رشیدالدین فضل الله همدانی: نگاه به یونان بس است، به چین هم بنگرید

مسئله دیگر راشد الدین این است که وی فراتر از چارچوب های معمول و سنتی است و در واقع نگاه انتقادی به فرهنگ ، فلسفه و کلام دارد. او مسلمانی است که به قرآن اعتقاد دارد و مورد توجه وی قرار گرفته و قادر است کتاب خوبی با آثار قرآنی آثارش ارائه دهد.او اهل فکر ، اندیشه و نوآوری است. در این مسیر او به ایده ها و روش های پیشینیان خود جذب می شود ، اما به توسعه ایده های دیگران و هدف از نوآوری اعتقاد دارد. آنها متفکر هستند و وقتی تحلیل می شوند ، هرگز در چارچوب سنتی نمی مانند. این دیدگاه یکی از عوامل کلیدی در گسترش حوزه فکر و نیاز فوری ماست ، ما همیشه فقیر بوده ایم و هنوز هم هستیم.
از نظر اختراعات فکری لازم است که ما رشیدالدین را در نظر بگیریم و در عین حال کلیه آثار علمی و ادبی وی را در یک مجموعه و مجموعه آثار منتشر کنیم. من به کار آقایان روشن و رجب زاده احترام می گذارم و از آنها برای اصلاحاتی که در این زمینه انجام داده اند تشکر می کنم.
اما مقدمه ای ارزشمند بر نامه تانگسوك راشد الدین [کتابی در طب چینی که ارتباطی با تنسوخ نامه ایلخانی به قلم خواجه نصیر و در حوزه جواهر شناسی ندارد] از این نظر ، از نظر تمدن و فرهنگ جهانی و به ویژه بازسازی تمدن اسلامی بسیار مهم است.
وی در این مقدمه ابتدا به اهمیت دوره هارون الرشید و فعالیتهای خود در زمینه ترجمه میراث یونانی به عربی برای تقویت قدرت علمی این تمدن اشاره می کند و وی این دوره را توصیف می کند زیرا “عزت و کمال توسط یونانیان گسترش یافت مردم این سرزمین از آن بهره مند شدند. رشیدالدین حرکت علمی را “علم سود” می داند ، که در حال حاضر یک موسسه خیریه و “میراث ماندگار” در حدیث پسر صالح ، پیامبر اکرم (ص) است. تعریف آن “ابن است. اگر آدم مرد ، مثل هر سه رفتار نکن. “این آموخته شده است.

سوال رشیدالدین این بود: چه حرکت جدیدی بعد از زمان هارون اتفاق افتاد؟
او از ظهور علم و فن آوری در جهان اسلام و تلاش پادشاهان مورد علاقه خود و پادشاه گاجان صحبت می کند ، “همیشه در تلاش است تا علوم مختلف را در جهان گسترش دهد ، و از مزایای نوآوران جدید ، و علم و صنعت برای یافتن و کتابها و آثارشان را در این زمین افشا می کنند. مخصوص استانها ، به طوری که آنها همیشه می توانند از آن بهره ببرند تا پایان دنیا و سود و پاداش آن روح القدس مبارک و عوام که اشاره به امور داخلی دارد. تولد تمدن جدید اسلامی امتحان شده ، در بخش فوق به عنوان “مزایای مبتکر” ذکر شده است.
اما از نظر رشیدالدین مشکلی پیش آمد! و این است: در تمدن متمدن “اسلامی” ، “كتابهای مغرب و كتابهای فرانسه و روم ، كه مشمول كتابهای یونان و برخی از كشورهای هند تحت حاكمیت پادشاهان سابق در علوم مختلف هستند ، “آنها در زمانها و زمانهای مختلف ترجمه شده اند ، و این در این ویژگی رایج است. فضای قسمت دیگری از فرهنگ خالی است. آن بخش کجاست؟
این جهان شرقی است که با نام “چین” تبلور یافته است.
رشیدالدین در ادامه می گوید: “اما كتابهای سرزمین خطا و چین و ماچین و متحدانش به این خاصیت نرسیده اند و اگر نادر باشد ، هیچ كس آن را ترجمه نكرده است.”
سوال پنهان اما مهم رشیدالدین این است که چرا ما به شرق نیاز داریم؟

