نماد سایت مجله سلامتی ایران

برج خنک کننده جریان متقاطع

به صورت کلی در برج خنک کننده، برخورد قطرات آب و هوا موجب تبخیر شده و دمای آب را کاهش می دهد. یکی از روشهای تقسیم بندی برج های خنک کننده، بر مبنای نحوه برخورد جریان هوا با آب است. دقت داشته باشید که شکل ظاهری برج، تا حدی به گروه های این نوع طبقه بندی وابسته خواهد بود.

1-برج خنک کننده جریان متقاطع یا کراس فلو

Cross Flow Cooling tower

در این نوع از برج های خنک کننده که عمدتا مقطع آنها به صورت ذوزنقه می باشد، جهت جریان عموما با جهت جریان ورودی به برج خنک کننده تلاقی دارد و در برخی موارد عمود می باشد. در تصویر ذیل نمای کلی از برج های خنک کننده جریان متقاطع و مقایسه آن با کولینگ تاور کانتر فلو مشاهده می گردد.

برج های خنک کننده جریان متقاطع یا Cross Flow دارای مزایا و معایبی هستند که به شرح ذیل می باشد.

مزایای برج خنک کننده کراس فلو

معایب وایراد کولینگ تاور جریان متقاطع

2- برج خنک کن جریان مخالف یا کانتر فلو

Counter Flow Cooling tower

در برجهای خنک کن جریان مخالف، جهت جریان آب که به کمک نازل ها پاشیده می شوند از بالا به پایین است در حالیکه هوای تازه از قسمت پایین برج به داخل کشیده می شود.

این نوع برجها از لحاظ فرم بدنه در حالت کلی به دو صورت برج های بطری شکل(گرد) و برج های مکعبی تقسیم می شوند. برج های گرد به دلیل فرم بدنه و همچنین عدم وجود قطره گیر مناسب و در عین حال سیستم پاشش آب با راندمان پایین، امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

مهمترین مزیت این نوع از برج های های خنک کننده(گرد) قیمت کمتر آنها نسبت به نوع مکعبی می باشد. در تصویر ذیل نمایی کلی از یک برج خنک کننده جریان مخالف به بدنه مکعبی نمایش داده شده است.

برج های خنک کننده جریان مخالف یا Counter Flow دارای مزایا و معایب ذیل می باشند.

برتری های برج خنک کننده جریان مخالف

مشکلات کولینگ تاور کانترفلو

نیاز به پمپ با هد بالاتر از برج جریان متقاطعبرج خنک کننده جریان متقاطع یا همان برج خنک کننده ابارا، از مهمترین ابداعات شرکت ژاپنی ابارا می باشد که عمری بیش از 35 سال دارد. این نوع کولینگ تاورها به لطف سیستم آب ثقلی و گردش هوای ویژه در آن، دارای راندمان بسیار بالایی می‌باشد. بطوریکه خرید این سیستم های کولینگ برای طرفداران سیستم های خنک‌کننده مدارباز، به انتخابی همیشگی تبدیل شده است.

نکته جالب توجه اینجاست که ریزش آب در این دستگاه‌ها از بالا به پایین است. درحالیکه جریان هوای ورودی از دو سمت و بصورت عرضی (عمود و 90درجه) با آب داغ برخورد میکند. از همین رو است که این سیستم‌ها با نام جریان متقاطع یا همان کراس فلو (ابارا) شهرت دارند. عملکرد عالی در مناطق شرجی، مصرف آب کمتر، مصرف انرژی پایین، ماندگاری بیشتر، بازدهی تبخیر بالا و…، همه و همه از جمله مزایای سیستم های کولینگ کراس فلو (جریان متقاطع) به شمار میرود.

نحوه عملکرد برج خنک کننده جریان متقاطع

ابتدا آب به کمک لوله‌های ورودی به درون دستگاه راه می یابد. سپس توسط پمپ های قدرتمند دستگاه، آب به بخش بالایی سیستم پمپاژ میگردد. حالا نوبت آن است تا آب داغ صنعتی به شکل ثقلی ( به کمک گرانش) بر روی پکینگ های برج خنک کننده جریان متقاطع پاشیده شود. همزمان از دو سوی سیستم کولینگ ابارا، جریان هوای خنک بیرونی وارد دستگاه شده و به سمت آبهای توزیع شده گردش پیدا میکنند.

حالت برخورد عمود آب و جریان هوا با یکدیگر، موجب شده تا این سیستم ها با نام کولینگ تاور جریان متقاطع یا کراس فلو شناخته شوند.

ارتفاع پاشش برج های ابارا زیاد است. به‌همین دلیل، هم مدت زمان تماس تبخیری جریان آب داغ با هوای ورودی افزایش می یابد. و هم بر روی پکینگ توربو اسپلش ، سطح تماس ویژه‌ای برای عملیات تبخیر فراهم می شود. سرانجام حجم آب خنک شده به قسمت زیرین دستگاه (بیسین یا تشتک) انتقال می یابد. لوله کشی متصل به تشتک نیز این آبها را به چرخه صنعت بازمی گرداند.

بیاد داشته باشید که برج خنک کننده جریان متقاطع یا ابارا، از گونه سیستم های کولینگ مدارباز است. بنابراین شیوه تبادل حرارت در کولینگ تاور ابارا (کراس فلو) بصورت مستقیم یا تبخیری می باشد.

