مجله سلامتی ایران/کهگیلویه و بویراحمد در سال های گذشته بارها شنیدیم که مسئولان راهداری به دنبال حذف پیچ های خطرناک و نقاط حادثه خیز جاده دهدشت به قلعه رییسی- دیشموک هستند و برای حذف این پیچ ها اعتبارات را هم گذاشتند.
اما برخی نقاط حادثه خیز پیچ های تند شیب تند و نبود علایم تابلوها و گاردریل از جمله یک پیچ در این محور ارتباطی که این روزها به پیچ مرگ معروف شده این جاده متروکه و قدیمی را به «جاده مرگ» معروف کرده است. این پیچ خطرناک که در مسیر قلعه رئیسی به دهدشت و در محدوده روستای «پاتاوه» دهستان جاورده بخش چاروسا واقع شده است تاکنون بیش از ۱۰ تصادف منجر به فوت در آن رخ داد.
این پیچ خطرناک که در یکی دو ماه گذشته حوادث بسیار خطرناکی را رقم زد یک جوان دانش آموز را به کام مرگ کشاند این پیچ که در روستای پاتاوه قرار دارد ابتدا بزرگترین تصادف را در سال های ۸۶ و ۸۷ رقم زد که سه معلم که از دهدشت به سمت قلعه رئیسی بودند در این پیچ تصادف می کنند و هر سه نفر در دم فوت کردند.
در سال های اخیر تصادف یک نیسان و فوت اهالی یک خانواده نیز در همین پیچ یکی دیگر از حوادث ناگوار بخش چاروسا بود.اما در دو ماه گذشته تصادف یک نوجوان در همین پیچ سبب شد تا این نوجوان که امرار معاش خانواده خود را بر عهده داشت هم در این پیچ در بیمارستان امام خمینی دهدشت در کما باشد.
این پایان پیچ مرگ نبود تا اینکه در روزهای اخیر تصادف یک دانش آموز به نام «حسین مردانیان» در این قسمت سبب شد تا این دانش آموز هم در این پیچ تصادف کرده و فوت کند و یکی دیگر از این سرنشینان که دانش آموز بود همچنان در بیمارستان باشد. علاوه براین روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ در پی وقوع تصادفی دیگر یک جوان به نام «ستار دانشی» جان خود را از دست می دهد و خانواده ای داغدار شدند.
یکی از اهالی بخش چاروسا در خصوص جاده دهدشت به قلعه رئیسی که به «جاده مرگ» معروف است گفت: از مسئولان بخصوص استاندار محترم انتظار داریم از این جاده ناایمن بازدید کنند و تدابیر لازم را برای رفع مشکلات و نقاط حادثه خیز این جاده بیندیشند.
وی افزود: چند دهستان و دو شهر و چندین روستا از جاده دهدشت به قلعه رئیسی -دیشموک استفاده می کنند و وضعیت ناایمن و نقاط حادثه خیز این جاده به تراژدی غمناک تبدیل شده است.
یکی نفر دیگر عنوان کرد: چرا مردم منطقه چاروسا باید هر چند مدتی باید شاهد جان دادن عزیزان خود در این محور ناایمن باشند؟ چند نفر دیگر باید جان دهد تا مسئولان فکری برای این جاده کنند؟
وی اظهار کرد: چرا اگر ترک فعل یا سهل انگاری در رفع مشکلات این جاده است مسئولان چاره اندیشی نمی کنند و دستگاه های نظارتی ورود نمی کنند.
یکی دیگر از اهالی بخش چاروسا تاکید کرد: مطالبه عموم مردم بخش چاروسا رفع نقاط حادثه خیز محور دهدشت به قلعه رئیسی اصلاح پیچ ها و شیب تند در برخی نقاط و کم عرض بودن جاده است.
وی تصریح کرد: در این جاده هم جان ها از بین می رود و هم مال مردم بنابراین از مسئولان انتظار داریم فکری اساسی برای این جاده کنند.
