ترخیص خودروهای رسوبی همزمان با آلودگی هوای کلانشهرها

گرمای شدید ، قطع برق و کمبود آب از ماه گذشته مردم را آزار داده است ، در هفته گذشته برخی مناطق هوایی و کلانشهرهای پایتخت از جمله اصفهان ، اراک ، مشهد و کرج آلوده شده اند ، اما فقط تأمین هوای پاک نیست. و توصیه های متخصص برای کاهش آلودگی هوا نادیده گرفته می شود ، اما وسایل نقلیه رسوبی بدون انجام معاینه فنی پاکسازی می شوند.

به گزارش مجله سلامتی ایران ، ಪ್ರಮುಖ حتی در پاییز و زمستان که آسمان شهرهای بزرگ کشور با حضور “ذرات معلق” تاریک می شود ، نفس نفس می کشد ، اما بیشتر ما امیدواریم که از گرمای سال با آسمان آبی و باد. آمار کیفیت هوا برای شهرهای بزرگی مانند تهران نشان می دهد که آلاینده های آلاینده هوا در روزهای تابستان “ازن” هستند و به گروه های میکرو برای بسیاری از روزها در سطح ناسالم و برای همه گروه ها کیفیت هوا می دهند. خطرات سلامتی را برای افراد ایجاد و ایجاد می کند.

ازن چیست ، چگونه تولید می شود و پیامدهای آن بر سلامتی چیست؟

گاز ازن از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. این گاز در لایه های بالایی جو از ورود اشعه ماورا بنفش به زمین جلوگیری می کند ، بنابراین وجود آن در اتمسفر الزامی است ، اما ازن سطح زمین خود را آلاینده ای سمی نشان می دهد. ازن روی زمین برای سلامتی انسان ، حیوانات و گیاهان مضر است و ازن بد و آلاینده محسوب می شود. این آلاینده مستقیماً در هوا آزاد نمی شود اما یک آلاینده ثانویه است که در اثر واکنشهای شیمیایی بین اکسیدهای ازت و ترکیبات آلی فرار در حضور نور خورشید ایجاد می شود. بنابراین ، نسبت آن نسبت به زمان های دیگر در تابستان و اواسط روز بیشتر است.

برای تشکیل آلاینده های ازن ، پیش سازهای آن مواد آلی فرار (VOC) و ناکس یا اکسیدهای ازت هستند. در واقع اتومبیل های دیزلی ، موتورسیکلت های فرسوده و بخارات بنزین پیش ساز اوزون هستند و همه این منابع در حضور گرما و نور خورشید ازن تولید می کنند. استفاده از سوخت دیزل در نیروگاه ها و پالایشگاه ها نیز در افزایش تراکم ازن نقش دارد. افزایش سطح ازن ممکن است باعث کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مانند سرفه ، تنگی نفس ، آسم و سایر بیماری های ریوی و مرگ زودرس شود.

خبر مرتبط:  کشف ۴۴۷۴ فقره سرقت در چهل و پنجمین طرح رعد

راه حل های کاهش “ازن” چیست؟

در سالهای اخیر ، چندین راه حل برای کاهش آلودگی ازن در سازمانهای مختلف پیشنهاد ، توصیه و اجرا شده است ، اما به درستی اجرا نشده است ، اما بسیاری از این راهکارها مورد توجه قرار نگرفته و در مواردی نیز نقض شده است.

یک راه حل برای کاهش گازهای آلی فرار ، اجرای پروژه کهاب (کاهش بخار ، هدایت و انتقال از تبخیر بنزین) در پمپ بنزین های مطرح شده قبل از سال 1990 است ، اما متأسفانه در کشور اجرا نشده است. اجرای پروژه “کهاب” در پمپ بنزین های تهران به کاهش انتشار گازهای آلی فرار کمک می کند.

منبع دیگر گازهای آلی فرار و انتشار دی اکسید نیتروژن “اتومبیل” است و ارتقا cars اتومبیل به یورو 5 می تواند نقش عمده ای در کاهش دی اکسید نیتروژن و از این رو انتشار ازن داشته باشد.

ارتقا the کیفیت خودروهای تولیدی به یورو 5 راهی برای کاهش آلاینده های هوا مانند ازن تلقی می شود که سالهاست مورد توجه تولیدکنندگان خودرو نیست. مطابق با ماده 4 قانون هوا Swatch ، تولیدکنندگان خودرو باید مطابق با اطلاع رسانی آژانس حفاظت از محیط زیست و مطابق با قوانین اجرایی قانون مصوب هیئت وزیران در سال 1997 ، استانداردهای آلودگی یورو 5 را رعایت کنند ، هر سه وسایل نقلیه دیزلی جدید دارای استاندارد آلایندگی یورو 5. یك یا چند وسیله نقلیه دیزلی كه قادر به صدور گواهینامه خراش هستند ، مشمول خراشیده می شوند ، اما این موارد تحت هوای تمیز به درستی اجرا نمی شوند ، اما به دلیل ماده 4 قانون هوای تمیز. به تعویق افتاد و تا سال 1999 ، چندین خودرو ، طبق استاندارد یورو 4 ، با تصویب آژانس حفاظت از محیط زیست و تصویب هیئت وزیران ، بر خلاف قانون هوای پاک رفتند.

