حوادث

تخلفات ایمنی ساخت و ساز با جریمه جبران نمی‌شود/چگونه می‌توان جلوی «متروپل»‌های بعدی را گرفت؟

بیش از یک ماه از ریزش ساختمان متروپولیتن آبادان می گذرد که مانند اتفاقات گذشته به فراموشی سپرده شده است. کارشناسان امنیتی بر این باورند که اگر در این زمینه از شهر عبرت گرفته نشود، اتفاقات دیگری نیز تکرار خواهد شد. وی همچنین از نحوه پرداخت جریمه برای پوشش تخلفات ساختمانی به شدت انتقاد کرد.

علی بیت اللهی در گفت وگو با مجله سلامتی ایران، وی درباره لزوم توجه به ایمنی ساختمان ها از نظر ضوابط و مقررات، گفت: در ابتدا باید بگویم که در حوزه ایمنی ساختمان قوانین و مقررات خوبی داریم و مشکل اصلی ما بی توجهی کامل است. از این قوانین البته ممکن است برخی قوانین نیاز به اصلاح و به روز رسانی داشته باشند، اما نکته مهم اجرای صحیح قوانین و مقررات است.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی ادامه داد: به عنوان مثال همه شهرها برای تعیین کاربری اراضی، ساخت و ساز، راه و … در شهر برنامه تفصیلی دارند و در واقع توسعه شهری بر اساس آن است. در واقع این پروژه ها از برنامه های عمرانی و عمرانی شهرها محسوب می شوند و ایمنی یکی از مولفه های آن است.

وی ادامه داد: ممکن است چندین سال از تدوین برخی از این طرح های تفصیلی بگذرد، بنابراین در این صورت این طرح های تفصیلی نیاز به بازنگری دارد و شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان مرجعی به تصویب و انتشار طرح های تفصیلی می پردازند. همچنین نظارت کنید. گاهی اوقات می توان خطر جدیدی را در منطقه شناسایی کرد که در طراحی جزئیات در نظر گرفته می شود.

تخلفات را نباید با جریمه نادیده گرفت

کمبودهای ایمنی ساختمان را نمی توان با جریمه جبران کرد

بیت الهی با اشاره به موضوع دیگری در ایمنی ساخت و ساز گفت: متاسفانه شهرداری ها متوجه شده اند که برخی تخلفات ساختمانی با جریمه رفع می شود. به عنوان مثال در ساختمانی که باید دارای پنج طبقه، دو طبقه یا یک طبقه اضافی باشد، گاهی اوقات با جریمه به این تخلف توجهی نمی شود و ساختمان تکمیل می شود، اما می تواند ویژگی های ایمنی ساختمان ها را پنهان کند. این نکته مهمی است که باید در نظر گرفت. در واقع باید اصل تخلف حذف شود که ایمنی را نیز خدشه دار می کند و مجازات هم اصل تخلف را حذف نمی کند.

خبر مرتبط:  آغاز تخریب سازه‌های دولتی در حاشیه رودخانه‌های فارس

وی ادامه داد: به عبارت دیگر نکته ای که از نظر فنی بر آن تاکید می کنم این است که این جریمه ها ایرادات فنی و ایمنی را برطرف نمی کند اما متاسفانه سال هاست که این پدیده در برخی موارد رایج بوده است. اگرچه برخی از ناامنی‌های ساختمان‌ها در زمره نقص ساخت‌وساز قرار می‌گیرد، اما می‌توان گفت که کار با جریمه تمام شده است.

ادامه مطلبوجود ساختمان های مشابه «کلان شهری» در کشور

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی در خصوص تاثیر افزایش ایمنی ساختمان ها و کاهش تصادفات در شهر آبادان گفت: گاهی محدود به یک ساختمان اما شرایط به حدی بحرانی می شود که مورد توجه کل کشور قرار می گیرد. به سمت آن کشیده شده است، مانند ساختمان پلاسکو.

از پلاسکو نفهمیدیم که حادثه کلانشهر رخ داده است

بیت اللهی ادامه داد: در پلاسکو شرایط ایمنی ساختمان مساعد نبود و کپسول آتش نشانی در ساختمان نبود. به گفته یکی از مسئولین سازمان آتش نشانی تهران، چندین بار به این ساختمان اخطارهای ایمنی داده شده و در نهایت یک حادثه آتش سوزی باعث ریزش ساختمان و حادثه دلخراشی شده است. به همین ترتیب شهر نیز قانون را زیر پا گذاشت. از پلاسکو نفهمیدیم که در کلانشهر آبادان تصادف کرده است.

وی ادامه داد: در شهر اگرچه بر اساس ضوابط و مقررات موجود ساخته شده است، اما در وهله اول امکان وقوع حادثه وجود ندارد، اما در صورت وقوع تصادف، ابعاد حادثه بسیار مناسب است. جلوگیری می شود و ثانیاً اگر حادثه اتفاق بیفتد هر چه خسارت جانی و مالی بیشتر باشد احتمال آن کمتر می شود.

