عمومی

دولت ملی و پرسش از ایران

بحران های زیست محیطی و آب و هوایی، بحران آب یا بحران های بخش اجتماعی؛ انحطاط اخلاق، تنزل سرمایه اجتماعی، دوقطبی شدن شدید جامعه و بی اعتمادی عمومی در همه سطوح اجتماعی و سیاسی. روند کاهشی تولید ثروت در کشور؛ رشد تولید ناخالص داخلی با شیب های صفر یا منفی و گاهی بسیار تند، تورم طولانی مدت. در 52 سال گذشته میانگین تورم ایران بیش از 19 درصد افزایش یافته است.
بی ثباتی بازار، بیکاری بیش از حد و طولانی مدت، عدم تعادل منطقه ای و فقر مداوم در مناطق دورافتاده، و تحولات استعماری، شهرنشینی سریع، کاهش چالش های زیستگاه و موانع حرکت در داخل و بین مستعمرات و مسائل امنیت ملی. ، ما با تهدیدهای فوری و شدید قدرت های بزرگ جهانی، نفوذ به سیستم های امنیتی همسایگان خود و غیره مواجه هستیم.

همه اینها نشان دهنده بی میلی در سیاست و ضعف در حل مناقشه و مدیریت درگیری در ایران است. اکنون سؤال اساسی این است که آیا همه این مشکلات ناشی از ضعف نظام است یا ضعف مدیریت در سطح ملی و محلی؟

نویسندگان بر این باورند که ضعف مدیریت در ایران ناشی از امتناع از ایجاد یک دولت ملی مدرن در ایران است. در ایران مفهوم ملت در تضاد است، بنابراین دولت مدرن به معنای خالص آن شکل نمی گیرد. این تعارض به این دلیل وجود دارد که مفهوم ملت و فراتر از آن، مفهوم ایران به عنوان یک پدیده تاریخی در آستانه است.

از منظر قانون اساسی، نهاد متلاطم جامعه ایران نشان می‌دهد که مشکلات عمیق‌تر ایران به ضعف نظام حکومتی می‌انجامد. تقریباً از صفویه; بدون اعتبار صفویان، وحدت منطقه‌ای، وحدت ملی و کیفیت حکومت‌داری ایران تنزل یافته و نهاد جامعه ایران همواره متلاطم بوده است. بنابراین مقصر دانستن هیئت حاکمه فعلی یا دوره های تاریخی گذشته کارساز نیست و بی ثباتی را تشدید می کند.

نهضت مشروطه مفهوم جدیدی را به مفهوم قانون و اراده ملی برای تغییر خاستگاه قدرت و کنترل آن منتقل کرد که در طول تاریخ به شیوه ای کاملاً مذهبی بر روی این کره خاکی جریان داشت. هدف این جنبش حرکت به سوی تشکیل دولت مدرن، حاکمیت اراده ملی، کنترل اقتدار و مسئولیت پذیری است. این جنبش بلافاصله با مخالفت قانون گرایان مواجه شد و آنها استبداد صغری را تشکیل دادند و به استبداد رضاخانی منجر شدند.

سلسله پهلوی طرفدار تأسیس دولت مدرن در ایران بود. اما در عمل چیزی جز پوسته و شکل به رژیم ایران اضافه نکرد و جای تنفس سیاسی و نظارت عمومی برای نخبگان بسیار تنگ بود. یکی از نکات برجسته این رویداد، ادغام مفهوم دولت و حکومت یا به عبارت دیگر سلطنت است. بنابراین، به استثنای چند دوره، مفهوم دولت مدرن در ساختار استبداد فرو رفته است. و مفهوم ملت به دلیل موقعیت معاصر خود با همسویی مصنوعی با مفهوم رمانتیسیسم کهن کنار گذاشته شده است و در گذشته نه چندان دور با ایدئولوژی مذهبی حاکم، مفهوم دولت مدرن در بازنمایی اراده ملی و مفهوم خودآگاهی جمعی توسط هویت و قدرت جمعی آنها معلق و کنترل شده است.

