علمی و پزشکی

تماشای خشونتی که اثرات آن در آینده نمایان می شود

مشاهده برنامه های تلویزیونی خشونت آمیز در سنین پایین از نظر علمی با عملکرد ضعیف تر در دبیرستان مرتبط است.

به گزارش Transparent، محققان دانشگاه مونترال (مونترال) محتوای نشان داده شده به حدود 2000 کودک 3.5 تا 4.5 ساله را تجزیه و تحلیل کردند.

وقتی بچه ها 12 ساله شدند، محققان از آنها و معلمانشان خواستند تا میزان عملکردشان در مدرسه را ارزیابی کنند.

این نشان داد که پسران و دخترانی که در دوران کودکی در معرض محتوای خشونت‌آمیز قرار می‌گیرند، احتمال بیشتری دارد که بعداً «افزایش ناراحتی عاطفی» را تجربه کنند.

دکتر. لیندا پاگانی (لیندا پاگانی)، نویسنده اصلی مقاله، توضیح داد: “آنها در پایان کلاس ششم با ارتباطات کلاسی پایین، پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی پایین روبرو هستند.”

وی گفت: اکنون برای نوجوانان گذار به دوره راهنمایی مرحله مهمی از رشد آنها در نوجوانی است و احساس غم و اندوه و اضطراب و خطر از نظر تحصیلی وضعیت آنها را پیچیده تر می کند.

تا به حال، مشخص نیست که قرار گرفتن در معرض محتوای خشونت آمیز در دوران کودکی چگونه از نظر تحصیلی و روانی بر کودکان تأثیر می گذارد.

دکتر. پاگانی گفت: شناسایی عوامل اولیه قابل تعدیل موثر بر سلامت آینده کودک از اهداف مهم برنامه های سلامت فردی و اجتماعی است. سازگاری روانی و انگیزه تحصیلی از عوامل ضروری در گذار موفقیت آمیز به دوره نوجوانی هستند.

این تیم تحقیقاتی برای مطالعه خود که این هفته در مجله توسعه و رفتار کودکان منتشر شد، تصمیم گرفتند اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض محتوای خشونت آمیز در سنین پیش دبستانی را بر رشد طبیعی ارزیابی کنند.

خبر مرتبط:  تشخیص کمبود برخی ویتامین‌ها از روی صورت

والدین پسران و دختران شرکت کننده در این مطالعه گزارش دادند که فرزندانشان چه نوع برنامه های تلویزیونی را تماشا می کنند. سپس وقتی ۱۲ ساله شدند، بچه ها و معلمانشان پیشرفت ذهنی و تحصیلی و همچنین انگیزه و مشارکت آنها در فعالیت های کلاسی را ارزیابی کردند.

محققان داده‌ها را تجزیه و تحلیل کردند تا هرگونه ارتباط معنی‌داری بین مشکلات آن کلاس‌ها و محتوای خشونت‌آمیز که در دوره پیش دبستانی در معرض آن قرار می‌گرفتند را شناسایی کنند.

آنها به دنبال حذف تأثیرات و سوگیری های قبلی بودند که ممکن است بر این جنبه های زندگی کودکان نیز تأثیر بگذارد.

در نهایت، مشاهده تصاویر خشونت آمیز در سال های قبل از ورود به مدرسه ابتدایی با خطرات روانی و اختلالات تحصیلی در اوایل نوجوانی مرتبط بود.

برای دختران، پیوندهایی با افزایش پریشانی عاطفی و مشارکت کمتر کلاس درس و انگیزه تحصیلی پایین در سن 12 سالگی مشاهده شد.

برای پسران، مشاهده محتوای خشونت آمیز با افزایش ناراحتی عاطفی، بی توجهی، بزهکاری و انزوای اجتماعی همراه بود.

محققان کاهش ارتباطات و مشارکت در محیط کلاس، پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی را در بین پسران تا سن 12 سالگی دریافتند.

دکتر. پاگانی می گوید: کودکان پیش دبستانی با شخصیت های تلویزیونی و نمایشی همذات پنداری می کنند و هر چیزی را که می بینند واقعی می دانند. آنها به ویژه در برابر تصاویر طنز قهرمانان و تبهکارانی که از خشونت به عنوان وسیله ای موجه برای حل مشکلات استفاده می کنند آسیب پذیر هستند.

آنها افزودند: قرار گرفتن مکرر در معرض سکانس‌های اکشن پرسرعت و ترشح آدرنالین و جلوه‌های ویژه جذاب می‌تواند باورها، نگرش‌ها و ادراکات را تغییر دهد که خشونت در تعاملات اجتماعی و یادگیری نادرست مهارت‌های اجتماعی ضروری می‌تواند سازگاری در مدرسه را دشوار کند.

خبر مرتبط:  نسخه بازگشایی مدارس در مناطق مختلف/ تدوین طرح «نظام مراقبت مبتنی بر مدرسه»

جسیکا بارنارد، یکی از نویسندگان این تحقیق، می‌گوید: درست مانند دیدن خشونت در زندگی واقعی، مواجهه مکرر با دنیای خصمانه و خشونت‌آمیز که توسط موجودات عجیب و غریب نشان داده می‌شود، می‌تواند باعث ترس و استرس شود و باعث می‌شود این کودکان جامعه را خطرناک درک کنند. و ترسناک است و می تواند منجر به واکنش بیش از حد در موقعیت های اجتماعی مبهم شود.

آنها افزودند: در سال های قبل از دبستان، بیشتر کودکان در معرض برخوردهای پرخاشگرانه روی صفحه نمایش قرار می گیرند که ممکن است فکر کنند طبیعی است.

پاگانی گفت، اما قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی مناسب‌تر به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی لازم را توسعه دهند که بعداً به آنها خدمت خواهد کرد و در نهایت نقش مهمی در موفقیت شخصی و مالی آنها ایفا می‌کند.

محققان امیدوارند که پزشکان اطفال، والدین و جوامع به این اطلاعات توجه کرده و آن را در نظر بگیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان را در وب سایت ما هر روز منتشر و گزداوری میشود.