توصیه های مهم برای کاهش استرس داوطلبان کنکور

یک عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی بالینی ، که خاطرنشان کرد استرس بیش از حد می تواند مانع توجه و تمرکز و کاهش عملکرد داوطلبان آزمون شود ، راهکارهای موثری را برای حفظ آرامش و سلامت روان داوطلبان کنکور بیان کرد.

به گزارش مجله سلامتی ایران ، دکتر. امیرسام کیانی مقدم استرس را کاملاً طبیعی و افزایش اکسیژن رسانی به مغز ، افزایش تمرکز و توجه و بهبود عملکرد و وضوح دید.

وی با اشاره به اهمیت نگرش مردم به استرس گفت: درک داوطلبانه از استرس مهم است ؛ اگر او استرس و اضطراب ناشی از آزمون ورودی را به عنوان یک چالش ببیند ، عملکرد او را بهبود می بخشد و اگر آن را تهدیدی ببیند و مهارت و توانایی کافی برای کنار آمدن با آن را ندارد ، این عملکرد او را در آزمون کاهش می دهد.

کیانی مقدم با بیان اینکه استرس در آزمون پذیرش نه تنها داوطلب بلکه سایر اعضای خانواده را نیز تحت تأثیر قرار می دهد ، اضافه کرد: این فشارهای روحی می تواند منجر به درگیری و تنش بین والدین یا والدین و کودک شود و ممکن است سلامت روانی خانواده را کاهش دهد. اعضا باید از داوطلبان حمایت کنند ضمن ایجاد فضای آرام در خانه.

عوامل موثر بر مدیریت استرس داوطلبانه

به گفته این دکتر روانشناسی بالینی ، خواب کافی و تغذیه مناسب در کنترل استرس داوطلبان آزمون پذیرش مهم است و برنامه خواب داوطلب باید متناسب با زمان آزمون باشد ، به خصوص هنگامی که داوطلبان آزمون های صبح را انجام می دهند.

وی توضیح داد: ایجاد فضای آرام و حمایتی برای خانواده عامل دیگری است که باعث کاهش استرس داوطلبان می شود تا آنها با آمادگی کامل و آرامش به سایت آزمون بروند و تمام توجه خود را معطوف به امتحان کنند.

خبر مرتبط:  واکسیناسیون رایگان کرونا طبق اولویت‌بندی/ خبرنگاران در اولویت سوم دریافت واکسن

مشاوره قبل از پذیرش والدین / راههای کاهش استرس در داوطلبان قبل از پذیرش

استادیار به والدین هشدار داد كه نتایج آزمون ورودی را مقایسه و صحبت نكنند زیرا این امر می تواند برای داوطلبان استرس زا باشد و “احساسات فرزند خود را ارزیابی كرده و در این مورد با آنها صحبت كنید.” این به این دلیل است که وقتی فردی در مورد احساسات خود صحبت می کند ، انحلال عاطفی رخ می دهد و او می تواند به راحتی از عهده یک اتفاق جدی مانند آزمون ورودی برآید.

وی گفت: در مورد کنکور صحبت نکنید ، در خانه رشته و دانشگاه را انتخاب کنید و مقایسه نکنید ، زیرا باید از هرگونه تنش خارجی و داخلی خودداری کنید. در عوض ، به دانش آموز اطمینان دهید که تمام تلاش خود را انجام داده و تلاش هایش قابل ستایش است.

به گفته این دکتر روانشناسی ، برای آرامش داوطلبان لازم است از هرگونه تنش و درگیری و اضطراب در خانه مانند حضور در مهمانی ها و مهمانی ها جلوگیری شود و محیط خانه باید آرام باشد.

والدین کیانی تشویق تلاش های یک ساله داوطلبان را یکی از م keyلفه های اصلی دانستند و تلاش های آنها را ستودند و گفتند که پرهیز از صحبت در مورد نتایج کنکور یکی از راه های موثر برای آرام کردن متقاضیان است.

استادیار دانشگاه در ادامه توصیه های خود به والدین گفت: “با روند کار به کودک خود نگاه کنید و بدون توجه به نتیجه ، به او افتخار کنید.” این جنبه در ایجاد آرامش روحی برای داوطلب بسیار مهم است و بهتر است این کار در روز کنکور انجام شود.

وی به والدین توصیه کرد: نگرانی ها و اتفاقات جدید فرزندتان را در روز امتحان حساب نکنید و آنها را با کلمات آرام و حمایت کننده یادآوری کنید. کنکور برای او چالش برانگیز است و تهدیدی نیست و این آزمون مرحله ای از زندگی او است که برای گذراندن آن به آن احتیاج دارد ، اما نه تمام زندگی.

