بین الملل

روایت یک رسانه مخالف؛ اردوغان چگونه بر رسانه‌های ترکیه مسلط شد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین مجله سلامتی ایران، روزنامه «زماندر این گزارش به چگونگی تسلط رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی بر رسانه های این کشور در ترکیه می پردازد، جایی که رسانه های به اصطلاح مخالف سیاست های دولت آنکارا هستند. این روزنامه گزارشی به قلم «جاناتان اسپایسر» رئیس دفتر خبرگزاری رویترز در ترکیه منتشر کرد. در ادامه این گزارش اظهارات این خبرنگار آمده است:

موضع دولت آنکارا تنها منبع خبر است

برای درک چگونگی کنترل رسانه ها و مطبوعات ترکیه، ابتدا باید نمونه کوچکی از اتفاقات را بررسی کنیم. هنگامی که داماد رئیس جمهور رجب طیب اردوغان به طور ناگهانی از سمت وزیر دارایی در پایان سال 2020 استعفا داد، مدیران آنها به چهار روزنامه‌نگار که برای رسانه‌های بزرگ کار می‌کردند گفتند که نباید قبل از اعلام رسمی خبری باشد. دولت را منتشر نکنید زمانی که رسانه های بین المللی و مستقل ترکیه خبر استعفای «برات آلبایراک» را منتشر کردند و خود او نیز با انتشار پستی ویژه در حساب شخصی خود در اینستاگرام آن را اعلام کرد; این موضوع منجر به افزایش ارزش لیر به امید جهت گیری جدید برای اقتصاد تحت محاصره ترکیه شده است. اما به طرز عجیبی، بیش از 24 ساعت تلویزیون و روزنامه های طرفدار دولت که بر فضای رسانه ای ترکیه مسلط بودند، در مورد دراماتیک ترین جنجال در حلقه داخلی اردوغان سکوت کردند.

برات آلبایراک، داماد رئیس جمهور ترکیه

رسانه‌های جریان اصلی ترکیه که زمانی فعالانه درباره دیدگاه‌های متفاوت و ایده‌های متضاد بحث می‌کردند، به کانال‌های رسانه‌ای تحت کنترل دولت تبدیل شده‌اند که بدون تأیید دولت چیزی از سرفصل‌های رسانه‌های چاپی گرفته تا برنامه‌های گفتگوی تلویزیونی منتشر نمی‌کنند. ده‌ها منبع رسانه‌ای، گفت‌وگوها و مصاحبه‌ها با مقامات دولتی و افسران مطبوعاتی نشان داد که فشار دولت آنکارا و خودسانسوری رسانه‌های ترکیه دو دلیل اصلی قرار گرفتن رسانه‌های این کشور در وضعیت فعلی آن است. اردوغان همیشه سعی می کرد همه نهادهای مستقل را به اراده خود تسلیم کند. کار قبلی با هماهنگی قوه قضائیه، نظامی، بانک مرکزی و موسسات آموزشی کشور انجام شد.

خبر مرتبط:  کیهان: رزمایش سپاه، تاثیر خود را روی غربی ها در مذاکرات وین گذاشت/ آنها فهمیدند بستن تنگه هرمز جدی است

رسانه های ترکیه تحت کنترل مقامات دولتی

اما برای بازگشت به موضوع گزارش، بیش از ده ها نفر از آگاهان صنعت رسانه ترکیه باید بگویند که دستورالعمل هایی که به رسانه های تصویری و مکتوب داده می شود، بیشتر از سوی مسئولان اداره ارتباطات دولتی ارائه می شود. فعالیت های رسانه ای این دفتر توسط اردوغان ساخته شده است و هدف خاصی دارد و حدود 1500 نفر در آن مشغول به کار هستند و مدیریت آن را یک دانشگاهی به نام “فکرالدین آلتان” بر عهده دارد. وی علاوه بر مدیریت این گروه، به عنوان مشاور اردوغان و مسئول ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه نیز فعالیت می کند. آلتون دستورالعمل‌های خود را از طریق تماس‌های تلفنی یا پیام‌هایی که از شبکه اجتماعی واتس‌اپ ارسال می‌شود، برای مقامات رسانه‌ای ارسال می‌کند. روزنامه‌نگار رویترز خاطرنشان کرد که در برخی از این پیام‌ها، متن پیام‌های آلتون خطاب به مدیران اتاق‌های خبری رسانه‌های ترکیه اغلب با کلمه «برادر» همراه است.

