حوادث

تهدید معابر پایتخت از سوی قنات‌های متروکه/ بزرگراه همت در مسیر چندین قنات‌

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی معتقد است: در صورت نبود متولی برای سفره های زیرزمینی، در صورت عدم ایمن سازی مناسب، می توان تاثیر این سفره ها را در ریزش ناگهانی شهر به ویژه در شبکه راه ها مشاهده کرد.

علی بیت الهی، دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی در گفت وگو با مجله سلامتی ایران وی درباره خطر رانش زمین و رانش زمین در محورهای داخلی شهر از جمله بزرگراه های شهرهایی مانند تهران، گفت: از سال 95 این سکونتگاه ها یا رانش زمین های ناگهانی در تهران را بررسی کرده ایم و دلیل اصلی آن: تاثیر رها شده است. کانال های تهران.اشیاء.

وی ادامه داد: تا جایی که می دانیم تهران از قدیم الایام و از دوره قصر وجود داشته است و در واقع این سفره ها سیستم اصلی شبکه ارتباطی آب پارک های شمال تهران هستند. ری و او در جنوب تهران بودند. این سری از سفره های زیرزمینی بسیار طولانی است و طول فعلی شناسایی و برآورد شده بیش از 550 کیلومتر است. بیش از 50 هزار میله قنات در این زمینه شناسایی شده است که پیش بینی می شود این تعداد ناشناس باقی بماند.

بیت اللهی با اشاره به وسعت شهر تهران گفت: پیش از این تهران بیشتر در منطقه 12، شهر ری و این گونه مناطق متمرکز بود و در شمال تهران زمینی وجود نداشت که اکنون در حال شکل گیری است. 22 منطقه پرجمعیت تهران. بنابراین سفره های زیرزمینی وسیله انتقال آب، کشاورزی و باغداری در جنوب شهر است. با توسعه شهر تمام زمین ها و پارک هایی که نیاز به آب دارند تبدیل به ساختمان شده و وسعت شهر به یکباره افزایش یافته و اکنون در این شرایط دیگر سفره های زیرزمینی مطرح نیست. برای آبیاری باغ ها به آب قنات نیاز بود اما اکنون محوطه با ساختمان جایگزین شده است اما قنات ها رها شده است.

خبر مرتبط:  سازمان راهداری تأیید کرد: مقصر بودن راننده در حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران

چالش مالکیت شخصی سفره های زیرزمینی

وی درباره بخشی از تاریخ آبزیان تهران گفت: در زمان های قدیم هر آکواریوم صاحب شخصی داشت و نام او در پرونده ذکر می شد. بنابراین در اسناد قانونی آکواریوم های تهران مالکان فردی دارند. اما عملا و در واقع هیچ ملکی وجود ندارد و صاحبان سابق آنها رفته اند. به جز برخی ادارات، پارک ها و فضاهای سبز شهری که عمدتاً در شهرداری تهران سبز هستند، دیگر از این سفره ها استفاده نمی شود و صاحبان آن ها در قید حیات نیستند و جانشینان نیازی به این سری از غازها ندارند. این امر باعث رها شدن قنات های این شهر شده است.

بیت اللهی ادامه داد: در گذشته زمانی که آبزی پروری در میدان مورد نیاز بود حفظ می شد اما در حال حاضر از آنها استفاده نمی شود که برای ما مشکل ساز است چرا که هیچ ارگان و سازمانی رسما مسئولیت مدیریت این سفره ها را بر عهده ندارد. بنابراین، این سفره‌ها می‌توانند مشکلاتی را به‌ویژه پس از بارندگی‌های شدید ایجاد کنند، زیرا آب باران به این سفره‌ها نفوذ می‌کند و جریان‌های آبی قوی ایجاد می‌کند و به مرور زمان تونل‌های قنات عریض را ایجاد می‌کند. گسترده تر می شود. با افزایش اندازه این حفره ها در زیر زمین، به دلیل ارتعاشات محیطی و ازدحام، ریزش یا ریزش ناگهانی ایجاد می شود.

به گفته وی، این امر به ویژه در حفاری ساختمان ها، ساخت ساختمان هایی با سرداب های بالایی که مسیر کانال را مسدود می کند، جریان آب را مسدود می کند و آبشستگی های زیادی ایجاد می کند که در نتیجه شاهد افت در سطوح مختلف هستیم. از سال 1395 تاکنون شاهد چندین مورد از این تصادفات در خیابان مولوی، شهران، تقاطع خیام، بزرگراه آبشناسان و … بوده ایم.

