علمی و پزشکی

الزام معاینات سالانه شغلی برای تمام مشاغل/فراگیری مشاغل اینترنتی و افزایش مشکلات اسکلتی

به دلیل سرعت و پیشرفت روزافزون این مشاغل، آنها قادر به تطبیق و بهره مندی از ملاحظات اولیه ارگونومیک نیستند و در نتیجه مشکلات اسکلتی- عضلانی رو به افزایش است.

علی صالحی سهل آبادی در گفت وگو با مجله سلامتی ایرانوی تحقق سلامت در جامعه را یکی از اهداف کلیدی سیاستگذاران و تامین سلامت کل نگر دانست و گفت: سلامت شغلی حلقه مهمی در زنجیره سلامت است که نقش مهمی در تامین سلامت دارد. کارمندان و کارگران.

بهداشت حرفه ای و کاهش آسیب های شغلی

وی گفت: بهداشت حرفه ای وظیفه تامین و ارتقای سطح بالای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کارگران کلیه مشاغل را با رعایت قوانین و استانداردهای ملی و بین المللی بر عهده دارد و بدین منظور اعتبار بخشی کارکنان را حذف و کاهش دهد. پیشگیری از آسیب و سلامت شغلی محیط کار را بررسی و ارزیابی می کند، به دنبال بهبود و بهبود محیط کار است و در نهایت به کنترل بیماری ها و کاهش آسیب های شغلی کمک می کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از سرمایه های مهم جامعه در دنیای امروز نیروی انسانی در محیط کار است، خاطرنشان کرد: نیروی انسانی نقش بسزایی در چرخه های اقتصادی جامعه دارد و باعث بهبود و تضمین کیفیت زندگی و رفاه می شود. اقتصادی و توسعه پایدار.

سیاست سلامت در مشاغل ایرانی

وی با بیان اینکه در کشور ما سیاست بهداشتی مشاغل در قالب تست های دارویی حرفه ای وجود دارد، توضیح داد و توضیح داد: دستورالعمل تست های دارویی کار از وزارت محیط زیست، بهداشت حرفه ای، وزارت بهداشت، درمان و بهداشت جمع آوری می شود. آموزش پزشکی. آزمایشات شغلی یکی از الزامات نظام بهداشت حرفه ای و جزء مرحله دوم پیشگیری از بیماری های شغلی است. طبق ماده 92 قانون کار، انجام این کار برای کلیه کارکنان مشمول قانون کار الزامی است حداقل سالی یک بار.

صالح سهل آبادی گفت: این آزمایش ها در حال حاضر توسط کارکنان همه واحدهای کاری اعم از صنعت، معدن و کشاورزی در ارتباط با مراکز دولتی، شرکت های خصوصی و طیف وسیعی از تیم ها و خدمات بهداشتی مبتنی بر صنعت انجام می شود. و مسئول خدمات تشریح کرد: این نوع آزمایشات در بدو استخدام، به صورت دوره ای، در بازگشت به کار، امتحانات ویژه (با توجه به خطرات محیط کار) انجام می شود.

شهید بهشتی رئیس گروه بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به قانون کار و تامین اجتماعی یادآور شد: همه کارکنان باید در بدو استخدام تحت معاینات پزشکی بهداشت حرفه ای قرار گرفته و هزینه ها را پرداخت کنند. توسط کارمند. آزمایش های پزشکی برای تشخیص و تشخیص زودهنگام بیماری های شغلی حداقل هر 6 ماه یکبار انجام می شود و طبق قانون کار و هزینه ها سالانه بر عهده کارفرمایان است.

وی با اشاره به قانون مالیات مصوب مجلس گفت: کارفرمایانی که معاینات پزشکی و هرگونه امکانات بهداشتی را در حوزه سلامت و رفاه کارکنان انجام دهند از بخشی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

صالحی سهل آبادی با بیان اینکه شیوع ویروس کووید 19 شیوه زندگی را برای کل جهان تغییر داده است، تصریح کرد: این تغییرات نه تنها بر بخش های روزمره زندگی انسان تاثیر می گذارد، بلکه اقتصاد جهان را با تغییرات خوب و کسب و کارهای جدید تحت تاثیر قرار داده است. افزایش یافت.

