عمومی

جام جهانی جذب دانشجوی بین‌المللی

سالها پیش ، فقط تعداد معدودی از کشورها از جمله ایالات متحده ، انگلیس ، استرالیا سعی در جذب دانشجویان خارجی و کسب بیشترین سهم از بازار داشتند.

به گزارش مجله سلامتی ایران ، “فرختگان” می نویسد: “به دلیل شهریه بالای این دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های خارجی ، درآمد دانشگاه ها از این منبع زیاد است ، اما کشورهای دیگر وقت زیادی را برای کار به عنوان کشورهای آسیایی و اروپایی صرف نکرده اند. وی افزود: “استراتژی هایی پیشنهاد شده و اجرا شده است تا دیگر حضور دانشجویان بین المللی مركز نباشد و كشورهای مختلف در این زمینه فعالیت می كنند و به نوعی در انگلیس و آمریكا پیشرو هستند. در همین حال ، شیوع ویروس کرونا ، تعطیلی دانشگاه ها در سراسر جهان و بازگشت بسیاری از دانشجویان خارجی به کشورهای خود و آموزش آنلاین دانشگاه ها ، حرکت این دانشجویان را کند کرده و برخی دانشگاه ها به تدریج به آموزش دانشجویان خارجی وابسته شده اند. طی یک سال گذشته چالش های جدی وجود داشته است. در همین حال ، انگلستان ، ایالات متحده و استرالیا به دنبال راهی برای فعال سازی مجدد بازار و خروج از رکود بوده اند زیرا در این سال ها تعداد دانشجویان خارجی کاهش یافته است.

رقابت جهانی در جذب دانشجویان خارجی

در سالهای اخیر ، در چهار کشور انگلیسی زبان – ایالات متحده ، انگلستان ، کانادا و استرالیا – سه کشور ، به استثنای کانادا ، در ثبت نام دانشجویان بین المللی کاهش یافته اند. علی رغم رشد ثبت نام در دانشگاه ، سهم بازار دانشجویان بین المللی از سه کشور طی سالهای گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است ، اما کانادا نیز از این قاعده مستثنی نیست. رقابت کشورهای غیر انگلیسی زبان ، به ویژه چین و سایر کشورهای آسیایی و همچنین کشورهای اروپایی ، به ویژه آلمان و فرانسه ، روسیه و هلند ، نیز در جذب دانشجویان بین المللی و انتقال دانشجویان به کشورهای همسایه مهم است. در سال های اخیر در انگلستان و ایالات متحده ، سیاست های ناکافی مهاجرتی مانند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و لغو توافق نامه Brexit از دیگر عواملی است که باعث کاهش ثبت نام دانشجویان بین المللی شده است. در میان آشفتگی در اوضاع مهاجرت دانشجویان خارجی ، همه گیری کرونا بیشتر شده و چالشی جدی برای انتقال دانشجویان بین المللی در سال 2020 به وجود آورده است ، به طوری که تأثیرات منفی آن در سال 2021 نیز احساس می شود. اما س questionال این است که وقتی واکسن کرونا ویروس آزاد می شود و ویروسی که توافق نامه انتخاب دولت ایالات متحده را تکمیل می کند به جهان بازگشت ، کشورهای انگلیسی زبان ایالات متحده ، انگلیس ، استرالیا و کانادا کدام کشورها هستند؟ و تغییر در ثبت نام دانشجویان بین المللی؟ و آیا این تاکتیک ها تأثیر مثبتی در سابقه اقتصادی دارند که باعث افزایش تنش های ژئوپلیتیکی و اعزام دانشجویان طبقه متوسط ​​می شود؟

