علمی و پزشکی

دو نشانه کمبود ویتامین D

عملکرد صحیح اندام های بدن انسان به وجود سطوح کافی ویتامین D بستگی دارد که می تواند از طریق نوع غذای مصرفی، مکمل ها و قرار گرفتن در معرض نور خورشید تامین شود.

به گزارش مجله سلامتی ایران، قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از بهترین و طبیعی ترین راه ها برای افزایش سطح ویتامین D در بدن است.

فواید ویتامین ها و مواد معدنی اغلب نادیده گرفته می شود و این کمبود مواد مغذی زمانی که بدن به شدت تغییر می کند یا زمانی که فرد بیماری ها و دردهای خاصی را تجربه می کند جدی گرفته می شود. ویتامین D نقش مهمی در حفظ استخوان های سالم، کاهش اضطراب و تقویت سیستم ایمنی کلی دارد.

نقش ویتامین D

سطوح کافی ویتامین D به تنظیم جذب کلسیم و فسفر در بدن، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، مبارزه با عفونت ها و بیماری های مختلف و تسهیل رشد و نمو طبیعی استخوان ها و دندان ها کمک می کند. علاوه بر این، ویتامین D به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند و به تعادل خلق و خوی کمک می کند.

همچنین طبق مطالعات انجام شده، داشتن سطوح کافی از این ویتامین ممکن است در کاهش وزن نقش داشته باشد.

سطوح پایین ویتامین D می تواند باعث مشکلات جسمی شود

اگرچه فواید ویتامین D گسترده است، اما برخی از مشکلات جسمی می تواند ناشی از کمبود این ویتامین باشد. دریافت نور خورشید به اندازه کافی ممکن است دشوار باشد، به خصوص به دلیل شرایط آب و هوایی در زمستان. علاوه بر این، ممکن است علائم کمبود این ویتامین مشخص نباشد.

خبر مرتبط:  توان فعلی سیستم درمانی در اکسیژن‌رسانی به ۷۰ هزار بیمار به طور همزمان

در این مقاله، تایمز آو ایندیا به دو نشانه کمبود ویتامین D اشاره می کند که باید به آنها توجه شود.

خستگی و ضعف: افرادی که از کمبود ویتامین D رنج می برند اغلب از خستگی و ضعف عمومی شکایت دارند که توانایی آنها را برای انجام کارهای روزانه محدود می کند.

درد استخوان: وقتی صحبت از ویتامین D می شود، به آن درمان «راشیتیسم» می گویند. اختلالاتی که منجر به ضعف و پوکی استخوان در کودکان می شود. از نظر علمی، ویتامین D به جذب کلسیم و فسفر کمک می کند که در شکل گیری و استحکام استخوان ها نقش دارد. در بزرگسالان، ضعف و پوکی استخوان ممکن است با وضعیتی به نام استئومالاسی که به دلیل کمبود ویتامین ایجاد می شود، همراه باشد.

انتهای پیام/