یک استاد مهندسی ایمنی و بهداشت حرفه ای با اشاره به بحران کووید 19 در بازار روزمره کسب و کار خاطرنشان کرد: خرده فروشی در بسیاری از کشورها کاهش یافته و در عین حال تجارت الکترونیک روند رو به رشدی دارد و کشور ایران بدون تاثیر کرونا بر اقتصاد آن و شیوع ویروس در کشور نیست و می تواند باعث رشد تجارت شود تا متقاضیان بتوانند محصولات مورد نیاز خود را بدون نیاز به حضور فیزیکی در مراکز خرید تهیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: تجارت الکترونیک در سال های اخیر رشد سریعی در ایران داشته است و کسب و کار آنلاین با افزایش استفاده از اینترنت و فضای مجازی به اقتصاد کشور منجر شده است.

صالحی سهل آبادی با بیان اینکه با ظهور دستگاه های دیجیتال قابل حمل در محیط کار و جاهای دیگر، نگرانی عوامل بهداشتی در مورد تأثیرات این دستگاه ها بر زندگی و سلامت انسان تغییر کرده است، توضیح داد: استفاده بیش از حد یا بهتر بگوییم (دستگاه های دیجیتال قابل حمل)، مشکلات ارگونومیکی که باعث می شود. اختلالات و اختلالات اسکلتی عضلانی در بین کاربران این دستگاه ها رو به افزایش است.

اختلالات اسکلتی عضلانی، مشکلات عمده ارگونومیکی

وی مشکلات اسکلتی عضلانی کاربر را اولین و بارزترین مشکل ارگونومیکی مرتبط با استفاده از دستگاه های دیجیتال قابل حمل دانست و اظهار داشت: اینها شامل اختلالات انگشت شست، اختلالات شانه و اختلالات گردن است.

شهید بهشتی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی، احتمال استفاده از این دستگاه ها را یکی از چالش های اصلی این دستگاه ها عنوان کرد. توضیح داده شده: کاربران لپ تاپ را روی زانوهای خود قرار می دهند و کار می کنند. چنین حالتی معمولاً با قرارگیری نامناسب تکیه گاه در قسمت های مختلف بدن همراه است که به خودی خود بروز اختلالات اسکلتی عضلانی را در کاربران تسریع می کند.

گسترش سریع کسب و کارهای اینترنتی و عدم رعایت اصول ارگونومیک

صالحی سهل آبادی با یادآوری همه‌گیری کووید-۱۹ و تغییر ناگهانی ماهیت کار و وظایف در سراسر جهان، گفت: محدودیت‌های سفر و قرنطینه ناشی از این همه‌گیری باعث شده بسیاری از افراد به انجام تکالیف یا محیط‌های دیگر بپردازند. برای کارهای غیر متعارف پرداخت کنید. این شرایط به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت عمومی کمک کرده است. با این حال، برای بسیاری از کارمندانی که می خواهند بین کار و زندگی خانوادگی تعادل برقرار کنند، در حالی که این شرایط به خوبی پذیرفته شده و دارای مزایایی است، برای دیگران دشوار است که با این تغییر ناگهانی در شرایط کار و زندگی سازگار شوند.

وی با بیان اینکه حرکت کنونی جوامع به سمت مخابرات، ملاحظات اساسی ارگونومی را در نظر نگرفته است، گفت: عصر حاضر در حال دور شدن از مدل های سنتی کاری و استفاده از انجام وظایف در فضای مجازی و اینترنتی است که در نتیجه پرداخت هزینه ها در حال انجام است. توجه به ارگونومی و به کارگیری اصول آن می تواند از بروز این اختلالات جلوگیری کرده، عملکرد را بهبود بخشد و بهره وری را در شرایط مخابراتی افزایش دهد.

آموزش کاربران اولین راه برای کنترل خطرات ارگونومیکی است

وی گفت: اولین و کاربردی ترین راه برای کنترل عوامل خطر، آموزش کاربران است. بنابراین هنگام پیاده روی کار با گوشی و تبلت توصیه نمی شود. همچنین اگر فردی از هدست استفاده می کند، دستگاه باید حداقل معیارهای طراحی ارگونومیک و همچنین میکروفون را داشته باشد تا فرد آن را در دست نگیرد. دست تو.

بعد از کار مداوم هر نیم ساعت پنج تا 10 دقیقه استراحت کنید

صالحی سهل آبادی گفت: کار با تلفن همراه، تبلت و سایر دستگاه های دیجیتال قابل حمل بیش از 30 دقیقه توصیه نمی شود. در این صورت لازم است فرد دستگاه دیجیتال را کنار بگذارد، یک دقیقه حرکات کششی انجام دهد و سپس دو تا سه دقیقه پیاده روی کند.