«فخرالدین آلتان» رئیس ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه

رویترز با اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه تماس گرفت تا این موضوع را جویا شود، اما یک مقام ارشد دولتی که با رویکرد آلتون آشنا بود، پاسخ داد که روند کاری او اینگونه نیست و آلتون “گاهی اوقات به عنوان بخشی از کار و وظایف خود نظارت می کند. کار سردبیران و افسران رسانه یا ارتباط با آنها؛ اما این اقدامات به گونه ای انجام نمی شود که نقض آزادی رسانه های خبری یا آزادی مطبوعات تلقی شود! پوشش خبری آنها می خواهند؛ زیرا بزرگترین برندهای رسانه ای متعلق به شرکت ها و افراد نزدیک به اردوغان و حزب سیاسی او هستند. [عدالت و توسعه] به ویژه پس از یک سری سیاست‌هایی که از سال 2008 شروع شد و درآمد تبلیغات دولتی را عمدتاً به نشریات طرفدار دولت اختصاص داد، مدیریت شد.

خبر مرتبط:  قانون‌گذاران آمریکایی اشرف غنی را به سرقت و اختلاس متهم کردند

انحراف محیط از مسیر ترسیم شده

روزنامه نگار رویترز در دفتر ترکیه به تحلیل تحریم ها و تحریم های اعمال شده علیه پنج رسانه بزرگ و مخالفان پرداخت و آنها را به نقض اخلاق رسانه ای متهم کرد. آنها می گویند که اگر مقامات رسمی آنکارا تشخیص دهند که این نشریه استانداردهای اخلاقی رسانه ها را نقض کرده است، تعلیق بلافاصله اجرا خواهد شد. در سه سال گذشته، روزنامه‌نگاران مستقل و آزاد بیشتر از روزنامه‌های حامی دولت و کابینه دستگیر شده‌اند. از سال 2019، فاروق بیلدریچی، روزنامه نگاری که به مدت 27 سال در یکی از بزرگترین روزنامه های ترکیه کار می کرد، به روزنامه حریت گفت: “در ترکیه، ما حقیقت را بیشتر از انتشار و گزارش اخبار پنهان می کنیم.” با این حال، از زمانی که رسانه های ترکیه در سال 2018 مالکیت خود را تغییر دادند، حریت به یک روزنامه وفادار به دولت تبدیل شد و این روزنامه نگار کهنه کار راه خود را از آن جدا کرد.

آکشام در میان روزنامه های طرفدار اردوغان برجسته است

در حال حاضر، در حالی که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در سال آینده نزدیک است، اردوغان در بسیاری از نظرسنجی ها در رتبه دوم قرار دارد. سیاست غیرمعمول او در کاهش نرخ بهره منجر به بحران ارزی و جنگ در اوکراین شد که حتی قبل از افزایش قیمت جهانی انرژی و مواد غذایی باعث افزایش تورم شد. لیر در سال جاری بیش از یک چهارم ارزش خود را از دست داده است و نرخ تورم سالانه 80 درصدی باعث تشدید فقر در میان طبقات اصلی کارگر و متوسط ​​شده است. این دو گروه بخش بزرگی از رای دهندگان ترکیه را تشکیل می دهند و زمانی مسئول پیروزی اردوغان بودند. به همین دلیل، تحلیلگران سیاسی معتقدند که اگر اردوغان بخواهد دوره ریاست جمهوری خود را برای یک دوره دیگر تمدید کند، بیش از هر زمان دیگری به کمک رسانه ها نیاز دارد.

خبر مرتبط:  بغداد برای نظارت بر خروج نیروهای ائتلاف آمریکایی از «عین الاسد» هیأت اعزام کرد

انتهای پیام/




این مقاله را به صفحه اول پیشنهاد دهید