بایدها و نبایدهای مربوط به تغذیه و سبک زندگی در دوران بارداری

بارداری یک دوره بسیار مهم در زندگی است و سلامت مادر و نوزاد به مراقبت از این دوران بستگی دارد. با توجه به سیستم بهداشتی و دستورالعمل های جامع پزشکان و ماماها ، برخی از ارزیابی ها و مراقبت های لازم برای زنان باردار انجام می شود ، اما بخش مهمی از سلامت بارداری به عهده زن باردار و اطرافیانش است و شاخص هایی که شیوه زندگی زنان باردار سالم و موفق است. آنها سرنوشت ساز هستند.

به گزارش مجله سلامتی ایران ، جراح و متخصص زنان و زایمان ، دکتر لیندسی ، درباره تاثیر عوامل سبک زندگی بر مادران باردار بحث می کند. شهرزاد هاشمی گفت: بدون شک برای بارداری سالم ، سلامت عمومی مادر باید در وضعیت مطلوبی باشد و این امر مستلزم شیوه زندگی سالم است. شاخص های شیوه زندگی مانند تغذیه ، ورزش و تحرک و همچنین استرس جسمی و روانی می تواند بر سلامت مادر و در نتیجه سلامت بارداری تأثیر بگذارد.

وی درباره اهمیت تغذیه در دوران بارداری و بایدها و نبایدهای تغذیه در این دوران توضیح داد: جنین نیازهای خود را از طریق بدن مادر از طریق جفت تأمین می کند. بنابراین ، لازم است مادر تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند. البته جنین مواد مغذی مورد نیاز خود را از بدن مادر دریافت می کند ، اما اگر میزان مصرف مادر ناکافی باشد ، سلامت مادر در خطر است. به عنوان مثال ، اگر مادر کم خونی دارد ، جنین او کم خونی ندارد ، اما خود مادر مشکل دارد. بنابراین ، لازم است زنان باردار از رژیم متنوع ، متعادل و کافی برای جلوگیری از عوارضی مانند کم خونی ، پوکی استخوان پیروی کنند.

فلوشیپ پریناتولوژی در تغذیه مناسب برای مادران باردار می گوید: “ما به شدت به زنان باردار توصیه می کنیم که میوه و سبزیجات تازه را در رژیم غذایی خود قرار دهند.” همچنین ، لازم است پروتئین مورد نیاز در رژیم غذایی آنها را در نظر بگیرید. مصرف لبنیات نیز برای دریافت کلسیم لازم بسیار مهم است. اگر یک زن رژیم غذایی مناسبی داشته باشد و به تنوع ، کفایت و تعادل در رژیم غذایی خود توجه کند ، نیازی به مکمل هایی مانند مولتی ویتامین یا کلسیم ندارد. در حقیقت ، همه زنان باردار فقط به دو مکمل نیاز دارند. اسید فولیک و آهن. مکمل های دیگر فقط بر اساس وضعیت زن و تشخیص پزشک مورد نیاز است.

خبر مرتبط:  واردات محموله ۳ میلیونی سرم تزریقی به کشور توسط گروه دارویی برکت

یکی از اعضای تیم درمان ناباروری ابن سینا می گوید: “مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل های اسید فولیک یک ماه قبل از بارداری و در پایان سه ماهه اول بارداری از نقایص طناب عصبی جنین جلوگیری می کند.” به همین دلیل مصرف این مکمل ضروری است. همچنین ، جنین می خواهد آن مقدار آهن که توسط رژیم غذایی معمولی برای رشد اندام ها تأمین نمی شود ، و بنابراین لازم است زن باردار مکمل آهن مصرف کند تا از کمبود آهن جلوگیری شود.

هاشمی برخی محدودیت های تغذیه ای در دوران بارداری را برجسته می کند: “ما به زنان باردار توصیه می کنیم مصرف ویتامین A مانند کبد در رژیم غذایی را محدود کنند.” مقادیر بیش از حد این ویتامین می تواند مشکلات جنینی را ایجاد کند. همچنین توصیه می شود استفاده از انواع خاصی از ماهی های حاوی غذاهای دریایی و جیوه مانند کوسه و ماهی تن را محدود کنید.

