نماد سایت مجله سلامتی ایران

راهنمای خرید تشک خوشخواب + معرفی انواع آن

سلامت, طراحی, گردشگری

نکات طلایی که باید هنگام انتخاب و خرید تشک خوشخواب بدانید

با یک نگاه متوجه می‌شویم که تقریباً یک‌سوم از زندگی خود را می‌خوابیم؛ بنابراین به همان اندازه که در انتخاب مبلمان، لباس و کفش حساس هستیم باید به فکر تشک خوشخواب مناسب و استاندارد برای یک خواب راحت باشیم. خواب خوب شبانه به عوامل زیادی از جمله دمای اتاق، نور مناسب، آرامش خاطر و از همه مهم‌تر تشک خوب بستگی دارد.

انواع تشک مناسب به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کند، به‌ویژه برای افرادی که خواب کمی دارند. در این مقاله انواع و اقسام این تشک‌ها و چند نوع رایج تشک آورده شده است که به شما کمک می‌کند تا آگاهانه تصمیم بگیرید. این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با انواع تشک‌ها بیشتر آشنا شوید.

تشک‌های خوشخواب و کاربرد آنها

خواب نامناسب اگر به مدت طولانی ادامه یابد علاوه بر ایجاد مشکلاتی مانند بی‌حالی، کسلی، سردرد و غیره باعث می‌شود فرد کارایی لازم برای انجام کارهای روزمره خود را نداشته باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که نوع تشک انتخاب شده مناسب باشد تا کیفیت خواب را بهبود بخشیده و راحتی و آرامش را افزایش دهد. خرید تشک جدید می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، مخصوصاً اگر مدت زیادی از خرید آن نگذشته باشد.

در طول سال‌ها، علم به ایجاد نوآوری‌هایی در این زمینه کمک کرده است و به شما امکان می‌دهد بهترین محصول را برای یک خواب راحت و آرام و البته سالم داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید استفاده از تشک نامناسب می‌تواند مشکلات جدی برای کمر و ستون فقرات شما ایجاد کند.

همه این دلایل و از همه مهم‌تر لذت یک خواب خوب در کنار هم قرار گرفته‌اند تا تولیدکنندگان داخلی و خارجی به فکر طراحی و تولید این نوع تشک‌ها بیفتند. از قضا برندهای ایرانی در تولید و طراحی این تشک‌ها چیزی از بهترین مارک‌های جهان کم ندارند. امروزه انواع مختلف تشک خوشخواب در بازار موجود است و شما باید ابتدا تفاوت این تشک‌ها با یکدیگر را بدانید تا بتوانید خریدی مناسب داشته باشید.

بررسی انواع تشک‌های موجود در بازار

انواع مختلفی از تشک‌ها در بازار وجود دارند و دست شما برای انتخاب باز است. در ادامه به معرفی چند نمونه از تشک‌ها می‌پردازیم.

·         تشک فنری

تشک‌های فنری ساده‌ترین نوع تشک‌ها هستند و قیمت کمتری نسبت به انواع دیگر تشک‌ها دارند. در ساخت تشک فنری، معمولاً از فنرهایی با فریم یا بدون فریم با ضخامت 2.2 سانتی‌متر استفاده می‌شود و یک لایه موکت روی فنر قرار داده می‌شود، سپس یک لایه اسفنج و در آخر یک لایه پارچه قرار می‌گیرد و تمام این مواد با چسب مخصوص به هم چسبانیده و با دستگاه دور دوزی دوخته و بسته‌بندی می‌شود. تشک‌های فنری از نظر طول و عرض متناسب با اندازه تخت یک‌نفره و تخت دونفره طراحی شده‌اند.

این محصول برای افرادی که کمتر از 60 کیلوگرم وزن دارند مناسب است. تشک‌های فنری به دو نوع فنر متصل و منفصل تقسیم می‌شوند. این نوع تشک‌ها گرچه در نگاه اول و به نسبت تشک‌های مدرن کمی ساده به نظر می‌رسند، اما هنگامی که بحث هزینه در میان باشد بهترین گزینه به شمار می‌روند. تشک خوشخواب طبی فنری نه زیاد سفت است نه زیاد نرم، این ویژگی باعث می‌شود وزن بدن در تمام سطوح پخش شود. این تشک‌ها برای کسانی مناسب‌تر است که می‌خواهند از عوارض کمردرد جلوگیری کنند.

·         تشک مموری فوم

تشک مموری فوم با انواع دیگر تشک بسیار متفاوت است. ابتدا در سال 1970، ناسا از مموری فوم برای بهبود کیفیت زیرساخت‌های صندلی و جلوگیری از شکسته شدن یا تخریب صندلی‌های خلبانان و مسافران استفاده کرد. ناسا از نتیجه راضی بود و این امر استفاده از مموری فوم را در طراحی و تولید انواع مختلفی از محصولات رایج کرد. در مدت کوتاهی این محصولات طرف‌داران زیادی پیدا کرد و به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین طرح‌ها در بین مشتریان شناخته شد.

همان‌طور که قبلاً توضیح داده شد، مموری فوم همان فوم پلی‌یورتان است که در دهه 1960 توسط ناسا معرفی شد. این فوم در اثر فشار و گرما تغییر شکل می‌دهد. مموری فوم مانند سایر فوم‌ها نرم است، اما با استفاده از مواد پتروشیمی متراکم‌تر شده و قابلیت ارتجاعی آن افزایش یافته است.