خبر مرتبط:  بخش باقی مانده از ساختمان فروریخته در میامی تخریب شد

ناگفته نماند که همه اتومبیل های شهرها از استاندارد یورو 4 برخوردار نیستند اما در حال حاضر آلاینده های موجود در هوا مربوط به خودروهای تولید شده از پنج سال پیش است و کیفیت آنها یورو 2 است و برخی از آنها فرسوده هستند. قانون هوای پاک همچنین روش دیگری برای کنترل آلودگی هوا از خودروهای فرسوده و موتورسیکلت ها و از بین بردن آنها پس از رسیدن به “سن فرسودگی” ارائه می دهد ، اما قوانین اجرایی این ماده اصلی در ژوئیه سال 1999 توسط شورای نگهبان لغو شد در جلسات دادگاه قضایی اداری.

بعداً آژانس حفاظت از محیط زیست پیشنهاد کرد که استاندارد خراش خودروهای دست دوم معاینه فنی است و طبق آیین نامه جدید این ماده در مورد قانون هوای پاک – “معاینه فنی” معیار اسقاط انواع وسایل نقلیه است. با این حال ، در مورد معاینه فنی ، بر تقویت كنترل نظارتی تأكید شد زیرا “معاینه فنی طبق قانون هوای پاك اجباری است ، اما گاهی نقض می شود و معاینه فنی وسایل نقلیه در بسیاری از شهرها بررسی نمی شود.”

طرح پاکسازی خودروهای رسوبی بدون نیاز به معاینه فنی

نیروی پلیس که اکنون مسئولیت اجرای قانون هوای پاک را بر عهده دارد ، از اجرای طرح جدید پاکسازی خودروهای پر از لجن در پارکینگ های پلیس بدون نیاز به “معاینه فنی” خبر داده است. این اولین بار نیست که چنین طرحی توسط پلیس اجرا می شود. آنها سال گذشته طرحی را برای پاکسازی موتورسیکلت های رسوبی از پارکینگ ها و پارکینگ ها اجرا کردند که هنوز در جریان است و بیش از 280 هزار موتورسیکلت را به صاحبان تحویل داده اند.

طبق آخرین نمودار آلایندگی تهران ، سهم موتورسیکلت ها در تولید آلاینده های گاز حدود 21٪ ، در تولید ذرات معلق و سهم خودروهای سواری در تولید آلاینده های گاز است. 38٪ و 14٪ تولید ذرات معلق.

خبر مرتبط:  آغاز یک سریال جدید از فردا/ علی انصاریان در نقش پلیس

به گفته سردار سید کمال هادیان فر ، رئیس پلیس راهور ناجا ، اجرای طرح پاکسازی خودروی رسوبی 226000 وسیله نقلیه توقیف شده در سراسر کشور را شامل می شود که متوسط ​​زمان پارکینگ دو سال و نیم است. خودروهای دست دوم و خودروهای بدون سابقه در سیستم شماره پلیس از این سرویس معاف هستند.

همیشه با انتقاد و پیشنهادات پلیس در اوج آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای کشور همزمان چنین طرح هایی را اجرا می کند. سال گذشته ، پس از پاکسازی موتورسیکلت های رسوبی توسط برخی از کارشناسان آلودگی هوا ، مسئولان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و سازمان حفاظت از محیط زیست بر لزوم بازرسی فنی اجباری برای موتورسیکلت های پاک شده تأکید کردند.

با این حال ، امسال ، به دنبال اجرای طرح پاکسازی خودروی رسوبی ، روسای پلیس راهور ناجا گفتند: “ما هیچ گونه تعهدی در قبال پرداخت مالیات شهرداری برای خودروهای ترخیصی اعمال نکرده ایم و هیچگونه معاینه فنی لازم نیست و مالکان یا ساکنان باید ترخیص

عبدالله متاوی ، مدیر اجرایی معاینه فنی وسایل نقلیه کشور ، به دنبال صدور گواهی معاینه فنی برای پاکسازی خودروهای توقیف شده است.

به گزارش مجله سلامتی ایران ، حتی اگر موتورسیکلت ها و اتومبیل های توقیف شده در اموال مردم باشد و نمی توان از ترخیص آنها چشم پوشی کرد ، لازم است قبل از اجرای چنین پروژه هایی مانند تعویض و ساخت مبدل کاتالیزوری ، اقدام به پاکسازی این وسایل نقلیه کنید. خودروها و موتورسیکلت های تأیید نشده فنی از طریق سیستم های LEZ نصب شده در دوربین های نظارتی نصب شده برای کنترل آلودگی هوا در کلان شهرها جریمه می شوند ، که ممکن است هنگام پاکسازی پلاک های موقت را در اختیار صاحبان نیروی انتظامی قرار دهد. فرم معاینه فنی آنها را ظرف دو هفته ارسال کنید و پلاک دائمی مجوز دریافت کنید.

انتهای پیام