خبر مرتبط:  لیست 10 غذای اصیل و خوشمزه ایرانی

این خوانش سریع تاریخی نشان می دهد که مشکل فراتر از تقلیل بحث به ناتوانی دولت ها یا ضعف بوروکراسی و حکمرانی بد است. همه اینها به شکل گیری موجودات ناقص موجود به نام دولت در ایران اشاره دارد که به دلیل پذیرش محدود مفهوم ملت و ملت در ایران توسط شبکه قدرتمند قدرت است. و از درک نادرست از پدیده تاریخی ایران به عنوان یک هویت مستقل ناشی می شود.

برخی معتقدند ملت یک پروژه است. برخی در دوران پهلوی با تبدیل موضوع به باستانی، بدون پذیرش مفهوم حقوق شهروندی، تساوی همه شهروندان ایرانی در برابر قانون و اقتدار و حاکمیت اراده ملی، به دنبال خوانشی عاشقانه از ملت بودند.

برخی دیگر معتقد بودند که دولت یک قرارداد اجتماعی است که با توافق شکل گرفته است. اما مشکل این نظریه این است که زمان شروع قرارداد را از امروز تعیین می کند و هیچ پیش تاریخی برای قرارداد ارائه نمی دهد. اما اگر با دولت به عنوان یک قرارداد اجتماعی برخورد کنیم، این قرارداد به توافقات قبلی اصلاح می شود. بنابراین، ما باید به مفهوم دولت-ملت تاریخی نگاه کنیم.

به محض اینکه اعتراف می کنیم که ملت امری تاریخی است، بلافاصله با گویش قدیم و جدید، سنت و مدرنیته، نظم قدیم و جدید، هوشمندی پیشگفتار، هوش و فلسفه تحلیلی، معرفت شناسی قدیم و جدید و ده ها هزار مورد دیگر مواجه می شویم. لهجه ها . سوال اصلی من این است که آیا می توان از پاسخ دادن به این سوالات اساسی اجتناب کرد و در عین حال در دنیای جدیدی زندگی کرد؟

پاسخ من خیر است! ما در عصر جهانی شدن زندگی می کنیم و در دو سه دهه گذشته گروهی از متفکران پیام آور مرگ دولت-ملت و ایجاد پدیده های جهانی و داخلی بوده اند. پدیده هایی مانند شهروندی جهانی، جامعه مدنی جهانی، حکمرانی جهانی و غیره مورد بحث قرار گرفت. آنها همچنین شواهد قوی و قانع کننده ای از ساختار شبکه های جهانی و جریان سیل های جهانی ارائه کردند.

خبر مرتبط:  طبخ و توزیع ۵ هزار پرس غذای گرم به مناسبت عید غدیر در شیراز - خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

از نظر تئوری، آنها این نظریه را منتشر کردند که زمان و مکان فشرده می شوند، به طوری که مرزها هیچ معنایی در پشت آنها ندارند. با این حال، واقعیت بیرونی با جریان‌های سیاسی موازی شد و درک جدیدی از هویت‌های ملی و محلی در میان ساکنان کره زمین ایجاد کرد که مفهوم زمان و مکان را پاک نکرد، بلکه آن را تشدید و به شدت شکل داد. شبکه های ارتباطی به جای هویت های فرعی. جهان شامل هویت های ملی و محلی است.

از سال 1990، تعداد کشورهای عضو سازمان ملل از 151 به 193 افزایش یافته است. در این راستا می توان به جنبش های تجزیه طلبانه یا اشکال خودمختاری در جهان اشاره کرد.

به همین ترتیب باید تاکید کرد که معنای وابستگی دینی در هیچ جا و لزوما شکل نمی گیرد. با این حال، هیچ مذهبی پیروان منطقه ای خود را از احساس وابستگی منطقه ای محروم نکرده است، اما با بازتعریف و بازتعریف سرزمین مقدس، مجوز جنگ و حفاظت مقدس برای حفظ و توسعه سرزمین های خود داده اند. جنبش های جهان وطنی مذهبی مانند القاعده یا داعش اقداماتی را برای تعیین قلمرو خود انجام داده اند.

