علمی و پزشکی

توصیه‌های‌ تغذیه‌ای‌ در ایام روزه‌داری در دوران کرونا

مدیر دفتر اصلاحات تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مصرف زیاد سبزیجات و میوه جات در روزه داری در کنار تامین ویتامین ها به ویژه ویتامین C می تواند به تقویت سیستم بیماری کمک کند.

به گزارش مجله سلامتی ایران، دکتر مختار همچنین توصیه های تغذیه ای در روزه داری را مطرح می کند. زهرا عبداللهی گفت: در ماه مبارک رمضان همواره از برنامه غذایی متنوع و متعادل، تامین مواد غذایی متنوع و به مقدار کافی برای حفظ سلامتی پیروی کنید. توصیه می شود با محدود کردن غذاهای چرب، کلسترول، شکر، نمک زیاد و مواد افزودنی، فرآیند را محدود کنید و در آن دخالت کنید. غذاها بر اساس محتوای پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی در 1 گروه غذایی اصلی هستند.

وی ادامه داد: برای رفع نیازهای تغذیه ای بدن روزه دار از جمله آب، املاح، ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها و انرژی، انتخاب غذاهای مختلف از گروه های مختلف و انتخاب غذاهای جایگزین در هر گروه غذایی در وعده سه گانه ضروری است. غذا (صبح، افطار و شام).

عبداللهی درباره شش گروه اصلی غذایی و جایگزین های آنها گفت: گروه نان و غلات. نان (شامل سنگکا، باربری، نان جو، لواش، تافتون و سایر نان های محلی)، برنج، ماکارونی، رشته فرنگی، غلات صبحانه، بلغور جو و بلغور جو دوسر. توصیه می شود حداقل نیمی از نان ها و غلات روزانه، غلات کامل باشد.

وی افزود: گروه سبزی; انواع کاهو، اسفناج، کرفس، سبزیجات و سایر سبزیجات برگدار، کلم، هویج، بادمجان، نخود سبز، لوبیا سبز، کدو حلوایی، فلفل، قارچ، خیار، پیاز، خیار، میوه ها، خیار؛ دارای مرکبات (پرتقال، پرتقال، لیمو ترش، لیمو شیرین، گریپ فروت)، سیب، گوش و غیره و میوه و سبزیجات است. شامل) و شامل انواع میوه های فصل از جمله میوه های خشک می شود.

وی گفت: مصرف زیاد سبزیجات و میوه جات در ایام روزه داری در کنار تامین ویتامین ها به ویژه ویتامین C و ویتامین A به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با بدن کمک می کند.

مدیرکل دفتر اصلاحات تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره گروه شیر و لبنیات نیز اظهار کرد: شیر و لبنیات شامل شیر، ماست، پنیر، ماست و دوغ است. ویتامین های خاص B و B را فراهم می کند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن. مصرف لبنیات کم چرب (کمتر از 2.5 درصد چربی) توصیه می شود.

خبر مرتبط:  واکنش پلیس راهور به ویدئوی خبرساز از یک پزشک

فرمود: گروه گوشت و تخم مرغ; این گروه منبع خوبی از پروتئین حیوانی است و شامل لاشه قرمز، مرغ، ماهی، میگو، بلدرچین، غاز، اردک، تخم مرغ و سایر تخم پرندگان می باشد. گروهی از حبوبات و دانه ها و حبوبات شامل نخود، لوبیا، عدس، لوبیا، نخود، ماش و مغزها از جمله گردو، بادام، فندق، پسته، بادام زمینی، بادام هندی است.

عبداللهی افزود: در ایام روزه داری در ایام کرونا، هم حیوانات و هم گیاهان باید منابع کافی پروتئین مصرف کنند تا از ابتلا به این بیماری و عملکرد طبیعی سیستم ایمنی جلوگیری شود. غلات منبع پروتئین هستند و زمانی که با غلات کامل مصرف شوند، پروتئین با کیفیت بالایی را به عنوان جایگزینی برای گوشت، مرغ و ماهی در اختیار بدن قرار می دهند.

غذا، روزه

عبداللهی در خصوص وعده غذای صبح زود توضیح داد: وعده های اصلی وعده صبحانه و وعده افطار و شام است. مخصوصاً برای کسانی که در طول روز تحرک بیشتری دارند، انواع غذاهایی که در صبح مصرف می کنند، از جمله تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن، در حفظ و نگهداری آب مهم است.

وی درباره مولفه های کلیدی وعده سحر گفت: در وعده سحر باید از غذاهای کم و پرخاصیت استفاده شود که نمک کمتر، چربی کمتر و شیرینی کمتری دارند. اساساً مصرف زیاد قند، نمک و چربی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

وی گفت: همچنین انواع سبزیجات (سبزیجات، سبزی و سالاد) به مقدار مناسب مصرف شود. سبزیجات با انواع مواد مغذی و آب همراه با تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز از تشنگی و خشکی گلو جلوگیری می کند و فرد را مستعد بیماری می کند.

