علمی و پزشکی

خریدن توییتر توسط یک سرمایه دار، چقدر نگران کننده است؟

یکی از اصلی ترین عواملی که باعث جدایی رسانه های واقعی از رسانه های اصلی دنیا شده است، همیشه مشکل مالکیت است! نگرانی هایی که منجر به پذیرش الزامات خاصی برای رسانه ها و چارچوب های تحمیل شده توسط مالکیت بزرگ رسانه ها شده است، ممکن است اصول اساسی رسانه را که همان اطلاع رسانی در زمینه حقیقت و محبوبیت است، به چالش بکشد.

با تولد رسانه های جدید، این نگرانی عمومی نسبت به جایگاه رسانه و نقش تعاملی آن با مردم، ذهن جوامع را به سمت نوعی باور سوق داد. یک کالای پنهان مدتها پیش. در قرن اخیر، تقریباً تمام رسانه‌ها و آژانس‌های ارتباطی و بنگاه‌های متاثر از سرمایه‌داری ابزارهای سیاسی و دولتی بوده‌اند. اساساً قرار گرفتن رسانه ها در محوریت نظام های سیاسی با پیوندهای سیاسی و اقتصادی و تداوم این وضعیت در تمامی ساختارهای سیاسی حاکم، مستلزم وجود روابط اعتباری بین رسانه ها و ساختارهای سیاسی و حفظ تعادل بین مراکز اصلی است. در چارچوب سیاست قدرت و قدرت رسانه در جوامع.

اما خبر فروش توییتر که از نظر سرعت، صرف نظر از مکان و زمان، تعامل، فراگیری، جهانی شدن و نقطه گذاری بی نظیر است، این بستر آرامش نسبی را می لرزاند! ، اما سازنده آن، جک دارسی، نیز شک دارد. در مورد آینده! رسانه هایی با حساب های فعال بیش از 97 درصد از رهبران کشورهای عضو سازمان ملل! رسانه های جهان بین فارغ از هرگونه انحصار، فرصت گفت وگو و گفت و گو با همگان را فراهم کردند و به عنوان رسانه سیاستمداران و نخبگان شناخته شدند.

خبر مرتبط:  مقامات بهداشتی در آلابامای آمریکا: جایی برای نگهداری اجساد کرونایی نداریم

کارآمدی این رسانه در عرصه دیپلماسی شاید ارزشش را نداشته باشد! برای این منظور می‌توان به توئیت‌های وزیر امور خارجه ایران در حین تنظیم سند توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ اشاره کرد که می‌تواند مانع از تحریف توافق در بجانگو یا دسترسی ترامپ به توییتر و دوری از رسانه‌های سنتی شود که این امر باعث می‌شود رسانه ها بستری منحصر به فرد و نسبتاً مطلوب برای کشورهایی مانند ایران هستند و به دلیل ساختار و مالکیت انحصاری، رسانه های سنتی در دسترس نبودند.

در واقع این رسانه‌ها همیشه به انتشار افکار عمومی و تأثیرگذاری بر افکار عمومی می‌پردازند و دامنه کشورهای هدف آنها معمولاً محدود است. سیاستمداران را تشویق کنید تا فرصت های جدیدی برای سیاست خارجی خود ایجاد کنند. مطالعه‌ای در توییتر در جریان خروج آمریکا از برجام می‌گوید دیپلماسی ایران در توییتر در آن زمان به صورت تهاجمی و تدافعی سعی در توضیح هویت و اعتمادسازی داشت و عاملی کمک‌کننده در دستور کار دیپلماسی کشور بود. جهت انرژی نرم ..

در حقیقت فعالیت توییتر در عرصه سیاسی، نه تنها برای ایران، بلکه برای سایر کشورها نیز بستر گفتگو در حوزه افکار عمومی را فراهم کرده است. سرمایه اجتماعی که توییتر از طریق افشاگری، شفافیت و ساده سازی سیاست در عرصه عمومی در اختیار کشورهای مختلف قرار داده است، زمینه را برای گفت و گوهای بیشتر فراهم کرده است.

در واقع، توانایی توییتر برای بیان روایت‌های مختلف از یک موضوع، به دلیل در دسترس بودن، بستر متفاوتی برای بیان است و همه مستقل از قدرت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستند. در عوض، رقابت با انحصار چالش برانگیز است. شاید مالکیت نتواند شخصیت گذشته را بازسازی کند! و شاید عرصه باز نئو رسانه ها را برای ورود به نوعی دموکراسی در عرصه دیپلماسی به چالش کشیده است!

خبر مرتبط:  یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی هنوز واکسن ‌نزده‌اند

رسانه‌های جدید رسانه‌ای دیداری برای اعتمادسازی، ایجاد دوباره نگرش‌ها و بازخوانی حقیقت بودند، زیرا بستری برای گفت‌وگو و انحصار سرمایه‌داران فراهم می‌کردند و آینده رسانه‌های سنتی ممکن بود دیگر وجود نداشته باشد. دور! در واقع، از آنجایی که اقتصاد سیاسی اساس اقتصاد فرهنگ است و رسانه ها نیز از آن دور نیستند، این فروش هیچ مبنایی در قدرت ندارد، به ویژه در مقابل مقاومت هیئت مدیره توییتر آقای ایلان ماسک به این نتیجه که سهم 15 درصدی

در هسته همه مبادلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تعریف نمی شود، این قدرت است، رسانه می تواند بازنشانی کند و قدرت مردم را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد! اما وسواس توییتر نسبت به تمایل صاحبان سرمایه به انحصار در آن نیز دامن زده است! حال این سوال پیش می آید که آینده توییتر در شرکت ماشین تسلا یا بورس نیویورک کجا تعریف می شود یا …؟

23302