نماد سایت مجله سلامتی ایران

تاثیر موسیقی بر سلامت جسم و روح چیست؟

آلزایمر, آموزش, آموزش موسیقی

اثر موسیقی بر ذهن انسان

موسیقی می‌تواند باعث ایجاد تفکر مثبت در ذهن انسان شود و به همین دلیل می‌تواند در درمان اضطراب موثر باشد، جلوی آثار مخرب استرس را بر بدن بگیرد و قدرت خلاقیت و خوش بینی را افزایش دهد.جهت آموزش هنگدرام و آموزش پیانو و آموزش ویلن لطفا کلیک کنید

کاهش استرس

گوش دادن به موسیقی ملایم و آرامش‌بخش می‌تواند روشی موثر در غلبه بر استرس باشد و این چیزی است که علم هم آن را ثابت کرده. گوش دادن به موسیقی روی واکنش انسان به استرس، مخصوصا روی سیستم عصبی خودکار تاثیر دارد. افرادی که به موسیقی آرامش‌بخش گوش می‌دهند، بعد از قرار گرفتن در معرض استرس، سریع‌تر می‌توانند شرایط روحی خود را بازیابی کنند.

موسیقی و تنفس و ضربان قلب

با ایجاد تغییر در امواج مغزی، عملکرد سایر اعضای بدن نیز تغییر می‌کند. این تغییرات توسط سیستم اعصاب خودکار اعمال می‌شود. این نوع دستگاه عصبی می‌تواند تنفس و ضربان قلب را تندتر یا کندتر کند. بنابراین موسیقی می‌تواند از آثار مزمن استرس‌ها بر بدن پیشگیری کند.

در بسیاری از تحقیقات تأثیر موسیقی بر بهبود علائم بیماری اثبات شده است و امروزه موسیقی درمانی یکی از روش‌های مهم طب مکمل است. موسیقی در درمان فشار خون، آسیب‌های مغزی، صرع و میگرن تأثیر مثبت دارد و می‌تواند درد را کاهش دهد. موسیقی درمانی یکی از شاخه‌های طب جایگزین است که سعی دارد با استفاده از موسیقی، امراض انسان را درمان کند.

رابطه موسیقی و هوش

دانشمندان دریافتند که کورتکس بخش صوتی (شنیداری) نیمکره راست موسیقی‌دان‌ها نورون‌های خاکستری بیشتری نسبت به افرادی که موسیقی‌دان نیستند دارد. دانشمندان تصور می‌کنند چنین تفاوتی نمی‌تواند ژنتیکی باشد و تنها می‌تواند در اثر تکرار و استفاده از این نقاط مغز اتفاق افتاده باشد. اخیراً چنین تفکری به وجود آمده که گوش دادن به موسیقی کلاسیک، بخصوص آهنگ‌های «موزارت» تأثیری روی عملکردهای شناختی دارد. به طور کلی تحقیق نشان داده، گوش دادن به هر موسیقی‌ای که برای فرد خوشایند باشد، تأثیر مثبتی روی شناخت‌های او دارد.

اثر موسیقی بر درد

گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش می‌تواند تا 21 درصد دردهای مزمنی مثل درد ورم مفاصل، دیسک کمر و رماتیسم مفصلی و تا 25 درصد افسردگی را کاهش دهد. امروزه در بیشتر بیمارستان‌ها برای کاهش نیاز به دارو حین عمل زایمان و کاهش دردهای پس از عمل از موسیقی درمانی استفاده می‌شود. نظریه‌های گوناگونی در مورد چرایی تاثیر موسیقی بر کاهش درد مطرح است، از جمله:

موسیقی می‌تواند در احساسات فرد تغییر ناگهانی و غیر منتظره به وجود آورد.

موسیقی نوعی حس کنترل را به فرد بیمار القا می‌کند.

موسیقی موجب ‌می‌شود بدن برای غلبه بر درد آندروفین آزاد سازد.

موسیقی با کند کردن تنفس و ضربان قلب در فرد احساس آرامش به وجود می‌آورد.