«اسلام آریاپناه» رئیس اداره راهداری شهرستان کهگیلویه در این خصوص به خبرنگار مجله سلامتی ایران گفت: محور شد به قلعه رئیسی مشخصات راه روستایی دارد که باید این جاده ارتقا پیدا کند و حریم و مشخصات آن تغییر یابد.
وی افزود: علاوه بر بخش دشمن زیاری و ترددهای دیگر بیش از ۵۰ هزار نفر تنها در بخش های چاروسا و دیشموک از این جاده استفاده می کنند که نیاز است این جاده ارتقا داده شود.
آریا پناه در خصوص ایمن سازی و رفع نقاط حادثه خیز این جاده تصریح کرد: برای ایمن سازی جاده نیاز به اعتبار داریم در حالی که اعتبار برای برخی جاده ها گذاشته می شود اما تخصیص کم داده می شود.
وی ادامه داد: نقطه حادثه خیز منطقه «پاتاوه» دهستان «جاورده» ظرف یک هفته آینده رفع خواهد شد ما مشکلات این جاده با این مسائل رفع نمی شود و نیاز به توجه ویژه دارد.
سرهنگ حسن دانایار رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار مجله سلامتی ایران گفت: جاده «دهدشت قلعه رئیسی به دیشموک» جاده قدیمی و متروکه است و باید توسعه پیدا کند.
وی افزود: با توجه به حوزه جمعیتی و چندین شهر و روستا در این مسیر این جاده قابلیت تردد با این وضعیت و ظرفیت خودرو را ندارد و باید هرچه سریع تر نسبت به توسعه آن اقدام شود.
دانایار تصریح کرد: باید نقاط حادثه خیز پیچ ها و شیب های تند این جاده رفع شوند و در دستور کار مسئولان استان قرار بگیرد تا مشکل آن حل شود و مردم بیش از این دچار خسارت نشوند.
«حمید رضا پیمانجو» مدیرکل راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص به خبرنگار مجله سلامتی ایران گفت: جاده «دهدشت به قلعه رئیسی – دیشموک» از جاده های موجود بوده که که نیاز به اصلاح و توسعه دارد.
وی افزود: هرجا و مسیری شهرستان مربوطه اعتبار اختصاص دهد بلافاصله راهداری اقدام خواهد کرد و جاهایی که اعتبار نداریم و جاهایی که امکان داشت بیش از حد توان خودکار کرده ایم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: به این جاده اعتبار اختصاص داده شود کار از ماست و در اولین فرصت بیش از حد توان اقدام خواهیم کرد.
پیمانجو تاکید کرد: جاده «دهدشت به قلعه رئیسی – دیشموک» ایرادات و مشکلات زیادی دارد که نیاز به ارتقا دارد و باید تعریض شود اما نیاز به اعتبار داریم.
وی ادامه داد: این جاده ظرفیت این حجم از ترافیک را ندارد و تعداد وسیله نقلیه و جمعیتی که از این جاده استفاده می کنند افزایش یافته بنابراین باید ارتقا پیدا کند اما ساخت جاده در حوزه کاری ما نیست.
مدیرکل راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: پروژه به عنوان «پل بریم- چرام- دهدشت- قلعه رئیسی- دیشموک – صیدون» تعریف شده و سالانه اعتبار دارد که برای سال ۱۴۰۳ این پروژه ۱۴۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است اما ساخت جاده جدید و اجرای این پروژه با راه و شهرسازی است.
پیمانجو بیان کرد: اکیپ های راهداری برای خاکریزی اصلاح پیچ ها نصب تابلو و علائم روشنایی در نقاط نیازمند نصب نیوجرسی و گاردریل اعزام و اقداماتی کوتاه مدت انجام خواهند داد البته تا این مسیر این جاده فعلی است شاهد حوادث و تصادفات خواهیم بود.
گفتنی است که جاده ارتباطی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه به قلعه رئیسی مرکز بخش چاروسا حدود ۸۰ کیلومتر است که این جاده بعلت پیچ های تند شیب تند و عرض کم سالانه ماهانه و شاید بتوان گفت هر هفته شاهد تصادفات زیاد جرحی خسارتی و بخصوص فوتی در این جاده که به «جاده مرگ» معروف است هستیم.
انتهای پیام