علمی و پزشکی

برنج آبکش سالم‌تر است یا کَته؟

یک متخصص تغذیه با اشاره به تصور اشتباهی که در مورد تفاوت برنج قهوه ای با برنج آبکش شده وجود دارد، گفت: برنج قهوه ای با برنج آبکش شده از نظر انرژی و چربی تفاوتی ندارد.

به گزارش مجله سلامتی ایران، دکتر سمیرا ربیعی سلامت برنج را از دو بعد تغذیه ای و بهداشتی باید بررسی کرد و گفت: برنج سهم مهمی از ویتامین های گروه B را برای بدن تامین می کند. این ویتامین های محلول در آب با خشک شدن برنج از بین می روند.

وی افزود: پخت برنج به شکل کته ویتامین های گروه B خود را حفظ می کند، بنابراین از نظر حفظ ویتامین های گروه B، استفاده از کته بهتر از آبکش کردن برنج است.

وی وجود یک باور غلط در مورد پروار شدن کت و برنج آبکش شده را برجسته و توضیح داد: خیلی ها فکر می کنند انرژی کت از برنج هم وزن آبکش شده بیشتر است اما بین برنج کت و برنج تفاوت وجود دارد. از نظر انرژی و چربی آبکش ندارد.

وی جوهر برنج را نشاسته دانست و افزود: بر اساس این ماده، شستن یا آبکشی بیش از حد برنج تاثیری در میزان نشاسته آن ندارد.

آرسنیک؛ آلودگی رایج در برنج

این دکترای تخصصی علوم تغذیه آلودگی فلزات سنگین را در موارد آلودگی محیطی برنج دانست و اظهار داشت: آلودگی آب و خاک و مجاورت مزارع برنج به مراکز صنعتی و زهکشی مرتبط در تجمع این آلودگی موثر است. در برنج

وی آلودگی به آرسنیک را شایع ترین آلودگی در برنج خواند و افزود: آرسنیک یکی از سمی ترین عناصر موجود در جهان است و به طور جدی کشنده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: آرسنیک در اکثر غذاها به مقدار کمی یافت می شود اما میزان آن برای سلامتی خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه برنج بیش از هر ماده دیگری ظرفیت تجمع آرسنیک را دارد، افزود: نگرانی های زیادی در مورد آلودگی برنج به آرسنیک وجود دارد.

به گفته این استادیار گروه علوم تغذیه، اثر سمی آرسنیک 100 هزار برابر سیانور است، اما از آرسنیک و تمام ترکیبات آن به عنوان آفت کش استفاده می شود.

عوارض عمده مسمومیت با آرسنیک

ربیعی عوارض عمده مسمومیت با آرسنیک را اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، آسیب جدی کبد، سرطان پوست و در نهایت شوک و مرگ برشمرد.

با توجه به این دکترای علوم تغذیه، اگرچه میزان آرسنیک در برنج وارداتی بیشتر از برنج ایرانی است، اما به این معنی نیست که برنج ایرانی فاقد آرسنیک است.

بهترین روش پخت برنج چیست؟

یک استادیار گروه تغذیه با استناد به نتایج این تحقیق گفت: در روش پخت یک دیگ آب در برنج باقی می ماند و آرسنیک از آن خارج نمی شود. اما هنگامی که برنج به صورت صاف پخته می شود، مقداری از آرسنیک آن حذف می شود. بنابراین از نظر سلامتی برنج آبکش شده سالمتر از برنج آسیاب شده است.

وی با اشاره به اینکه برنج قهوه ای از نظر تغذیه ای مغذی تر است، اما از نظر سلامتی برنج آبکش شده سالم تر است، خاطرنشان کرد: باید به روش های طبخ نگاه کنیم که ویتامین های گروه B را حفظ کرده و میزان آرسنیک را کاهش دهد. حداقل برنج

این متخصص تغذیه با اشاره به بهترین روش پخت برنج گفت: در حال حاضر بهترین روش پختی که برای برنج پیشنهاد می شود این است که به ازای هر فنجان برنج خام چهار فنجان آب در قابلمه بریزید. پس از به جوش آمدن آب، برنج را که از قبل خیس کرده اید در قابلمه ریخته و به مدت پنج دقیقه می جوشانند.

وی افزود: سپس برنج را بشویید و آب آن را دور بریزید. دوباره برنج را در قابلمه ریخته و این بار به هر کاسه برنج دو پیمانه آب اضافه کرده و برنج را با شعله ملایم می‌پزیم.

ربیعی تاکید کرد: در مسیر طبیعی زهکشی مقادیر زیادی از ویتامین های گروه B از بین می رود. در روش آسیاب معمولی، آرسنیک برنج حذف نمی شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی گفت: مزیت روش پخت پیشنهادی این است که 70 درصد آرسنیک از برنج حذف می شود، در حالی که برنج ویتامین های محلول در آب را حفظ می کند. این روش به ویژه برای نوزادان و کودکانی که به شدت در معرض خطرات آلودگی آرسنیک هستند توصیه می شود.

انتهای پیام/

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.