وی با اشاره به زمانی که فرد با استفاده از دستگاه های دیجیتال قابل حمل در حالت ایستاده قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: فرد باید در زمان استراحت آن را کنار گذاشته و پس از یک دقیقه ورزش به مدت 4 دقیقه بنشیند. بهتر است مکانی را برای نشستن انتخاب کنید تا از پشتی مناسب برخوردار باشد. اگر نیاز به استفاده طولانی مدت از این نوع دستگاه ها دارید، بهتر است از لوازم جانبی دستی مانند هدفون و پد برای تایپ استفاده کنید.

شهید بهشتی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برخی از انواع دستگاه های دیجیتال می توانند کوچک بوده و فعالیت فرد را با مشکل مواجه کنند، گفت:

پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی با اصول ارگونومیک

وی به تعریف ارگونومی پرداخت و گفت: ارگونومی یا مهندسی المان انسانی علمی است که به دنبال تولید محصولات، ابزار و ابزار، محیط های کاری و مشاغل متناسب با توانایی های جسمی، روحی و روانی و طراحی علایق انسان است.

صالحی سهل آبادی هدف از این علم را در نهایت افزایش بهره وری، سلامت، ایمنی و رفاه و رضایتمندی انسان ها عنوان کرد. کارفرما مسئول حفظ سلامت جسمی و روانی کارکنان خود در محل کار است. زمانی که طراحی محیط کار ضعیف باشد، کارکنان دائماً در معرض خطرات مختلف به ویژه آسیب های اسکلتی عضلانی قرار می گیرند.

این اساتید مهندسی بهداشت حرفه ای با بیان اینکه عدم رعایت اصول ارگونومیک در محیط کار می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود، اظهار داشتند: عمده ترین مشکلات ناشی از بی توجهی یا بی توجهی به ارگونومیک را می توان اختلالات و اختلالات اسکلتی عضلانی ناشی از کار دانست. همچنین عدم توجه به کار و رفاه انسان، اصول ارگونومیک حمل بار، حرکات تکراری، وضعیت بدنی نامناسب، چاقی، عدم تحرک بدنی و استرس و عوامل روانی و اجتماعی باعث بروز این اختلالات در افراد می شود.

وی با بیان اینکه به کارگیری اصول ارگونومیک در محیط کار می تواند این مشکلات را کاهش داده یا از آن جلوگیری کند، گفت: مداخلات ارگونومیک برای درمان و پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی باید در تکنیک های مداخله موثر مانند ورزش درمانی و تمرینات بدنی گنجانده شود. برنامه های درمانی و مراقبتی

سیستم ایمنی و سلامت محیط کار قدرتمند چیست؟

صالحی سهل آبادی با اشاره به اپیدمی قید 19، داشتن سیستم ایمنی و بهداشت حرفه ای قوی برای حفاظت از محیط کار و ایمنی و سلامت کارگران را مهم دانست. کارگران، مقامات بهداشت عمومی و همه مقامات در سطوح ملی و محلی.

وی با اشاره به شعار امسال (2022) که توسط سازمان بین المللی کار در روز جهانی بهداشت حرفه ای ارائه شد، گفت: بیایید با هم برای ایجاد یک فرهنگ مثبت ایمنی و بهداشت کار کنیم که به معنای فرهنگ ایمنی و بهداشت قوی در کار است. یک حق جهانی برای داشتن یک محیط کار ایمن و سالم که توسط مدیریت کار و کارکنان ارزش گذاری و ترویج می شود. فرهنگ قوی ایمنی و بهداشت شغلی بر اساس مشارکت عمومی ساخته و حل می شود و از این طریق مشارکت همه سطوح سازمانی به منظور تقویت ایمنی و بهداشت شغلی را به میزان قابل توجهی جلب می کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در محیط کاری با فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای قوی، کارکنان باید با خطرات یا خطرات ایمنی و بهداشت شغلی احساس راحتی کنند، خاطرنشان کرد: بنابراین بهتر است آن را مدیریت کنیم. همکاری فعال کارکنان، همواره سعی کنید راه حل های مناسب، موثر و پایدار بیابید. در حالی که امروزه همه ما دائماً درگیر بحران های بهداشت جهانی و خطرات ایمنی و بهداشت شغلی هستیم، همه سطوح باید برای ایجاد یک فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای قوی تلاش کنند.

گفت و گو با خبرنگار مجله سلامتی ایران: رویا یاوری

انتهای پیام/