خبر مرتبط:  ایران نگاه سیاسی در مبارزه با مواد مخدر را مردود می‌داند

به گفته دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی، این تلفات می تواند ناشی از حوادثی مانند زلزله، آتش سوزی و … و عدم اجرای الزامات اداری و تشریفات نظارتی ساخت و ساز ساختمان باشد. .

ما در ایمنی ساختمان ها کمبود قانون نداریم، از قانون دوری می کنیم

وی ادامه داد: در صورت رعایت قوانین، قطعاً از میزان تصادفات و تلفات جانی کاسته خواهد شد. با آن از قانون گریزان بود. نباید اجازه داد که مقررات را زیر پا بگذارند و سپس با پرداخت جریمه تخلف را توجیه کنند و در نهایت مجوز و کار را متوقف کنند.

وی گفت: به عنوان مثال ناامنی های زیادی وجود دارد که می تواند بحران ایجاد کند.

این کارشناس امنیتی که در یکی دو مورد برخوردهای خوبی داشته است، گفت: در بسیاری از موارد کشور ما قوانین خوب و بهبود یافته ای دارد، اما در اجرا و نظارت قوانین و قوانین یا مقررات ضعف داریم. رهایی از آثار تخلفات هر چقدر هم که خوب باشد اجرا نمی شود، طبیعتاً ضرری ندارد و ما را دچار مشکلات و اتفاقاتی مثل متروپل می کند.

به گفته بیت اللهی، ضعف نظارت، بی توجهی، بی توجهی به قوانین و مقررات، عدم استخدام تکنسین های فنی و نیروهای ماهر می تواند منجر به بروز حوادث شود. لازم به ذکر است که جوشکاری ضعیف گاهی اوقات منجر به فروریختن ساختمان می شود. پس چه کسی این جوشکاری را انجام می دهد؟ چه کسی از آن مراقبت خواهد کرد؟ همین امر در مورد مواد و کیفیت مواد نیز صدق می کند. یک تکنسین حرفه ای و کارگر ماهر این موارد را می داند و رعایت می کند، اما گاهی این اقدامات توسط کارگران بی تجربه انجام می شود و منجر به ریزش ساختمان و حوادث دیگر می شود. بنابراین، حتی عوامل جزئی در ساخت و ساز باید در نظر گرفته شود.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی به خسارات ناشی از زلزله در سرپل جهاب و غیره اشاره کرد و افزود: کسانی که داخل ساختمان هستند حفاظت می شوند.

هر ساختمان بازسازی شده ایمن نیست

وی افزود: گاهی اوقات وقتی صحبت از انطباق می شود، عده ای فکر می کنند چون ساختمان نوساز است پس باید قوانین را رعایت کرد و بعد قوانین ما به درد نمی خورد. قوانین و مقررات باید به درستی و به طور کامل اجرا شوند و یک ساختمان به روز ممکن است به دلایل مختلف با این قوانین مطابقت نداشته باشد و ایمن نباشد. پس این بدان معنا نیست که قانون ضعیف است. برخی از ساخت و سازها در کشور ما به قدری دور از ضوابط و مقررات است که باورکردنی نیست و این مشکل در زمان ساخت و ساز و گاه در سال های بعد خود را نشان می دهد.

خبر مرتبط:  شهرداری به تنهایی نمی‌تواند بحران تهران را ساماندهی کند/دولت بودجه پایتخت بودن تهران را بدهد

بیت اللهی با به روز رسانی گفت: در ابتدای صحبتم گفتم برخی قوانین باید به روز شود، باید انجام شود، در واقع می توانیم قوانین را تنظیم کنیم، اما مهمتر از به روز رسانی اجرای اینها است. . قوانین. در واقع، همان قوانین و مقررات موجود می تواند به راحتی امنیت افراد را تضمین کند، اما باید آنها را اجرا کرد.

ادامه مطلب:


کلانشهری متولد شده از شهرداری “رنتی”


چند روز گذشت و همه چیز را فراموش کردیم؟

وی ادامه داد: باید از اتفاقاتی که در متروپل، پلاسکو و… رخ داد، بدون تکرار عبرت گرفت و یکی از درس های این درس جدی گرفتن قوانین و مقررات است.

تخلفات کلان شهرها آشکار است

بیت الهی با اشاره به اینکه تخلفات در مترو مشخص است، گفت: این تخلفات به قدری مشهود است که گویی فردی اسلحه را به دست دیگری گرفته و به فردی شلیک می کند و دیگر جرم نیازی به رسیدگی ندارد. در کلانشهرها هم که قوانین و مقررات آنقدر راحت زیر پا گذاشته می شود که حادثه ساختمان نیاز به بررسی بیشتر ندارد. فکر می‌کنم این حوادث تلنگری از ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها به جدی‌تر شدن و عدم وقوع در شهرهای دیگر خواهد بود.

وی با بیان اینکه حادثه ساختمان پلاسکو می تواند ایمنی ساختمان ها را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: متاسفانه این حادثه کمی دیرتر به فراموشی سپرده شد. فکر می کنم رویداد متروپلیس چیزی است که مدتی است با آن سروکار داریم و دوباره آن را فراموش کرده ایم.

انتهای پیام/