نماد سایت مجله سلامتی ایران

روش صحیح استفاده از استخر و سونا و جکوزی

تیب صحیح استفاده از سونا، جکوزی و استخر

در ادامه مراحل صحیح استفاده از سونا، جکوزی و استخر به صورت کامل شرح داده شده است:

۱. رعایت بهداشت فردی

برای خرید کابین دوش  شیشه ای لطفا کلیک کنیدوابتدا باید توجه کنید که برای وارد شدن به استخر و سونا باید بدن خود را کاملا با مواد شوینده بشوئید. ابتدا دوش می‌گیرید و بعد از شست و شوی کامل با شامپو مایو خود را بر تن می‌کنید. این کار برای رعایت بهداشت محیط مجموعه، خودتان و افرادی که در آنجا حضور دارند، لازم است. شست و شوی بدن، میکروب‌های پوستی شما را به حداقل میزان می‌رساند و پوست شما را از هرگونه لوازم آرایشی و بهداشتی پاک می‌کند. این کار به پوست شما اجازه تعریق می‌دهد.

۲. سونای بخار و گرم کردن بدن

بعد از مرحله اول، بهتر است شوید. این کار به ماهیچه‌های شما اجازه می‌دهد که گرم شود و انعطاف پذیری آن افزایش یابد. احتمال آسیب دیدگی و کشیده شدن تاندون‌ها کاهش می‌یابد. سونای بخار به دلیل گرما و رطوبت، ماهیچه‌ها در آنجا انعطاف پذیرتر می‌شوند و حکم گرم کردن و آماده سازی قبل از ورزش را دارد. مدت زمان برای

۳. شنا در استخر

پس از سونای بخار، وارد استخر شوید و به شنا بپردازید. بدن شما کاملا گرم شده و آماده ورزش است. شنا ورزشی است که بسیار برای بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های قلبی و چاقی مفید است. می‌توانید به انجام شنای مورد علاقه خود بپردازید و از آن لذت ببرید. مدت زمان در نظر گرفته شده ۳۰ دقیقه است، اما این کاملا بستگی به شناگر دارد.

۴. رفع خستگی با جکوزی گرم

بدن شما بعد از شنا دچار خستگی می‌شود و بهترین ریکاوری برای آن حوضچه آب داغ است. شما می‌توانید در آن بمانید و بدن خود را ماساژ دهید تا برای مرحله بعدی آماده شود.

۵. سونا

بعد از  جکوزی خانگی  وارد سونا شوید. انتخاب اینکه وارد کدام سونا شوید بستگی به پوست شما دارد. اگر دارای هستید بهتر است از استفاده کنید و اگر دارید، بهترین گزینه است. این مرحله فواید بسیاری برای بدنتان دارد. مدت زمان ماندن در سونا، برای افراد در نظر گرفته شده است و اگر شما تحمل گرمای آن برایتان سخت است مدت زمان کمتری در آن بمانید. می‌توانید به بیرون از سونا بیایید و با آب سرد صورت خود را بشویید و بعد دو مرتبه وارد سونا شوید. در سونا به هیچ وجه ورزش نکنید. به صورت کامل دراز بکشید و در صورت نیاز بدن خود را ماساژ دهید.

۶. برای شستن عرقها دوش بگیرید

سونا منجر می‌شود که بدن شما خیس از عرق شود. برای رعایت بهداشت و اینکه شما دوباره وارد آب می‌شوید؛ حتما به زیر دوش بروید. بهتر است از آب سرد و خنک برای دوش استفاده کنید، زیرا گرمای بدنتان کم می‌شود و دمای آن پایین می‌آید.

۷. جکوزی آب سرد

اگر سابقه ندارید و بدنتان سالم است؛ این مرحله را انجام دهید. یک مرحله هیجان انگیز و جذاب است و در هنگام پریدن به صورت یکجا در آن، یک حس دلپذیری را تجربه می‌کنید. اگر انجام این کار برایتان سخت و با ترس همراه است با انجام چند باره آن عادت کرده و برایتان به کاری دلچسب تبدیل می‌شود. مدت زمان قرارگیری در آب سرد، است.

۸. اتمام کار یا مرحله آرامش

بعد از حوضچه آب سرد برنامه شما می‌تواند تمام شود. اما برای آرامش بیشتر می‌توانید دومرتبه به سونا بروید و سپس دوش بگیرید و وارد جکوزی آب سرد شوید. این چرخه را می‌توانید تا ۳ مرتبه تکرار کنید و مدت زمان سونا نسبت به دفعه اول کوتاه‌تر باشد. فقط به این نکته توجه کنید که مرحله پایانی کار باید با آب سرد تمام شود. زیرا دمای بدن پایین و در شرایط مناسبی است.

۹. خشک کردن و نوشیدن آب

این مرحله بدن و مو‌های خود را به طور کامل خشک کنید و لباس بپوشید. حتما این موضوع را به خاطر داشته باشید که باید آب فراوان بنوشید. زیرا آب زیادی در مراحل سونا از دست دادید و تعرق بسیارتان سبب کم آبی بدن شما شده است. در حین مراحل هم هر وقت احتیاج به نوشیدن آب داشتید، حتما آب بنوشید.

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

برای استفاده از می توان از روشهای مختلفی استفاده کرد اگر شما اصول علمی انجام این کار را بدانید کم کم روش خاص خودتان را که منطبق با شرایطی بدنیتان است پیدا خواهید کرد در زیر یک روش پیشنهادی برای این کار ارائه شده است که بر گرفته از نکات علمی و پزشکی و بر اساس تجربه های شخصی نگارنده است می توانید آن را عملا امتحان کنید :

, حتما دوش بگیرید و بدنتان را با مواد شوینده بطور کامل بشوئید . این کار برای حفظ بهداشت استخر و (که از این پس با نام مختصر مجموعه از آن یاد می کنیم ) خواهد شد ضمنا اینکه برای سلامت خودتان و دیگران هم خیلی اهمیت دارد. بدن رد فضای گرم سونا شروع به عرق کردن می کند در این حالت میکربهایی که بر روی پوست بدن وجود دارند شرایط خوبی برای تکثیر پیدا می کنند بنابراین لازم است که حتما بدن خود را بشوئید تا مقدار این میکربها کمتر شود !

فضای گرم و مرطوب این مکان , محیط خیلی مناسبی است تا دمای بدن شما بالا رود و ماهیچه ها و رگهای بدن شما آماده فعالیت بدنی شوند . زمان ماندن دراین مکان می تواند حدود 5 تا 7 دقیقه باشد .

این کار دقیقا همان گرم کردن =warm up قبل از انجام حرکات ورزشی را دارد و به این منظور صورت می گیرد که به ماهیچه ها و تاندون ها ی بدن آسیبی نرسد و قابلیت انبساط و انعطاف آنها را افزایش دهد .

, بدن شما آماده است که شنا کند می توانید به مدت حداقل 30 دقیقه در استخر به انجام شنای قورباغه یا کرال سینه یا هر شنای دیگری که مورد علاقه اتان است بپردازید این کار برای بالابردن ضربان قلب شما و بهبود وضعیت قلبی و عروقی شما لازم است .

چون بعد از شنا کردن بدن شما خسته شده است بهتر است و با فشار آب بخش های مختلف بدن اتان را ماساژ دهید تا نفس اتان هم به حالت عادی برگردد وآماده شوید تا جلسه اصلی سونا را شروع کنید . سعی کنید همه بخش های بدن را ماساژ دهید و از ماساژ قوزک و کف پا را هم فراموش نکنید ! که خیلی موثر است.

منبع : فورس کالا

خروج از نسخه موبایل