تاریخچه برج خنک کننده ابارا یا جریان متقاطع

برج خنک کن جریان متقاطع اولین بار در سال 1986 توسط گروه صنعتی ابارا که متعلق به کشور ژاپن است، ابداع شد. ورژن اولیه این سیستم ها با استفاده از فنهای گریز از مرکز (سانتریفیوژی) ساخته میشد. همین مسئله عاملی بود تا رطوبت در این دستگاه‌ها به خوبی حفظ نشود. درنتیجه مصرف آب به شکل چشمگیری افزایش می یافت!!

اما پیشرفت تکنولوژی در شرکت ابارا، معادله مصرف آب در این سیستم ها را تغییر داد. بطوریکه میتوان گفت:

امروزه از فن های محوری در ساخت برج خنک کننده جریان متقاطع یا ابارا استفاده میشود. عاملی که موجب شده تا هم مصرف آب در این سیستمها شدیداَ کاهش یابد و هم ماندگاری کولینگ تاور ابارا بیشتر گردد. ضمناَ مصرف انرژی این دستگاه ها نیز با این تغییر رویه، کاهش پیدا نمود.

عملکرد برج خنک کننده ابارا در مناطق مرطوب

یک سوال مهم همواره ذهن کارفرمایان را به خود مشغول می سازد:

آیا برج خنک کننده جریان متقاطع یا ابارا برای مناطق مرطوب و شرجی مناسب است؟!. پاسخ این سوال روشن است: بلـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه؛ قطعا.

سیستم گرداننده هوا در سیستم های کولینگ ابارا به گونه ای است که عملکرد بسیار عالی را برای مناطق شرجی به ارمغان می آورد. همچنین لایه های رطوبتی نیز در لایه های بالایی بخار در کولینگ تاور جریان متقاطع حفظ میگردد. این عامل موجب می شود که نیاز به تزریق آب جبرانی و اتلاف آب در مدلهای جریان متقاطع کاهش یابد. بطور خلاصه میتوان گفت که:

گرچه جانمایی پکینگ ها در گوشه‌ی برج خنک کننده جریان متقاطع صورت میپذیرد. اما به دلیل ورود هوای خنک از دو سمت و چرخش قدرتمند جریان هوا در تمامی قسمتهای دستگاه، همه‌ی لایه‌ها پکینگ اسپلش برج خنک کننده به شکل همسان با هوای تازه و خنک، تماس خواهند داشت.

این مسئله به حفظ رطوبت و بازدهی هرچه بیشتر برج خنک‌کن ابارا یا جریان متقاطع در اقلیم های شرجی کمک میکند.

مزایای برج خنک کننده جریان متقاطع

انواع برج خنک کننده جریان متقاطع از مزایا و ویژگی های فراوانی بهره می برند. مهمترین ویژگی های کولینگ تاور ابارا شامل موارد زیر می باشد:

معایب برج خنک کننده جریان متقاطع

سیستم های کولینگ جریان متقاطع، البته دارای عیب هایی نیز می باشند که بایستی به آنها توجه داشت:

برج خنک‌کن ابارا چند سلولی

کولینگ تاور چند سلولی ابارا میتواند به صورت مدولار یا چندسلولی طراحی گردد. یعنی اینکه برج خنک کننده جریان متقاطع چند سلولی قادر است تا به جهت کنترل مصرف انرژی، یک یا چند موتور را موقتاَ فعال یا غیرفعال کند. اما این مسئله چگونه بکار گرفته میشود؟

ممکن است که در فصول سرد سال، نیازی به استفاده‌ی حداکثری از ظرفیت دستگاه وجود نداشته باشد. به‌همین دلیل میتوان یک یا چند الکتروموتور دستگاه را بطور موقت از کار انداخت. درنتیجه انرژی کمتری برای کارکرد دستگاه مصرف میشود. بدون اینکه در روند خنکسازی آب داغ صنعتی، خللی بوجود بیاید.

انواع برج خنک کن ابارا (کراس فلو)

برج های خنک کننده جریان متقاطع یا ابارا از پوشش های بدنه متفاوتی ساخته می شوند. برخی از این جنس های بدنه دارای گستردگی ساخت بیشتری بوده و برخی نیز بطور کامل از خط تولید شرکت های سازنده بزرگ در سطح کشور و جهان، خط خورده اند. مهمترین مدلهای کولینگ تاور ابارا به لحاظ جنس بدنه عبارتند از:

  1. سیستم کولینگ چوبی. (به علت دردسرهای فراوان ساخت و نگهداری، کاملاَ منسوخ شده می باشند).
  2. برج خنک کننده جریان متقاطع فایبرگلاس. (بیش از 75% تولیدات انواع سیستم های خنک کننده را به خود اختصاص داده اند)
  3. کولینگ تاورهای ابارا فلزی. (از این مدل ها نیز امروزه کمتر استفاده می شود)
  4. برج خنک کن جریان متقاطع گالوانیزه.

درادامه بطور خلاصه به بررسی متریالهای مهم بدنه خواهیم پرداخت.

برج خنک‌ کننده جریان متقاطع فلزی

برج های چوبی و فلزی را میتوان در زمره‌ی اولین ورژن های سیستم های کولینگ ابارا به شمار آورد. کارفرمایان غالباَ به دلیل وجود اشکلات متعدد، کمتر به سراغ مدل های فلزی میروند. برخی از مهمترین معایب برج خنک کننده جریان متقاطع فلزی عبارتست از:

خروج از نسخه موبایل