سفره های زیرزمینی رها شده/ بزرگراه همت مسیر پایتخت را در امتداد چند قنات تهدید می کند

بزرگراه همت به سمت کوانوتس

وی بیان کرد: مسیر آبخوان از شمال به جنوب است، بنابراین مسیرهای شرقی و غربی را تحت تاثیر قرار می دهد و تلاقی بیشتری با این آکواریوم ها دارند. به عنوان مثال، بزرگراه همت و سایر بزرگراه های غربی و شرقی با آبخوان تلاقی می کنند. در مورد برخی از این قنات ها، زیرسازی این بزرگراه ها و حتی برخی از خیابان ها نیز در صورت عدم انجام صحیح، بر اثر ارتعاشات خودروها و ریزش ناگهانی آب خواهد شد. این مسیرها باید بازنگری و نظارت شوند. در صورت عدم انجام اقدامات لازم، زمین لغزش رخ نمی دهد، پهنه های تقاطع شناسایی و نسبت به مقاوم سازی و جلوگیری از ریزش آنها اقدام شود.

خبر مرتبط:  اسکان ۲۷ هزار حادثه دیده در سیل اخیر/ به ۲۰۰ خانواده حادثه دیده لرستانی امدادرسانی شد

دبیر ستاد ملی مخاطرات طبیعی با اشاره به تحقیقات برای بررسی موقعیت سفره های زیرزمینی در تهران گفت: بر اساس نقشه های موجود اگر از شرق به غرب یا غرب به غرب حرکت کنیم، قطع می کنیم، هر 400 متر یک سفره آب زیرزمینی را قطع می کنیم. ” به خصوص زمانی که باران می بارد و آب های سطحی به سطح زمین نفوذ می کنند، آب شست و شوی آن باعث فرو ریختن آن می شود.

وی تاکید کرد: وجود متولی برای مدیریت آبراه ها و برون رفت از وضعیت نامشخص فعلی کاملا ضروری است. در این صورت اگر دستگاه یا سازمانی مسئولیت خاصی در این زمینه داشته باشد ممکن است اقدام کند.

کارشناسان ارشد ایمنی با اشاره به حادثه رانش زمین چهارشنبه 30 فروردین ماه، ضلع شمالی بزرگراه هموت در فاصله 500 متری از تقاطع این بزرگراه با مسیر شرق به غرب و بزرگراه چمرون بیان کردند: زمین حرکت کرده است. . و بخشی از بزرگراه را پوشش داد.

تهیه نقشه دقیق قنوات تهران ضروری است

بیت اللهی گفت: باید نقشه دقیق تری از قنوات تهران تهیه و در جهت ارتقای ایمنی آنها گام برداشت. این به این معنا نیست که باید سفره های زیرزمینی را کور یا از بین ببریم، زیرا 30 تا 40 کیلومتر طول دارند. یکی از پدیده های تمدنی است و باید حفظ شود. متأسفانه به دلیل عدم پاسخگویی یک سازمان خاص، این وضعیت هر از چند گاهی به خصوص بعد از بارندگی خود را نشان می دهد و همانطور که گفتم می تواند خطرناک باشد.

خبر مرتبط:  افزایش ۲۳ درصدی کشفیات پلیس در حوزه قاپ‌زنی در نوروز

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی گفت: به هر حال مسیر هواپیماها و سفره های زیرزمینی در واقع مشخص است و مسیر آنها قطعاً از شمال به جنوب، تلاقی آنها با مسیرهای شرقی و غربی است. چنین خطری وجود ندارد. البته این خطر شبیه زلزله است و به این معنا نیست که راه حلی برای آن وجود ندارد. برخی از این کانال ها بین 600 تا 700 سال قدمت دارند و برای مدت طولانی باقی مانده اند. اگر این اتفاق بیفتد، هیچ خطری برای بزرگراه ها وجود ندارد، زیرا آنها بسیار کوچک هستند و نمی توان گفت که باعث تصادف بزرگ می شوند. اما در صورت رها شدن، در اثر آبشستگی، فرسایش خاک، کاویتاسیون ابعاد آنها به تدریج افزایش یافته و فروریختن رخ می دهد.

وی در پایان گفت وگوی خود با مجله سلامتی ایران تاکید کرد: پدیده فروپاشی، فروپاشی، فروپاشی ناگهانی و… در همه کشورهای دنیا رخ داده است. ما می توانیم با اقدامات مستمر از این امر جلوگیری کنیم. راه حلی برای جلوگیری از ریزش زمین وجود دارد. اگر از زلزله صحبت کنیم، می توان گفت که نمی توان کاری برای مقابله با آن انجام داد و از وقوع آن جلوگیری کرد، بلکه برعکس با یک برنامه ریزی ملی می توان از پدیده فروپاشی و فروریختن به طور کامل پیشگیری و جلوگیری کرد. این تجربه موفق در برخی کشورها وجود دارد. مهم این است که به عامل قابل پیشگیری نگاه کنیم و با اقداماتی در حوزه کشاورزی، نوع استفاده از آب های زیرزمینی که از بروز این پدیده جلوگیری می کند، مهم است.

انتهای پیام/