خبر مرتبط:  چرا باید قوانین جدید برای توسعه پایدار شهری داشته باشیم؟

وی گفت: “هر کشوری با توجه به طبع و مردمان خود محصولات علمی و فناوری خاص خود را دارد و شرق یکی از مناطقی است که باید در آن دستاوردهای علمی داشته باشیم:” به ناچار ، با توجه به مزایا و ویژگی های موارد خاص. ” ، به طوری که تجربه و نیاز به تفکر و تفکر آنها با طبیعت و خلق و خوی آنها مرتبط است ، به طوری که نتیجه دیگری احتمالاً جهانی و بدون آن است. در هر یک تفاوت وجود دارد ، و اگرچه هدف و مطلوبیت یک معنی است صرف نظر از ماهیت و طبع هر استان ، شوخ طبعی و مزایای دیگر برای آنها وجود دارد. داشتن ، ملایمت باشد. تفاوت و شرایط را در آن قرار دهید. “خوب ، در تمام دانش و صنعت ، این حس قابل تصور واقعی است.”
می توان به راشد الدین گفت ، علم هر جا باشد علم است. هیچ علمی از شرق و غرب وجود ندارد.

رشیدالدین آن را از دست می دهد ، اگرچه در مورد آن تأمل می كند ، اما او بر دیگری اصرار می ورزد ، و این علم خوب نیست ، اما در صنعت و فن آوری بین قبایل تفاوت جدی وجود دارد ، و مهم نیست كه ما از چه صنعت و طرفداری هستیم ، بیایید به همه جا نگاه کنیم و از آنها استفاده کنیم:
“اگر برخی از این معانی را نمی توان در وضعیت علمی تصور کرد ، در وضعیت صنعت کاملاً واضح و روشن است ، زیرا ما لباس ، تجهیزات و تجهیزات افراد اشتباه ، هند ، غرب ، روم ، فرانسه و دیگر اقلیم ها را نداریم ، اما از شهری به شهر دیگر تفاوت وجود دارد ، اما در مناطق نزدیکتر و مناسب تر. “تفاوت بین اشیا کمتر از دیگری است ، زیرا مشاهده شده و تجربه شده است ، و اشکال افرادی که با این تفاوت دارند نوع ، و اگر به شکل تفاوت باشد ، “و صنایع آنها بسیار متفاوت است.”
این بحث ادامه دارد و آنها به ارزش علم و فناوری در نیمکره شرقی اشاره دارند که مبتنی بر این نظریه سنتی است که پیشرفت علم و دانش در هر منطقه تابعی از آب و هوا و جغرافیا و خوی منطقه است. بر این اساس ، استفان می داند ، بر اساس خلق و خوی غالب در شرق: “و ges shimunis اغلب برای خوب بودن ، خلق و خوی ، و خوی ، برای خوبی و خوی ، برای روح و کمال و نبوغ نبوغ ، و روح و استعداد و چابکی ، مردم چین و ماچین و استانهای آن ، به ویژه اقلیم اول و دوم ، به خط استوا نزدیک هستند و اکثر آیین های ges shimunis عدالت را برقرار کرده اند. به عنوان چهره خوب قطای و چین ، آن کشور خوش فکر و مطلوب است. و ماشین آلات موجود است و در بسیاری از خلقت ها و عمارت ها ، چه اعتدالاتی از بسیاری از ویژگی های زندگی و تولد و تولید مثل و همچنین طول عمر و متانت نیرومند نیست؟ خوی فرد و درستی آن ممکن است نتیجه باشد. و هم در استانها و هم در شهرهای هند ، فعلی و کنونی است ، و اگرچه مردم هند سیاه پوست هستند ، اما رنگ سیاه ویژگی زشتی نیست … و اندام ها نسبت خوبی دارند ، و با این حال خوبی از ویژگی های اعتدال و طول عمر است. این مقدار از shimunis باهوش و ges کافی است. “