خبر مرتبط:  آیا قالیباف از حریم خصوصی برخودار است؟

راه حل انگلیسی

ماه گذشته ، در فوریه 2021 ، دولت انگلیس آخرین استراتژی های آموزش بین المللی را که متمرکز بر افزایش درآمد بود ، تصویب کرد ، انتظار می رود درآمد دانشجویان بین المللی تا سال 2030 سالانه 48 میلیارد دلار افزایش یابد. راه اصلی دستیابی به این هدف افزایش ثبت نام در این کشور و جذب دانشجویان بین المللی است. اساساً ، این استراتژی فراتر از یک راه حل آموزشی بین المللی است ، بلکه یک استراتژی برای صادرات آموزش است. با این حال ، با اجرای چنین رویکردی ، امید می رود که تغییرات مثبت چشمگیری در جذب دانشجویان بیشتر ایجاد شود ، به عنوان مثال ، دولت انگلیس قصد دارد کیفیت زندگی دانشجویان بین المللی را در این کشور بهبود بخشد. از همه مهمتر ، راهی جدید برای مهاجرت فارغ التحصیلان وجود دارد که یافتن شغل مناسب پس از فارغ التحصیلی را آسان تر می کند تا این دانشجویان پس از فارغ التحصیلی بتوانند در انگلستان کار و کار کنند. این انگیزه برای افزایش رونق این بخش کافی است. مدارس ، ارائه دهندگان زبان انگلیسی و آموزش فنی و حرفه ای از جمله مراکزی هستند که به بهترین وجه این فرصت ها را برای تحصیل دانشجویان خارجی در این کشور فراهم می کنند. در سال 2019 ، حدود 0.5 میلیون دانشجوی بین المللی در دانشگاه های انگلستان تحصیل می کنند که ممکن است بیشتر باشد ، اما سیاست های سختگیرانه مهاجرت و تحریم ها تعداد دانشجویان در سال های اخیر را کاهش داده است. انتظار می رود بخش قابل توجهی از رشد برنامه ریزی شده در این استراتژی جدید توسط بخش آموزش عالی ، به ویژه دانشجویان بین المللی ایجاد شود. اما در این میان ، بیشتر تلاش ها ، از جمله سرمایه گذاری در این بخش ، به عهده دانشگاه ها است. برای مقابله با این چالش ، درآمد بین المللی لازم است ، زیرا دانشجویان بین المللی اعتماد زیادی به دانشجویان انگلیسی دارند. وی در حال حاضر به دلیل تأثیرات دوگانه تاجگذاری و انتخاب با کاهش در ثبت نام دانشجو روبرو است. لغو قرارداد Brexit بیش از 50 هزار نفر از دانشجویان بین المللی را که وارد دانشگاه های انگلستان می شوند کاهش داده است ، بسیاری از آنها دانشجوی تحقیق هستند و در استراتژی جدید انگلستان گنجانده نشده است. آموزش داخلی فرصت ویژه ای برای رشد و درآمدزایی ارائه می دهد ، اما همه نشانه ها نشان می دهد که تا سال 2019 ، آموزش داخلی رشد خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که آیا این روند به دلیل همه گیری کرونا تغییر خواهد کرد یا خیر ، اما با توجه به روند تاج ، رشد چشمگیر در این زمینه بعید به نظر می رسد. با توجه به ماهیت پیچیده آموزش بین المللی ، به دلیل روشهای مختلف بازاریابی که برای جذب دانشجویان بین المللی به دانشگاههای داخلی وجود دارد ، شروع برنامه های جدید می تواند مدتها طول بکشد. عدم آگاهی چشمگیر از مشارکت و همکاری دو جانبه شکاف دولت انگلیس در تقویت بنیان روابط آموزش عالی بین المللی است که شامل تبادل نیرو و محققان ، استانداردهای جدید انتشار ، برنامه های آموزشی مشترک و جذب دانشجو است. عدم مشارکت دو جانبه در پروژه تورینگ انگلستان برای ارتقا جابجایی دانشجویان در این واقعیت منعکس می شود که این امر فقط در مورد جابجایی های خارج از انگلستان اعمال می شود. پیش بینی می شود تا سال 2030 استراتژی جدید انگلیس سالانه 48 میلیارد دلار درآمد کسب کند ، اما با وجود بازار رقابت بین المللی دانشجویی ، دولت انگلیس بیش از هر زمان دیگری ، سایر کشورها و دانشگاه های آنها در آن سرمایه گذاری نمی کند. رقبا به خوبی می دانند برای موفقیت در به دست آوردن سهم بازار باید برای سرمایه گذاری رقابت تنگاتنگی داشته باشند. نگرانی دیگر این است که بازارهای برخی کشورها بیانگر ملاحظات سیاسی فراتر از فضای عملیاتی برای بخش آموزش عالی است ، به عنوان مثال ، اهمیت اتحادیه اروپا و چین در سال های 2020-2019 ، که 25٪ از دانشجویان را شامل می شود. در سطح بین المللی از چین و 27٪ از اتحادیه اروپا. ثبت نام دو کشور طی سالهای اخیر افزایش یافته است.

خبر مرتبط:  مردم در هزینه های استقلال و پرسپولیس شریک می شوند، اما در مدیریت‌شان نه!