وی در مورد ورزش در دوران بارداری گفت: ورزش در دوران بارداری باعث افزایش آمادگی جسمانی و انعطاف پذیری ، گردش بهتر و جریان بهتر خون به جنین می شود ، سلامت مادر را ارتقا می دهد و به رشد بهتر جنین کمک می کند. البته ، زنان باردار محدودیت هایی برای ورزش دارند. اول ، به دلیل برخی تغییرات هورمونی ، رباط ها و رباط های زن باردار شل شده و نگهداری از آنها دشوار است ، بنابراین انجام تعادل می تواند خطرناک باشد. دوم ، ورزشهایی که در دوران بارداری در معرض آسیب شکمی هستند ممنوع است. سوم ، ورزش هایی که باعث خستگی مفرط و تب می شوند نباید در دوران بارداری انجام شود.

خبر مرتبط:  کرونا با بچه‌ها چه می‌کند؟

یکی از اعضای تیم ویژه مرکز درمان ناباروری ابن سینا درباره افزایش وزن مطلوب در دوران بارداری گفت: میزان نیاز هر زن باردار در دوران بارداری بستگی به شاخص توده بدنی او دارد. اگر زنی با توجه به شاخص وزن بدنش در محدوده وزنی کمی قرار دارد ، باید وزنش بین 450 تا 600 گرم در هفته باشد. زنان در محدوده طبیعی یا دارای اضافه وزن باید 300 تا 450 گرم در هفته اضافه وزن داشته باشند ، اما زنانی که بر اساس شاخص توده بدنی خود چاق محسوب می شوند باید حداکثر 300 گرم در هفته اضافه کنند. البته ممکن است برخی از خانم ها مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع در سه ماهه اول بارداری را تجربه کنند و افزایش وزن در سه ماهه اول بارداری برای ما قابل قبول است.

فلوشیپ پزشکی فتال یادآور شد: “رژیم غذایی سخت و کاهش وزن در دوران بارداری را توصیه نمی کنیم.” این به این دلیل است که گرسنگی باعث می شود بدن به جای کربوهیدرات چربی بسوزاند و در نتیجه ماده ای به نام کتون ایجاد می شود که در آینده بر رشد حرکتی نوزاد تأثیر منفی می گذارد. بنابراین ، رژیم کاهش وزن در دوران بارداری نادرست است و مادر باید متناسب با شیب تعیین شده توسط شاخص وزن بدن وزن خود را افزایش دهد.

هاشمی در مورد رفتن به کار در دوران بارداری توضیح داد: اگر کار یک زن سخت و طاقت فرسا است ، به عنوان مثال ، اگر زنی مجبور است برای مدت طولانی متوقف شود یا تحت استرس شدید جسمی و روحی است ، به او توصیه می کنیم که مرخصی بگیرد. این به این دلیل است که مطالعات نشان داده است که چنین مشاغلی خطر عوارضی مانند مسمومیت حاملگی و پارگی غشاها و درنتیجه زایمان زودرس را افزایش می دهد. اما اگر کار یک زن باردار سخت و استرس زا نباشد ، رفتن به محل کار تا سه ماهه سوم بارداری اشکالی ندارد.

خبر مرتبط:  کدام کودک در معرض کووید-۱۹ شدید قرار دارد؟

وی در مورد اینکه آیا سفر در دوران بارداری مجاز است یا خیر ، گفت: اگر سلامت مادر خوب است و ملاحظات خاصی وجود ندارد ، سفر با هواپیما یا زمین به مدت 36 هفته مسئله ای نیست. به دلیل افزایش لخته شدن خون در دوران بارداری و خطر لخته شدن خون ، توصیه می شود که زن در سفرهای طولانی مدت هر دو ساعت دو تا پانزده دقیقه پیاده روی کند.

وی در مورد واکسیناسیون در دوران بارداری گفت: واکسن هپاتیت B ، واکسن کزاز (10 سال از واکسیناسیون قبلی) و زنان باردار به واکسن آنفلوآنزا نیاز دارند.

ارتباط عمومی مرکز ناباروری ابن سینا در پایان اعلام شد: “علاوه بر همه عوامل فیزیولوژیکی ذکر شده در بالا ، ما نباید نقش مهم عوامل روانی را در بارداری سالم و موفق فراموش کنیم.” مشکلات روانی مادر و بدرفتاری خانوادگی یکی از مهمترین شاخص های حاملگی و ارزیابی در ایران و طبق دستورالعمل های جهانی است. خشونت خانوادگی معنای وسیع تری دارد و محدود به خشونت فیزیکی نیست ، اما غفلت ، بی توجهی به شرایط بارداری نمونه هایی از خشونت خانوادگی است و می تواند باعث افسردگی در زنان باردار شود و این افسردگی می تواند بر سلامت مادر و جنین تأثیر بگذارد. یکی از وظایف اصلی همسر و سایر اعضای خانواده

انتهای پیام