حوادث

خطر زمین‌لغزش در چالوس و هراز/ ضرورت مراقبت از پل‌های جاده‌ای در برابر فرونشست

دبیر ستاد ملی خطرات طبیعی با اشاره به احتمال رانش زمین در جاده هایی مانند چالوس و حرج بر لزوم پیشگیری از آن تاکید کرد.

علی بیت الهی، دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی در گفت وگو با مجله سلامتی ایران، گفت: وی درباره تاثیر محورهای برون شهری بر رانش زمین و رانش زمین گفت: در جاده ها بسته به موقعیت و موقعیت آنها می توان پدیده هایی مانند رانش زمین، رانش زمین و رانش زمین را مشاهده کرد. به عنوان مثال در جاده های شمال کشور مانند جاده های تهران به استان ها، جاده های منتهی به گلستان، گیلان و مازندران احتمال تصادف یا تصادف وجود ندارد اما احتمال آن بسیار کم است. رانش زمین در این جاده ها

وی ادامه داد: در واقع پدیده زمین لغزش حرکت شیب های تند است که گاهی در محل تلاقی جاده ها در مناطق کوهستانی و پر پیچ و خم اتفاق می افتد و نه تنها در ایران بلکه در همه کشورهای جهان و در این گونه جاده ها رخ می دهد. تاکنون در جاده های چین، هند، شرق آسیا، اروپا و آمریکا شاهد رانش زمین گسترده بوده ایم. این پدیده اغلب پس از طوفان برف یا بارندگی شدید زمانی رخ می دهد که خاک کاملاً اشباع شده و شاهد حرکت توده خاک هستیم که گاهی منجر به مسدود شدن یا تخریب جاده می شود.

لزوم پیشگیری از رانش زمین در چالوس و حرج

وی گفت: خطر رانش زمین در مناطق کوهستانی زیاد است. اما این عملکرد سنگین و استادانه است و نیاز به دقت بالا و هزینه بالایی دارد. اما توجه به این معضل و پیشگیری از آن به ویژه در شریان های جاده های پرتردد مانند جاده حرج یا چلاس ضروری است و شناسایی این عوامل ضروری است.

خبر مرتبط:  طوفان "میندول" به جزیره اصلی ژاپن نزدیک می‌شود

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با بیان اینکه چه اقداماتی برای پیشگیری از این حوادث در این مناطق باید انجام شود، گفت: برای پیشگیری از حوادث باید از علائم خطر در این مناطق استفاده شود. از نظر مهندسی و اجرای پروژه امکان تخصیص هزینه های سنگین و دیوارکشی تمامی شیب ها وجود ندارد اما در برخی مناطق با ریسک بالا می توان اقدامات مهندسی خاصی را متصور شد.

نیاز به مراقبت از راه پله در برابر ریزش

وی درباره احتمال رانش یا ریزش زمین در جاده های کشور به مجله سلامتی ایران گفت: باید بگویم در حال حاضر چنین احتمالی به ندرت پیش می آید و تاثیر این نشست در جاده ها جز در مواردی به ویژه در برخی موارد زیاد نیست. در مورد پل ها

بیت اللهی پیشتر با اشاره به وقوع ریزش زمین در برخی جاده ها مانند چالوس، گفت: اخیراً در جاده های چالوس یا حرج رانش زمین رخ نداده است. اخیراً مشخص شده است که رانش زمین در جاده حرج رخ داده است.

ادامه مطلب: تهدید مسیرهای سفره های زیرزمینی متروکه

این که آیا زمین در فصل گرما در حال کاهش یا کاهش است یا خیر: این بدان معناست که آب زیرزمینی بیشتر پمپاژ می شود و سطح آب پایین می آید. کاهش سطح آب باعث غرق شدن زمین می شود و این کاهش به تدریج در دشت های وسیع کشور رخ می دهد. در موارد کمبود آب به دلیل کمبود آب زیرزمینی، این تمایل با وجود چاه های پرآب که برخی از آنها غیرقانونی هستند تشدید می شود و پیش بینی می شود میزان کاهش آن افزایش یابد. این افزایش به دلیل افزایش آب های زیرزمینی و کاهش سطح آب های زیرزمینی است.

خبر مرتبط:  جاده چالوس یک‌طرفه شد - مجله سلامتی ایران

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی ادامه داد: البته رانش زمین به دلایلی در برخی مناطق رخ می دهد که ربطی به دما و تابستان ندارد. باید توجه داشته باشیم که در همه کشورهای دنیا مانند رکود، سقوط، رانش زمین و… با یک سری اقدامات مستمر می توان از بروز این پدیده جلوگیری کرد. راه حلی برای جلوگیری از ریزش زمین وجود دارد. اگر از زلزله صحبت کنیم، می توان گفت که برای جلوگیری از وقوع آن کاری نمی توان کرد، بلکه برعکس، می توان از پدیده هایی مانند رانش زمین، ریزش و ریزش به طور کامل با برنامه ریزی های ملی جلوگیری کرد و از وقوع آن جلوگیری کرد. این تجربه موفق در برخی کشورها وجود دارد. پیشگیری از این اتفاقات و پیشگیری از وقوع این پدیده با اقدامات مربوط به کشاورزی و استفاده از آب های زیرزمینی حائز اهمیت است.

انتهای پیام/