100 میلیون دانشجوی خارجی در استرالیا

براساس دانشگاه WorldNews ، استراتژی تقویت آموزش بین المللی استرالیا در سال 2016 آغاز شد. این کشور مانند انگلیس بر صادرات و تحصیلات از طریق جذب و مشارکت تعداد زیادی دانشجو متمرکز است. در استرالیا ، بر خلاف مدل انگلیس ، هیچ سرمایه گذاری خاصی در دانشگاه ها برای رونق بخش این دانشگاه صورت نمی گیرد و دانشگاه ها برای تقویت جذابیت دانشجویان بین المللی ، به ابزار و امکانات خاص خود اعتماد می کنند. با این وجود ، با کمک به سیاست های جدید مهاجرت ، بخش آموزش عالی استرالیا با ثبت نام بین المللی با نرخ سالانه 13٪ در سال های اخیر ، موفق بوده است. تعداد دانشجویان بین المللی در استرالیا در سال 2017 تقریباً 440،000 نفر بوده است. اما اکنون ، با اوج گیری تاج و روابط این کشور با چینی ها ، روند رشد معکوس و رو به کاهش است. اهداف تعیین شده در استرالیا قرار است تا سال 2025 به 100 میلیون دانشجوی بین المللی برسد. دوره های کارآموزی کوچک ، معمولاً مراکز آموزش حرفه ای شغلی ، دولتی و خصوصی ، دوره های صدور گواهینامه زبان رسمی که توسط مدارس زبان انگلیسی و ارائه دهندگان آموزش عالی ارائه می شود ، برخی از استراتژی هایی است که استرالیا می تواند در تحقق این امر کمک کند. ثبت نام خارج از کشور برای تحصیلات عالی در سال 2019 بیش از 100000 نفر بوده است که تغییر چندانی نشان نمی دهد. این کشور در سال های اخیر سیاست اشتغال دانشجویان بین المللی داشته است که به آنها اجازه می دهد پس از فارغ التحصیلی مدت بیشتری بمانند و همچنین به آنها اجازه می دهد ساعت های طولانی تری را به عنوان بخشی از تغییرات برنامه درسی برای تضمین اشتغال بیشتر در استرالیا کار کنند.

خبر مرتبط:  با تقویت مرزها مانع از ورود امیکرون به کشور شویم

رشد دانشجویان بین المللی در کانادا

برخلاف سایر کشورها که وضعیت دانشجویان بین المللی مطلوب نیست ، کانادا در سالهای اخیر شاهد افزایش تعداد دانشجویان خارجی بوده است که به دلیل اجرای سیاستهای مهاجرت و آموزش بین المللی ممکن است مطلوب تلقی شود. گرچه ویروس کرونا ویروس انتقال دانشجویان بین المللی را در کانادا نیز متوقف کرده است ، دولت سیاست های مهاجرتی خود را حفظ می کند تا دانشجویان بتوانند پس از فارغ التحصیلی کار کنند ، این ممکن است یکی از محرک های قوی برای جذب دانشجویان بیشتر باشد. به عنوان کمبود ظرفیت و خدمات.

وعده هایی برای بهبود اوضاع با سیاست های بایدن

در ابتدای اپیدمی ، به دلیل فضای خصمانه ای که دولت ترامپ از طریق ممنوعیت سفر ، یکی از سخت ترین محدودیت های آموزشی برای جذب دانشجویان خارجی ، برای دانشجویان ایجاد کرد ، دیواری ساخته شد. اپیدمی کرونا همه این مشکلات را تشدید کرد و حرکت دانشجویان خارجی را متوقف کرد و باعث گرفتار شدن بسیاری از دانشجویان بین المللی در خانه و مدرسه شد. نتایج انتخابات و تغییر در دولت ایالات متحده به تدریج فضای خوش بینانه تری ایجاد کرده است. تخمین زده می شود که 67٪ دانشجویان بین المللی مشتاق تحصیل در ایالات متحده هستند و امیدوارند که با سیاست های جدید بتوانند برای ادامه تحصیل وارد ایالات متحده شوند. اما در این میان ، ایالات متحده شاهد کاهش 33 درصدی دانشجویان بین المللی بوده است. در ایالات متحده شکافی وجود دارد که باید از الگوی تجاری ناپایدار به رویکرد تعامل دانشجویان بین المللی پایدار تغییر کند. تمرکز بیشتر روی افزایش درآمد حاصل از جذب دانشجویان خارجی نه تنها اشتباه است ، بلکه خطرات اقتصادی ، اجتماعی و آموزشی زیادی نیز دارد. اما سوال طولانی مدت این است که آیا بعد از تاج گذاری می توان دانشگاه ها را از جذب دانشجویان بین المللی نجات داد؟ کارشناسان احساس می کنند دانشگاه های انگلیسی زبان همه کارها را برای تأمین بودجه خود در کوتاه مدت انجام می دهند که در دراز مدت مضر است. بحران اقتصادی طبقه متوسط ​​در بیشتر کشورهای مبدا ، تنش های مداوم ژئوپلیتیکی ، همه گیرهای احتمالی جدید و تأثیرات اقلیمی تنها برخی از نگرانی ها است. بسیاری از دانشگاه های تحقیقاتی با توجه به بودجه تحقیقاتی قابل توجهی که دریافت می کنند ، حداقل به درآمد شهریه دانشجویان بین المللی اعتماد می کنند. اکثر دانشگاه ها در مرحله بعدی هستند ، که بسیار خطرناک است و با تنوع کمتری در منابع مالی ، آنها در فکر مقابله با کاهش درآمد دانشجویان خارجی هستند.

انتهای پیام