کمک به خواب بهتر

بی‌خوابی یک مشکل جدی است که افراد در تمام گروه‌های سنی را درگیر می‌کند. رویکردهای زیادی برای درمان این مشکل و سایر اختلالات رایج خواب وجود دارد، که در این میان گوش دادن به موسیقی کلاسیک آرامش‌بخش می‌تواند روشی بی‌خطر، موثر و دردسترس باشد.

موسیقی و درد زایمان

از دیگر موارد شگفت‌انگیز تأثیرات موسیقی بر انسان این است که در صورت بکارگیری موسیقی درمانی حین زایمان، اضطراب و درد پس از تولد کاهش می‌یابد و از احتمال بروز افسردگی پس از زایمان کاسته می‌شود

موسیقی و سلامت

موسیقی هنری ترکیب یافته از صداها با کشش های متفاوت است. عوامل تشکیل دهنده ی آن شامل ریتم (وزن) و ملودی (آهنگ) می باشد. کلمه موسیقی در اصل واژه ایست یونانی برگرفته از (Mousika) و مشتق از کلمه (Muse) نام یکی از نه الهه حافظ شعر و هنرهای یونان باستان است.

روانشناسان برای موسیقی، کارکردهای مختلفی تعریف کرده‌اند و معتقدند «هنر پنجم» بر کاهش اضطراب و تنش، کنترل هیجانات، عواطف و احساسات، ثبات و آرامش ذهن، دور کردن افکار و اندیشه از وقایع ناگوار و تجارب تلخ و همچنین بهبود افسردگی تاثیرگذار است.

آموزش و فراگیری موسیقی سبب افزایش تمرکز و هوشیاری، رشد خلاقیت و نوآوری، بهبود قدرت ادراک، رشد عواطف و احساسات، گسترش روابط اجتماعی، ظهور استعدادها، تقویت انگیزه، توسعه یادگیری و رشد رفتاری و دقت شنیداری می شود.

تاثیرات موسیقی بر سلامت

موسیقی و اوتسیم

آنها  معتقدند، برخی آسیب های روحی و روانی نظیر اوتیسم (خود درماندگی) که با رفتارهای ارتباطی غیرمتعارف و فقر حرکتی همراه است، در اثر موسیقی بهبود می یابد و بسیاری از اصوات بی کلام و آرام بخش جهت تسکین بسیاری از دردها موثر است.

موسیقی می تواند درخلاقیت و پیشرفت انسانها خصوصا کودکان نقش اساسی داشته باشد همچنین  در بهبود رفتار، حافظه و دانش عمومی تاثیر بسزایی داشته باشد و موجب توسعه قسمت چپ مغز می شود که افزایش حافظه را به دنبال خواهد داشت.

موسیقی و استرس

موزیک ، فشار خون وسطح استرس و اضطراب را کاهش می دهد و حتی در سنین بالا می تواند در حفاظت از بیماری های مرتبط با ذهن، مانند آلزایمر و زوال عقل موثر باشد .

تحقیقات نشان داده است که پخش موزیک فشار خون  را کاهش می دهد و باعث کاهش سطح  استرس و اضطراب شده و سطح اینترلوکین که تقویت کننده‌ای برای سیستم ایمنی بدن است می‌تواند با قرار گرفتن در معرض موسیقی بهبود یافته و تقویت شوند.

همچنین جالب است بدانید که برخی از کارشناسان علم روان شناسی از موسیقی  به عنوان  غذای روح نام می برند .موسیقی همچنین می تواند در پیشرفت انسانها خصوصا کودکان نقش اساسی داشته باشد چرا که مجموعه ای از تقویت مهارتهای مختلف را به همراه دارد

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد شنیدن موسیقی سلامت ذهنی را بهبود بخشیده و سلامت جسم را به‌ طرز عجیب و حیرت‌انگیزی تقویت می‌کند.