درک ملی از زمان و مکان هسته سخت یک هویت ملی است که باید به رسمیت شناخته شود و از آن اجتناب شود. افرادی که تئوری هویت را اعم از مذهبی یا غیر مذهبی تنزل می دهند، آگاهانه یا ناآگاهانه عنصر زمان و مکان، تعلق به شعور منطقه ای و وفاداری ملی را انکار می کنند، کشور را در وضعیت تضاد قرار می دهند. خیلی طولانی است. آنها در عمل شهروندان را به شهروندان درجه یک و درجه دو، خوب و بد، وفادار و بی وفا یا هر دو مؤمن و غیر مؤمن تقسیم می کنند و در عمل مانع شکل گیری مفهوم ملت می شوند.

معتقدم عناصر شکل‌دهی نظم و امنیت اجتماعی در عرصه این تمدن را می‌توان با اندیشه رویکرد تاریخی-تمدنی، بازخوانی و بازاندیشی نظام معرفتی ایرانیان شکل داد. اشاره به این ایده دارد که می توان آن را در زمان و مکان در هر زمان ساخت. بینش مدنی زندگی جمعی تاریخ طولانی را در بر می گیرد به این معنا که از دانش و آموزه های انباشته نظم و امنیت اجتماعی مردم از نژادها، گروه ها، زبان ها و مذاهب و مذاهب مختلف در جهان پهناور بهره می برد. . تمام تمدن های جهان؛ به جز چین، آنها از مرزهای ملی عبور کرده اند. در عین حال، تجربه زندگی مشترک ملت ها باعث ایجاد انسجام و پیوندهای محکم بین آنها شده است. بنابراین، این رویکرد تضمین کننده صلح پایدار و همکاری مشترک در همه عرصه های زندگی بشری بین ملت های درون و برون تمدنی است.

خبر مرتبط:  واکنش معاون روحانی به ماجرای مرگ مهرداد سپهری

این نویسنده معتقد است تمدنی که نتواند از درون به نقد خود بپردازد، مقاومت و توانایی بازتعریف خود را در برابر جریان های تأثیرگذار و متغیر بیرونی ندارد. بدون شک برای تعریف و بازتولید عصر جدیدی از درک مفهوم نظم، سیاست و قدرت در ایران باید به تمدن و قانون اساسی ایران و دستاوردهای جمهوری اسلامی اندیشید. در این تکامل، جدید و قدیم باید متقابل باشند، اما نه به معنای جدایی متقابل. در هر صورت رابطه جدید با باورهای تاریخی زمان حاضر باید روشن باشد وگرنه بلافاصله باعث تعارض می شود. همچنین با نادیده گرفتن این ارتباطات، در شرایط کنونی در حال درگیری هستیم و به سختی نفس می کشیم.

عدم توجه به تخیل ایرانی و عدم یافتن راهی برای برون رفت از مناقشه، ایران را مظهر پروژه های نیمه تمام ساخته است. به عنوان مثال می توان به قانون اساسی نیمه تمام، مدرنیسم نیمه تمام، نهضت ملی نیمه تمام، جمهوری نیمه تمام و حاکمیت قانون و پروژه های دیگر از این قبیل اشاره کرد. در این فضا، به گفته این نویسنده، یکی از ضروری ترین وظایف روشنفکران، بازگشت انتقادی به آنهاست. هرگونه مقایسه بی فکر با جهان، ایرانیان را یک قدم به لبه پرتگاه نزدیک می کند و هرگونه اصرار انتقادی بر گذشته، فاصله آنها را با دنیای معاصر افزایش می دهد و رکود و شکست را برایشان دشوارتر می کند. برای ایران، یا حوزه شهری ایران و یا فراتر از آن، منطقه خاورمیانه که درگیر درگیری های گسترده و طولانی شده است، چاره ای جز تمرکز بر منبع مشکل ندارد. در غیر این صورت جنگ و درگیری از منطقه سرایت نخواهد کرد و دولت ملت مدرن به معنای حاکمیت اراده ملی ایجاد نخواهد شد.

* متن سخنرانی در دومین کنفرانس بین المللی ایران شناسی معاصر در 10 و 11 آبان 1400