و دست و پای خود را می شکستند. به همین دلیل چرخه ترک تحصیل باید حفظ شود و این یکی از عوامل ایمنی در مدارس است. این بدان معنی است که برای ترک تحصیل دانش آموزان باید دو مرحله وجود داشته باشد یا دانش آموزان باید موفق به ترک تحصیل شوند.

خبر مرتبط:  تاب‌آوری؛ اصلی‌ترین فاکتور توانایی مردم در مقابله با کرونا

مرشد دوست ادامه داد: مثلا کلاس اول ساعت 12 صبح، کلاس دوم ساعت 12:15 و …

یک کارشناس ایمنی گفت: برای کاهش حوادث ناشی از ناامنی می توانیم در زمان باقی مانده طرح مدرسه آماده را در تمامی مدارس اجرا کنیم.

انتهای پیام/