جای خالی ارزیابی آسیب‌پذیری شبکه‌های انتقال برق در کشور

این ارزیابی به صورت مورد به مورد در برخی از پالایشگاه ها و نیروگاه های برق همدان در سال 2001 و بر اساس تجهیزات شخصی و نه کل سیستم یا نیروگاه یا پالایشگاه ها انجام شده است و اکنون اطلاعات کم و بیش خوبی درباره برخی تجهیزات داریم و آسیب پذیری آنها در برابر حوادث. و ما بلایای طبیعی بالقوه داریم ، اما به عنوان یک مسئله مهم و مهم برای کشورمان ، برنامه جامعی در این زمینه نداریم.

در سال های اخیر ، مطالعات موردی در مورد ارزیابی آسیب پذیری مناطق کوچک با شرایط مختلف مانند شبکه های برق ، شبکه های گازرسانی یا بخش های تأمین آب انجام شده است ، اما اگر بخواهیم این موضوع را خلاصه کنیم ، در این زمینه بسیار ضعیف هستیم. ساختارهای نیروگاه ها و سیستم ها و شبکه های مخابراتی ، تأمین آب ، گازرسانی و برق ، علی رغم ادعای کار بر روی آنها ، کار شده است. هنوز ضعیف است. تا آنجا که من می دانم این وظیفه برای دستیابی به یک مصوبه کامل و یک برنامه جامع کافی نیست و آنها برای ارزیابی آسیب پذیری باید دوباره در دستور کار مقامات و کشور قرار گیرند.

آنچه من طی 30 سال گذشته بارها و بارها تجربه کرده ام این است که این کار ابتدا باید به درستی تعریف شود تا آسیب پذیری نیروگاه ها ، پالایشگاه ها ، پستهای فرعی و شبکه های انتقال نیرو در کشور ارزیابی شود. به درستی توسط مشاوران انجام می شود و مهمتر از همه ، این آثار باید به درستی تحویل داده شوند ، متأسفانه ، هر از گاهی می بینیم که پروژه ای با هزینه میلیاردها تومان تعریف می شود. کار توسط برخی از دانشجویان در یک دفتر کوچک انجام و توزیع می شود و متأسفانه می بینیم که کار بسیار ضعیف است.

خبر مرتبط:  تامین ۳۰ درصد از هزینه های خدمات زیربنایی مسکن آنلاین توسط وزارت راه - خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

گفتن این موارد آسان نیست ، اما در هر صورت ، اگر ما بخواهیم در صورت بروز انواع بلایای طبیعی کشوری ایمن داشته باشیم ، مکان اصلی این ساختارها و زیرساخت های کلیدی است که بدون آنها کشور عملاً فلج می شود. ما برای این مشکلات مهم و مهم راه حل نمی یابیم ، نمی دانیم در زمان تصادفات و بحران ها چه کاری می توانیم انجام دهیم زیرا خیلی دیر است ، درست است که این مشکلات در م institutionsسسات ، وزارتخانه ها و م institutionsسسات خودشان انجام می شود. اما باید یک تیم صالح در سطح بالایی از کنترل پروژه و نظارت بر تفسیر ، اجرا و تحویل وجود داشته باشد.

ممکن است مشکلات زیادی وجود داشته باشد و در عمل کارآیی و اثربخشی پروژه پوچ تلقی نمی شود و نتیجه تحقیقات در کتابخانه های این ابزارها باقی مانده و نمی توان کاری در مورد این ساختارها ، سازمانها و شبکه ها در سطوح مختلف انجام داد. ممکن نیست. بنابراین ، این سازه ها ممکن است در هنگام زلزله مشکلات بزرگتری داشته باشند. همانطور که دیدیم ، شهر تهران نیز ممکن است تحت تأثیر بی احتیاطی یا خوردگی در پالایشگاه تهران قرار گیرد ، اما خوشبختانه آتش سوزی به مخازن ذخیره LPG آسیب نرساند. در غیر این صورت ، یک بمب و یک انفجار مهیب در تهران رخ داد.

با این حال ، در زمینه مهندسی زلزله ، ایران ممکن است یکی از پنج کشور برتر جهان باشد ، پشت سر ایالات متحده ، ژاپن ، چین و هند ، اما متأسفانه ، زیرا افراد متولی در این زمینه اغلب به دنبال روبنایی هستند پروژه ها ، آنها مکان های خوبی پیدا نکرده اند.

خبر مرتبط:  پاسخ به یک شبهه درباره آغازگر جنگ

ارزیابی سدهای کشور موضوع بسیار مهمی است که به عهده وزارت نیرو است. در این پروژه با یک دانشجوی دکترا ، ما روی ارزیابی سدها در سراسر کشور در برابر زلزله کار کردیم ، که نتایج آن منتشر شده و مقالات در دسترس است. سدهای بندها همیشه به زور یا نیروی وزارت نیرو است و تا آنجا که من می دانم ، بسیاری از سازه ها و تخصص های سدهای بتونی و گلی جمع آوری شده است. برای اطلاع رسانی عمومی

به دلیل اهمیت این سدها و تأثیرات این سازه ها و زمین لرزه ها ، تصور بر این است که انجام آزمایش های ارتعاشی اجباری و محیطی باید یک برنامه خوب و کامل باشد. البته باید توجه داشته باشیم که سدهای کشور به طور کلی بیشتر و بیشتر اوقات ، زمین لرزه های خاصی طراحی می شوند ، به طوری که سدهای کشور از معیارهای اساسی طراحی برخوردار هستند ، به جز زلزله های بسیار نادر و خاصی که در آینده رخ می دهد.

* استاد نمونه مهندسی سازه ، مدیریت زلزله و بحران کشور و بنیانگذار مقاومت و مدیریت بحران در ایران
* منتشر شده در خبرگزاری ایرنا