عبداللهی خاطرنشان کرد: مصرف غذاهای شیرین در وعده صبحانه توصیه نمی شود. غذاهای شیرین با تحریک انسولین و وارد شدن قند خون به جریان خون و در نتیجه کاهش قند خون باعث گرسنگی زودرس می شوند.

خبر مرتبط:  چین بزرگترین تولید کننده و صادر کننده واکسن کرونا

مدیرکل دفتر اصلاحات تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: کم آبی بدن و خشکی گلو می تواند منجر به عفونت در کویت شود که در صبح و عصر اهمیت بیشتری دارد. از مصرف آب خودداری کنید. ، مانند کاهو، خیار و گوجه فرنگی. نوشیدنی های شیرین بیشتر مانند نوشیدنی های سرد گازدار، آب میوه ها و چای های بسیار شیرین و چای های رنگارنگ می توانند باعث تشنگی، خشکی دهان و گلودرد شوند. چای مقوی در زمان ناشتا می تواند باعث کم آبی و کم آبی بدن شود زیرا برای مادر مفید است.

وی گفت: غذاهای فولرین مانند کباب، مرغ و غذاهای خشک و اژدها مانند کتری و کاکائو، سوسیس و کالباس، پیتزا، پیتزا و غذاهای سرخ شده و ادویه جات در طول روز باعث تحریک و خشکی دهان می شود. به خصوص در شرایط فعلی که با شیوع بیماری کووید بیم مواجه هستیم، بهتر است در وعده صبحانه از غذاهای ساده و سبک مانند پلو و خورش (در طول روز تحرک بدنی بیشتر) و یا وعده های غذایی سبکتر مانند صبحانه (برای افرادی که به این بیماری مبتلا هستند. در طول روز کمتر فعال است).

مدیرکل دفتر اصلاحات تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص وعده غذا در افطار گفت: وعده های افطاری باید پرخوری، میان وعده و انرژی زا باشد. سعی کنید غذا را به آرامی بجوید. در هنگام افطار بدن برای جبران کاهش قند خون در روزه داری به منبع انرژی به شکل گلوکز نیاز دارد.

وی ادامه داد: برای افطار در ابتدا نوشیدن یک لیوان آب داغ، یک فنجان چای یا یک فنجان شیر گرم با خرجو یا عسل توصیه می شود. سبزیجات مصرفی طبق دستورالعمل گام به گام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید کاملاً شسته و ضدعفونی شوند.

عبداللهی بیان کرد: انواع سوپ کم چرب، کم غلات و سبزیجات و حلیمای بدون روغن (حلیمه منبع خوبی از مواد اولیه است). خوردن سوپ های پرچرب و پرچرب که حاوی مقادیر زیادی پیاز داغ و نعناع داغ و همچنین دانه های درشت هستند که باعث مشکلات گوارشی می شود، توصیه نمی شود. سیب زمینی کبابی، سبزیجات پخته مانند کدو حلوایی، کلم، کلم، هویج و نخود فرنگی، تخم مرغ کبابی، کره و عسل غذاهای خوبی برای افطار هستند.

خبر مرتبط:  توصیه‌های کاربردی برای تقویت سلامت و تکامل کودکان

وی گفت: مصرف گامبو و کدو سبز حاوی مقادیر زیادی قند و چربی، اسیدهای چرب اشباع و ترانس باید بسیار محدود شود. به طور کلی مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرین کننده ها می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و علاوه بر افزایش انرژی و چاقی، به امید حلوا، فال زرد و … افطار باشد.

مدیرکل دفتر اصلاحات تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص وعده‌های غذایی روزه‌دار گفت: روزه‌داری را باید یکی از وعده‌های غذایی کلیدی دانست. روزه داران بسیار ساده هستند و بهتر است یک ساعت بعد از افطار وعده های غذایی شبانه بخورند. در وعده شام ​​می توانید از گوشت، مرغ یا ماهی، حبوبات، نان یا برنج، پلو و خورش، نارگیل و کوفته با کمی روغن و مخلوط ادویه و ادویه استفاده کنید.

آنها باید در شب کم چرب و کم نمک در رژیم غذایی خود باشند. مصرف میوه ها و مایعات بعد از شام و قبل از خواب برای پوشش کم آبی و حفظ سلامت و ایمنی توصیه می شود. مصرف سبزی، سالاد در هنگام افطار و مصرف میوه در فاصله افطار تا شام و تا سحر در فاصله زمانی افطار منبع خوبی از ویتامین C و پیش ساز ویتامین A است، برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود. سبزیجات و میوه ها حاوی مقدار کافی فیبر برای جلوگیری از یبوست هستند.

به گزارش وب دا، عبداللهی گفت: در وعده شام ​​به جای سرو نوشیدنی های خنک مانند نوشابه های گازدار، ماءالشعیر، آب میوه های صنعتی و انواع شربت ها، نوشابه را توصیه می کنید و نوشابه را توصیه می کنید. کمی شیرین استفاده کنید.

انتهای پیام/