دوئل آوینی و حاتمی بر سر «مادر»

14 آگوست روز کارگردان فیلم مرحوم علی حاتمی است.

به گزارش مجله سلامتی ایران ، این روزنامه جام جم وی نوشت: “علی حاتمی در سال 1989 فیلم” مادر “را ساخت. یعنی دقیقاً دو سال قبل از تولید شاهکار خود” دوست های عزیز “در سال 1370.” مادر “داستان آخرین روزهای زندگی پیری مادر در خانه سالمندان است. پس از سالها بزرگ شدن ، او اکنون در آستانه مرگ است ، بنابراین فرزندان خود را به خانه قدیمی خود می برد و از آنها می خواهد که در این روزهای آخر به او بپیوندند.

در اوایل دهه 70 ، وقتی شهید سید مرتضی آوینی “مادر” روی پرده سینما بود ، او از قلم خود انتقاد کرد و در مورد این قتل گفت ، که شاید این مورد برای هوادارانش چندان خوشایند نباشد. آوینی نوشت: “ما باید منتظر بمانیم تا همه از روزی تعجب کنند. این عمل نیز تحریف شده است. کلمات در دهان همه است ، و من نمی دانم که اگر به نفع سینما و تئاتر مفید نباشد ، این نوع نوشتار و گفتار چه فایده ای دارد!

باز هم ، داستان تهران قدیمی که در حال مسمومیت است به مراتب پایان ندارد. اول مردم و بعد چیزها … آخرین دوره تخریب تاریخی این افراد قبل از تسلط شیطان پیر ، دوران قاجار بود … و من نمی دانم چه معجونی پخته شده در سفارت انگلیس که همه را “جز” روزه گرفتن مردم “می خورد”! كفرنگي مانند يك سيلاب سياه بود كه با همه نقشه ها و مزارع سبز پوشانده شده بود تا راه را براي ماشين بگيرد و بدتر از همه ، مردم به من مي گويند كه هفتاد و دو رنگ حلق آن با يك خط خالي پوشيده شده و گیر افتاده است. آنها ندیدند که چه کسی مسئول بود! “پیوستن به این دوره به چه معنی است؟”

خبر مرتبط:  ۵ تیم نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی در دشتی فعال شد - خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

آوینی به حاتمی می گوید که شما کلیشه هایی درباره فرهنگ و محیطی که با فرهنگ و سنت ما سر و کار دارد دیده اید. آدم ربایی را در همان استخر خانه انجام دادیم و در همان حیاط و ایوان دعا کردیم و آنها را شناختیم. “این مسئله از نظر شما گردشگری است و از حقیقت فرهنگ و سنت ایران سرچشمه نمی گیرد.”

انتهای پیام