خبر مرتبط:  ساختار و کارکردهای حوزه و دانشگاه باید به سمت نیازسنجی حرکت کند - خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

در اینجا وی به طور خاص نقش داروی چینی Shadhi و دانش وی در زندگی و جمعیت منطقه را ذکر می کند. در واقع ، او می گوید ، وقتی جمعیت زیادی را در آنجا بررسی می کنیم ، متوجه شده ایم که مردم منطقه دانش پزشکی خوبی دارند و به همین دلیل است که باید از آنها بیاموزیم.
از این طریق ، درک بهتری از دیدگاه مدنی خزا رشیدالدین دریافت می کنیم. تمدن و فرهنگ محصولی است که همه روشنفکران بشری باید از آن استفاده کنند. تمدن ها جهان و تمدن های فرعی و فرهنگ را فراخوانی می کنند. از طرف دیگر ، تمدن اسلامی در یک برهه از زمان با استفاده از تمدن های یونان ، غرب ، هند و روم رشد کرد ، اما به دلیل اینکه در شرق دیده نمی شد ، نوعی نقص باقی ماند. بر این اساس ، راشد الدین دستور ترجمه داروی چینی ، تانگخوك را به فارسی داد.

اکنون که من این مقاله را در این محفل افتخاری که پس از بیست و ششمین جایزه ادبی و تاریخی بنیاد اوقاف محمود افشار به آقای سی کی اهدا شد ارائه کردم ، مناسب است که یک کلمه درباره او بگویم: من ده سال است که او را می شناسم و من من یک دوست هستم و آشنای ما آقای مطلبی کاشانی است. در طول سالهایی که من در کتابخانه مجلس بودم (91-87) ، او هر ساله برای مطالعه مارکاس کتابخانه مجلس دعوت می شد و هر بار دو ماه یا بیشتر در آنجا تحقیق می کرد. طی یک سال گذشته و تاکنون ، ما توانسته ایم در کتابخانه مرکزی به آنها خدمت کنیم. آقای سهکی انسانی ساده ، ملایم ، سخت کوش ، دقیق و سخت کوش است که عاشق کار خود است و این رمز موفقیت او و همه کسانی است که به کار علاقه مند هستند. حضور وی در دانشگاه تهران ادای احترام به دانشگاه است ، جایی که وی برای ترویج علم و فرهنگ ایران تلاش می کند. یکی از روشهای مهم تلاش ، پذیرش بهترین دانشمندانی است که بتوانند کارهای علمی خود را بدون مرز و با متانت کامل انجام دهند. آثاری که یک سر آن در ایران و سر دیگر آن در علم و هنر جهانی است و ما را به دنیا متصل می کند. در زمینه نوشتن متن و مرجع ، آقای سهکی یکی از کسانی است که هنر ایرانی را برای ژاپنی ها و فراتر از آن می شناسد.

خبر مرتبط:  ضرورت مدیریت جهادی و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای سربلندی ایران - خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

اوقاف افشار آیت الله العظمی دکتر است. خوشحالم که توسط سید مصطفی محقق داماد و مدیر خیریه ای که امسال او را به عنوان یک دانشمند برجسته و ایران شناس معرفی کرد ، مدیریت می شود. من باید از آقای کاشانی تشکر کنم که طی سالهای گذشته سعی کرده است که آقای Sehki بتواند در ایران و اخیراً در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران اقامت داشته باشد و محل اقامت و اسکان مناسب استاد را با تمام قلب و روحش ارائه شده