خبر مرتبط:  آنتی بادی سرماخوردگی، کووید-۱۹ را خنثی می‌کند

در شب کنکور به داوطلبان مشاوره دهید تا نتایج بهتری کسب کنید

استادیار دانشگاه به داوطلبان توصیه کرد که شب قبل از امتحان حداقل هفت ساعت بخوابند. اگر ساعت 8 صبح آزمایش دادید ، بیدار شدن را دو تا سه ساعت زودتر برنامه ریزی کنید. کمی ورزش کنید و وقت کافی داشته باشید تا صبحانه خوبی بخورید و به سایت آزمایش بروید.

به گفته آنها داوطلبان می توانند در آزمون ها با استفاده از تکنیک های آرام سازی و برنامه مدیریت استرس حداقل استرس داشته باشند.

کیانی مقدم تأکید کرد که ایمان به خدا یکی از مهمترین عوامل آرامش و کاهش داوطلبان است و آنها نباید کتابهای درسی و مطالب جدید را مطالعه کنند زیرا این امر تأثیر منفی بر عملکرد آنها دارد.

وی درباره تغذیه و فعالیت داوطلب در روز قبل از آزمون گفت: روز قبل از كنكور ، داوطلب می تواند صبحانه مفصل و ناهار كامل بخورد ، اما بهتر است غذاهای چرب نخورد. “بهتر است ایجاد شود.

استادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه فعالیتهای ورزشی سبک را برای داوطلب اجتناب ناپذیر دانست و افزود: در روز امتحان داوطلب باید از انجام هرگونه فعالیت سنگین اجتناب کند زیرا این امر باعث خستگی وی می شود و دچار مشکلات خواب است. خواب شب را از بین ببرید تا شب بتوانید راحت بخوابید و حتماً شب قبل از کنکور حداقل هفت ساعت بخوابید.

وی تاکید کرد: برای ایجاد فضای آرام و ایمن برای داوطلب در آزمون ورودی باید از مهمانی رفتن و مهمانی و معاشرت با سایر اعضای خانواده خودداری کنیم زیرا حضور افراد دیگر به غیر از خانواده می تواند تأثیر منفی داشته باشد و اضطراب را افزایش داده و اضطراب دانش آموز را افزایش دهد.

توصیه های لازم برای داوطلبان در روز آزمون ورودی

استادیار دانشگاه به داوطلبان توصیه کرد: روز کنکور آرام باشید. توکل به خدا یکی از مهمترین عوامل کاهش استرس است و می تواند به شما کمک زیادی کند. خود را تکرار کنید ، من تمام تلاش خود را کرده ام و اکنون زمان رسیدن به نتیجه است. از گشودن کتاب خودداری کنید. دو یا سه ساعت قبل از آزمایش از خواب بیدار شوید. یک صبحانه کامل بخورید و حتماً تغذیه خود را بهمراه آزمایش قرار دهید.

خبر مرتبط:  شرایط بیمارستان‌ها خوب نیست/بازی کرونا فعلا ادامه دارد

دکتر. به گفته کیانی مقدم ، بهتر است والدین در کنار داوطلبان باشند تا احساس امنیت بیشتری در آنها ایجاد شود. این حمایت باعث کاهش استرس داوطلبان می شود.

راهکارهایی برای افزایش توجه و تمرکز روی سر آزمون

وی نفس عمیق را در ایمان به خدا و تمرکز و آرامش بیشتر داوطلبان مثر دانست و خاطرنشان کرد: پس از ایمان به خدا ، بهتر است داوطلب 5 ثانیه نفس عمیق و سه مرحله ای بکشد ، به طوری که برای مدت طولانی نفس بکشد. 5 ثانیه نفس را 5 ثانیه نگه دارید و 5 ثانیه نفس خود را بیرون دهید و چندین بار این کار را انجام دهید.

پزشک روانشناسی بالینی دانشگاه اضافه کرد: داوطلب نباید در ابتدای امتحان تمام س questionsالات را تکرار کند و اگر س theال مشکل باشد ، برای همه دشوار خواهد بود. وقت او را مدیریت کنید و ابتدا به س questionsالاتی که می داند پاسخ دهید و بقیه وقت را با س difficultالات دشوارتر و غیرقابل جواب سپری کنید

توصیه های لازم برای حفظ سلامت روان داوطلبان پس از کنکور

به خانواده ها توصیه شد که سلامت روان داوطلبان را پس از آزمون سراسری حفظ کنند ، از هرگونه پیش بینی نتایج آزمون پذیرش خودداری کنند ، فرزند خود را با دیگران مقایسه کنند و در مورد دانشگاه مورد نظر خود صحبت کنند. در صورت امکان ، با سرگرمی سالم ، هیجان کودک آنها را بازیابی می کند. همیشه از تلاش های فرزندشان در خانه قدردانی کنید ، اما نه از نتیجه ای که باید بگیرند.

به گزارش سایت خبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، استادیار روانشناسی در پایان سخنان خود با آرزوی موفقیت برای کلیه نامزدها خاطرنشان کرد: والدین باید بر ارزشها ، به ویژه ارزشهای اخلاقی فرزندشان تأکید کرده و به آنها یادآوری کنند که آزمون ورودی. این زندگی است و همه زندگی نیست.

انتهای پیام