حوادث

بی‌مسئولیتی شرکت‌های به‌کارگیرنده موتورسیکلت سواران نسبت به تخلفات آنان

جامعه شناسان شهری معتقدند شرکت هایی که موتورسواران را استخدام می کنند باید نسبت به آموزش موتورسواران با احساس مسئولیت اجتماعی اقدام کنند و نحوه ارتکاب تخلفات رانندگی را تعطیل کنند.

در گفت و گو با حسین ایمانی جازرمی، استاد دانشگاه و عضو هیئت مدیره انجمن جامعه شناسی ایران، مجله سلامتی ایران درباره اجرای طرح متلی در تهران و پیامدهای اجتماعی آن گفت: اگر بخواهیم این گونه طرح ها را از نظر تئوری مشارکت بررسی کنیم، داوطلبانه تلقی نمی شود و بنابراین مشارکت نامیده نمی شود، زیرا مشارکت باید داوطلبانه باشد. بخشی از مجازات مجرمان است.

وی «طرح موتوری» را همان ورود مجرمان به عرصه عمومی دانست و گفت: «درس ورود مجرمان به جامعه و معرفی آنها به عنوان مجرم است». خودشان و دیگران.» همین می‌شود. این ایده سال‌هاست که وجود داشته و در خاطرات بسیاری از موارد در داخل و خارج از کشور وجود دارد.

این جامعه شناس با اشاره به لزوم طرح جایگزین برای رانندگان خاطرنشان کرد: مسائل اساسی باید حل شود و می دانم که این مشکل تنها با پلیس راهنمایی و رانندگی حل نمی شود و امروز تهران ساختمان، خودرو و موتورسیکلت بیشتری نسبت به تهران دارد. و واضح است که چنین تأثیرات با تراکم بالایی می تواند در شهر رخ دهد.

وی در برخورد با موتورسواران ایمانی جازرمی، پلیس را حلقه آخر اعلام کرد و افزود: بارها از فرماندهان و فرماندهان نیروی انتظامی کشور شنیده ام که این مشکل باید به صورت بزرگ و سازنده حل شود.

وی درباره نحوه ساماندهی موتورسواران در این مواقع به مجله سلامتی ایران گفت: آماری وجود دارد که می گوید اکثر موتورسواران تهرانی برای شرکت های بزرگ باربری کار می کنند. به عبارت دیگر هزاران هزار موتورسیکلت متعلق به این بخش است و به این ترتیب این موتورسیکلت ها بیشترین ازدحام را در سطح شهر دارند و طبیعی است که همین افراد تخلف بیشتری داشته باشند. چون اغلب در خیابان هستند و باید بسته یا کالا را سریع به مقصد برسانند، گاهی مجبور می شوند از مکان های ممنوعه و … عبور کنند.

خبر مرتبط:  سقوط هواپیمای آب‌پاش روس در ترکیه و مرگ ۸ سرنشینِ آن

مدرسین دانشگاه تهران ادامه دادند: در این شرایط نقش این شرکت ها چیست؟ شرکت هایی با گردش مالی روزانه میلیاردها تومان و سرعت موتور سیکلت ها در همین ترافیک و ترافیک اتفاقا گردش مالی خود را به دست می آورند. الان اتفاقا راحت است و اگر بخواهیم ساماندهی کنیم می توانیم به جای برخورد با تک تک موتورسواران، با این شرکت ها برخورد کنیم. این شرکت ها باید در چارچوب مسئولیت اجتماعی شرکتی خود نسبت به مزایایی که از شرایط شهر و گاه فعالیت خود برای شهر می برند، اقدام کنند.

ایمانی جزرمی افزود: بنابراین پلیس و سایر دستگاه ها می توانند به راحتی برای این شرکت ها برنامه ریزی کنند و از آن ها بخواهند که تمامی موتورسوارانی که با آنها کار می کنند آموزش دهند. شرکتی که این افراد را استخدام می کند باید پاسخگوتر به جامعه باشد و یکی از مهمترین موارد در مورد تحصیل آنهاست. می توانند مشوقی برای موتورسواران عادی باشند.

وی گفت: متأسفانه در حال حاضر سازوکار اصلی این شرکت ها این است که هر موتور سواری که سریعتر به مقصد برسد و تردد بیشتری داشته باشد درآمد بیشتری خواهد داشت. تخلف می کند، از منطقه ممنوعه عبور می کند یا با سرعت و سرعت رانندگی می کند …. اما این شرکت ها می توانند به راحتی این قانون را تغییر دهند و به موتورسواران عادی که از آن تخلف نمی کنند، پاداش پایان ماه ارائه دهند.

جامعه شناسان شهری استدلال کرده اند که در این موارد به جای فردگرایی، رویکرد جمعی اتخاذ شده است. در این صورت رفتار صحیح ترافیکی به یک امر عادی تبدیل می شود و به زودی به جامعه سرایت می کند. همانطور که در مورد کمربند ایمنی دیدیم.

خبر مرتبط:  رایزنی اورژانس با وزارت بهداشت برای واکسیناسیون بیماران خاص/ واکسیناسیون مشاغل خاص

ایمانی جزرمی تاکید کرد: باید برای تغییر رفتار موتورسواران کاری انجام شود و اگر پلیس و سایر دستگاه ها با استانداردهای شرکتی به چنین نتیجه ای برسند اقدام آنها موفق تر از طرح موتور فعلی خواهد بود. زیرا در برخی موارد تنبیه اجتماعی می تواند منجر به شرم اجتماعی شود و این مشکل می تواند تأثیر زیادی بر فرد بگذارد.

به گفته این جامعه شناسان شهری، چنین طرح هایی می تواند در سطح شهر یا شرکت هایی که از خودروهای سواری در تاکسی آنلاین استفاده می کنند، اجرا شود و باید مسئولیت اجتماعی شرکتی خود را انجام دهند.

انتهای پیام/