مزایای موسیقی بر سلامت

مغز انسان دارای عملکرد بسیار پیچیده‌ای است که در بسیاری موارد حتی خود ما نیز قادر به درک آن نیستیم. محققان پس از بررسی تحقیقات وسیع و فراوان موفق به کشف تاثیر عمیق موسیقی بر کارکرد این عضو حیاتی بدن انسان شده‌اند. که برخی از این تاثیرات عبارتند از :

۱ –   در هنگام گوش دادن به موسیقی در اثر آزاد شدن هورمون دوپامین توسط مغزکه هورمونی است که در صورت احساس سرخوشی و لذت در بدن شما ترشح شده و به صورت کاملا مستقیم با جنب و جوش و هیجان‌های شما در ارتباط است.

۲ –  فعالیت‌های بسیار محدودی وجود دارند که باعث می‌شوند تمام بخش‌های مغز فعال شوند و موسیقی یکی از این فعالیت‌ها به‌شمار می‌رود.

در واقع پژوهشگران بر این باورند که گوش دادن به موسیقی می‌تواند باعث فعال شدن مناطق احساسی، محرکی و خلاقیت در مغز شود.

۳ –  نواختن موسیقی در دوره‌های منظم و به‌طور مرتب، ساختار مغزی شما را تغییر خواهد داد.

انعطاف‌پذیری مغزی که انعطاف‌پذیری عصبی نیز نامیده می‌شود به معنای توانایی مغز برای تغییر در هر سنی است.

۴ –  گوش دادن به موسیقی در هنگام ورزش می‌تواند تا حد قابل توجهی در بهبود سطح عملکرد شما تاثیرگذار باشد.

تاثیرات شگفت انگیز موسیقی بر سلامت و روح انسان

موسیقی می‌تواند هنگام فعالیت ورزشی، حالت ذهن و بدن را تغییر دهد، حواس را از درد و خستگی پرت کرده، روحیه را تقویت کند، استقامت را بالا برده و حتی عملکرد متابولیسمی را افزایش دهد.

۵ –  ضربان قلب شما متناسب با موسیقی که به آن گوش می‌دهید تغییر خواهد کرد.

موسیقی می‌تواند ضربان قلب، فشار خون و حتی تنفس شما را تنظیم کند. نتایج غیرمنتظره مطالعات  نشان می دهد که  آواهای مختلف سبب تغییرات در سیستم قلبی عروقی و ساقه مغز افراد شده و همچنین کنترل برخی رفتار غیرارادی از جمله تنفس و ضربان قلب را بر عهده خواهد داشت.

۶ –  اثر موسیقی ملایم در کاهش استرس همانند یک جلسه ماساژ عالی عمل کرده و سلامت را بهبود می‌بخشد.

گوش دادن به آهنگی که از آن لذت می‌برید سطح هورمون کورتیزول را در بدن کاهش داده و در نتیجه سطح استرس را در بدنتان به شدت پایین می‌آورد. اشاره به این نکته به این دلیل حائز اهمیت فراوانی است که استرس عامل ۶۰٪ از تمام بیماری‌ها و امراض شناخته شده است.

تاثیرات شگفت انگیز موسیقی بر سلامت و روح انسان

۷ –  موسیقی مناسب، هنگام رانندگی روحیه‌تان را بالا می‌برد.

تحقیقات صورت گرفته نشانگر این واقعیت است که نوع موسیقی که رانندگان گوش می‌کنند می‌تواند در نوع رفتار آن‌ها هنگام رانندگی و نسبت به دیگر رانندگان هم‌مسیر آن‌ها نیز تاثیر بگذارد

۸ – در اغلب موارد موسیقی را برای پروسه درمان ناتوانی‌های ناشی از بیماری‌های پارکینسون و سکته مغزی و مشکلات قلبی عروقی تجویز می‌کنند.

قدمت درمان با استفاده از موسیقی تقریبا به قدمت تمدن بشری است و امروزه با وجود پیشرفت علم در زمینه‌های گوناگون ازموسیقی ‌درمانی به ‌تنهایی ویا همراه با درمان‌های دیگر استفاده می‌کنند موسیقی با ترشح دوپامین موجب بهتر شدن وضع بیماران خواهد شد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، یادگیری نواختن حداقل یک نوع ساز موسیقی می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش اعتماد به‌نفس، مهارت‌های فیزیکی، اجتماعی و ذهنی در افراد شود

خروج از نسخه موبایل