مموری فوم به دلیل داشتن ماده اتصال‌دهنده تشک، در تماس با بدن بسیار نرم و انعطاف‌پذیر است و باعث می‌شود فرد احساس راحتی کند. این نوع تشک پس از خنک شدن و برخاستن فرد به شکل قبلی خود برمی‌گردد. تشک مموری فوم همچنین برای افرادی که به پهلو می‌خوابند بسیار راحت است، زیرا مانع از واردآمدن فشار به نقاطی مانند شانه‌ها و لگن می‌شود؛ بنابراین علاوه بر خوابیدن به پهلو، برای خوابیدن به پشت و همچنین جلوگیری از کمردرد و همچنین درد گردن مناسب است.

·        تشک بادی

با شنیدن نام تشک بادی، ممکن است فکر کنید که این تشک‌ها به‌هیچ‌وجه راحت نیستند، درحالی‌که انواع مختلفی از تشک‌های بادی در بازار وجود دارد که به دلیل ویژگی‌های پیشرفته، آسایشی را که تصور نمی‌کردید برای شما فراهم می‌کنند. تشک‌های بادی اولیه عمدتاً برای اهداف گردشگری یا به‌عنوان وسیله‌ای تفریحی در استخرها مورداستفاده قرار می‌گرفتند.

تشک بادی متشکل از یک محفظه داخلی است که با هوا پر شده و رویه آن با روکشی از فوم و الیاف دیگر پوشانده شده است. فشار هوای درون تشک بادی نیز معمولاً توسط پمپ برقی تأمین می‌شود. به دلیل استفاده از مواد پی‌وی‌سی، این تشک‌ها خمیده نمی‌شوند و از وسط نیز نمی‌شکنند.

یکی از مزایای تشک بادی این است که با کاهش یا افزایش فشار هوا، نرمی یا سختی آن را تغییر می‌دهد که در نوع خود بی‌نظیر است. این تغییر فشار به شما امکان می‌دهد بهترین موقعیت ممکن خواب را انتخاب کنید. علاوه بر این هوای تشک بادی بسیار خوب تهویه می‌شود و مشکل گرم‌شدن بیش از حد تشک که خواب افراد را در فصول گرم مختل می‌کند، در این نوع از تشک‌ها مشاهده نمی‌شود.

·        تشک لاتکس

تشک‌های لاتکس در سال 1960 تولید شد و از اولین تشک‌هایی است که به بازار عرضه شده است. این محصول در بین سایر مدل‌های تشک، بادوام‌ترین و انعطاف‌پذیرترین تشک است. تشک لاتکس هیچ‌گونه فشاری به شانه‌ها، کمر و مفاصل وارد نمی‌کند و استفاده از آنها باعث کاهش درد بدن به‌خصوص کمردرد می‌شود. این محصول گرما تولید نمی‌کند و حتی گرمای بدن را کاهش می‌دهد.

استفاده از تشک لاتکس در تخت‌های دونفره، حرکت و غلت خوردن فرد هنگام خواب را به شخص دیگری منتقل نمی‌کند و همچنین می‌تواند وزن بدن را به طور مساوی در تشک توزیع کند؛ بنابراین با گذشت زمان در یک قسمت فرونمی‌رود. ویژگی‌های ضد باکتری، عدم ایجاد سروصدا و لرزش تشک لاتکس نیز از دلایل محبوبیت آن می‌باشد.

این تشک‌ها شبیه مدل‌های دیگر هستند و از لاتکس در داخل آنها استفاده می‌شود. در حقیقت لاتکس انعطاف‌پذیرتر از مموری فوم است و به دلیل ضخامت کم، وزن تشک را کاهش می‌دهد. تشک‌های لاتکس مانند تشک‌های مموری فوم می‌تواند قسمت‌های مختلف بدن شما را پشتیبانی کند و فشار غلت‌زدنتان بر روی تشک را به قسمت‌های دیگر بدنتان منتقل نمی‌کند. علاوه بر این، تشک‌های لاتکس انعطاف‌پذیرتر از مدل‌های مموری فوم است و در نتیجه عمر محصول طولانی‌تر است.

کدام تشک خوشخواب را بخریم؟

برای خرید تشک خوشخواب ارزان و مناسب علاوه بر درنظرگرفتن بودجه و شرایط جسمی، باید تمام مزایا و معایب تشک‌ها را نیز بررسی کنید تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین نوع تشک را انتخاب کنید. این محصولات دارای تنوع گسترده و ویژگی‌ها و عملکرد خاص خود هستند؛ بنابراین قبل از خرید ابتدا باید با انواع آن و ویژگی‌های آنها آشنا باشید تا بتوانید مدل و نوع موردنظر خود را انتخاب کرده و خریداری کنید.

گاهی اوقات وقتی صحبت از خرید می‌شود، بودجه حرف اول را می‌زند. ممکن است بتوانید بودجه خود را افزایش دهید، زیرا تشک تختخواب چیزی نیست که شما هرسال تغییر دهید و بخرید؛ بنابراین ارزش آن را دارد که بودجه خود را کمی تنظیم کنید و هزینه بیشتری را برای خرید تشک باکیفیت‌تر بپردازید، به‌خصوص که این امر بر سلامت پشت و گردن شما تأثیر می‌گذارد. درست است که قیمت تشک نیز مهم است، اما مهم‌تر از قیمت راحتی کالایی است که می‌خرید. برای آشنایی با انواع این محصول به وب سایت کالای خواب رویان مراجعه نمایید تا خریدی متناسب با نیاز خود داشته باشید.

خروج از نسخه موبایل