روایتی دست اول از تیتراژنویسی محمدرضا شجریان

به تازگی عباس بهارلو منتقد سینما و پژوهشگر سینما در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با ارسال مثال از شازریان در سال 1950 که خوشنویس این فیلم بود ، پست ارسال کرد. شازریان یک سال پیش کار بزرگی در خوشنویسی داشت و به عنوان خواننده با نام مستعار سیاوش بیدگانی با رادیو همبازی بود.

به گزارش مجله سلامتی ایران ، این روزنامه ایران وی نوشت: “محمدرضا شازریان برای افتخار و خوشحالی کافی است برای عکس” سینما “، که پرویز پرستوویچ را محکم و خوشحال در آغوش گرفت. وقتی با بازیگر پشت صحنه” مینای شهر خاموش “دیدار کرد و آن را بوسید و با اشتیاق با اصغر فرهادی و خانه و ریان شازریان او فوتبالیست مسابقه فوتبال ایران و بوسنی در جام جهانی 2014 بود ، زمانی که برای دریافت تندیس افتخار در نهمین جشنواره خانه سینما در سپتامبر 1984 به سالن وهادت رفت و امین تاراک – طاهر خان بهار نور “دلشودگانا” در حالی که تنها بود ، زمزمه کرد: “تو باعث شدی من خیلی دوستت داشته باشم. تو از دنیا آزاد بودی. تو این کار را کردی …”

از دیگر نمونه های دلبستگی و اتصال “موسیقی دماوند ایران” می توان به آواز “LOVED” ، استفاده از صدای آنها در “آبزاد” و “زمستان است” و البته دو فیلم ناب فارسی با عنوان های “قلاب” (قلاب کمر) و “رضا چلچله” اشاره کرد. خوشنویسی «وجود دارد.

1. / 1370

دلبر …

“عزیزان” ساخته علی حاتمی اولین و تنها فیلمی بود که محمد رضا شازریان خوانده بود و بعداً ساخته ها و ترانه های وی در این فیلم در قالب آلبومی به همین نام منتشر شد. تیتراژ ابتدایی و پایانی فیلم از عناوین اندیشیده شده و خوب اجرا شده سینمای ایران است و در حالی که استاد یوسف ساز (علی اصغر قرمصیری) مشغول کار است ، نام بازیگران فیلم روی آن حک شده است.

خبر مرتبط:  واریز سهمیه بنزین مرداد امشب

. / 1381

امکان هنر

“ابزاد” دومین فیلمی است که از صدای شازریان استفاده می کند ، اما هیچ آهنگسازی و آهنگی از این اثر جدا نیست و نمی توان از خوانش های گذشته آنها استفاده کرد. “دولت عشق” ، “ایران خانه امید است” و … این فیلم ساخته ابوالفضل جلیلی جالب است زیرا شباهت شخصیت اصلی فیلم و زندگی نوجوان (احتمالاً) با زندگی شازریان و حضور صدای او را توجیه می کند. شازریان در برهه ای با مخالفت خانواده اش برای کار در هنر روبرو شد و در زمان دیگری نقاشی نوشت.

3. زمستان است / 2005

درهای ناامید کننده و پیچ در پیچ

فیلم “زمستان است” ساخته رافی پیتز که در اصل به مهدی اخوان ثالث اختصاص یافته است ، سومین و آخرین فیلمی است که از صدای شازریان به شکلی عمده و تعیین کننده استفاده می کند. گرچه داستان فیلم از “سفر” محمود دولت آبادی گرفته شده است ، اما به نظر می رسد همه چیز بر اساس آهنگ شازریان و شعر اخوان ثالث بنا شده است و فیلم بدون این دو قطعاً فاقد آن است. عنوان پایانی که توسط حسین علایی زاده توسط “آلان” آراسته شده است. دارم اصلاح می کنم؛ بدون این سه

عناوین شازریان در سینما

4. “خلاب” و “رضا چلچله” / 1350

چه شد که شازریان وارد دنیای تیتراژ شد؟

به تازگی عباس بحرلاو منتقد سینما و پژوهشگر سینما با استناد به خوشنویس دهه شصعریان شازریان از فیلم های “خلاب” و “رضا چلچله” در صفحه شخصی خود در اینستاگرام مطالبی منتشر کرده است. شازریان یک سال پیش کار بزرگی در خوشنویسی داشت و به عنوان خواننده با نام مستعار سیاوش بیدگانی با رادیو همبازی بود. از همه مهمتر ، شخصیت اصلی تهیه کننده و بازیگر هر دو فیلم رضا بائک امانواردی است.

خبر مرتبط:  انتقاد دلسوزانه کیهان از سخنان اخیر آیت‌الله صدیقی

محمد بانکی ، تهیه کننده ، کارگردان ، بازیگر و طراح 76۶ ساله ای که از گله هر دو فیلم عکاسی کرده است ، در مورد دلیل درگیری شازریان 31 ساله به ایران جمعه گفت: “آقای بیک یک راننده مشهد به نام کریمی داشت که بعداً مدیر استودیوی آربی شد. شازریان با او دوست بود. “به همین دلیل او را با نوشتن بدهی آشنا کرد.”

وقتی از بانک پرسیدیم که آیا بک و شازریان جلسه ای داشته اند یا عکس مشترکی از آنها داشته اند؟ وی پاسخ می دهد: “آقای شازریان در آن زمان مشهور نبود. وقتی برای دیدن آقای کریمی به استودیو آمد ، آقای بک را نیز دید ، اما فکر نمی کنم عکس مشترکی از او باشد.”

این واقعیت که شازریان هرگز به حضور خوشنویسی خود در این دو فیلم اشاره نکرده است ، احتمالاً باید مربوط به سطح پایین کیفیت و فضای فیلم های فارسی او باشد. یکی از جنبه های جالب فیلم “خلاب” این است که شازریان نام دو خواننده مشهور زن را در آن زمان نوشت که در این فیلم ترانه هایی را به خط نوستالژیک می خواندند. در آن زمان ، هیچ کس ، شازریان ، نمی دانست که خوشنویس این دو فیلم ، در آینده ، به یک خواننده فوق العاده موسیقی تبدیل خواهد شد. سالها پیش ، قبل از اینکه پوران نام خود را در عنوان فیلم فارسی بنویسد ، پائوران سعی کرده بود یک شب آهنگ “ای سیمئون ، لاس نزن” را با خانسون پخش کند.

و آخر اینکه مهم نیست

خبر مرتبط:  کالاهای اساسی در راه بازار

یکی از جالب ترین جنبه های کارنامه شازریان در تیتراژ نویسی مربوط به پایان فیلم ، “رضا چلچله” است. شازریان در سازش جذاب با طرح قاسميوند (به عنوان خالق عنوان) ، با عنوان كارتون در عنوان اول ، در عنوان آخر (قطعاً به درخواست بك) به خط نوستالژيك مي نويسد: خدا رحمت كند ، به زودي شما را در “رضا” با “پرستوها و چراغ هاي جادويي” خواهيم ديد. اما قسمت دوم این فیلم هرگز ساخته نشده است. شازریان علی رغم ساخت آن ، موسیقی و آهنگ را از قبل می دانست و برای سینما نیازی به تسلط و خوشنویسی نداشت.

انتهای پیام