از چک ایمنی ترمینال ها تا راه اندازی سامانه مراقبت جاده ای

یک محقق ایمنی گفت: شغل یک راننده حرفه ای کمتر از خلبان نیست. “چرا در فرودگاه ها برای سفرهای جاده ای ترتیب نمی دهیم؟” با ترمینال بار و مسافر باید به عنوان فرودگاه برخورد کرد.

در مصاحبه ای با فرشید قاسملو ، مجله سلامتی ایران ، وی با اشاره به اهمیت رسیدگی به تصادفات جاده ای گفت: تصادفات جاده ای یک چالش جهانی است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ، سالانه به طور متوسط ​​1.3 میلیون نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد: 30 تا 50 میلیون نفر در این حوادث به شدت آسیب دیدند. برخی از آنها از ناتوانی دائمی رنج می برند. هزینه این رویدادها به طور متوسط ​​سه درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. همچنین ، 93٪ از تصادفات جاده ای در کشورهای با درآمد متوسط ​​و کم درآمد و متوسط ​​اتفاق می افتد. از طرف دیگر ، این کشورها 60٪ از وسایل نقلیه را در اختیار دارند.

این محقق ایمنی گفت: “بر اساس میانگین جهانی ، ما در رتبه 42 هستیم.” البته این آمار مربوط به سال 2018 است ، زیرا سفرهای جاده ای از زمان انتشار ویروس کرونا کوتاه بوده است. بنابراین تصادفات را به طور مصنوعی کاهش داده است. طبق این آمار سالانه 21000 حادثه در کشور ما رخ می دهد.

قاسملاو گفت: علل تصادفات رانندگی به دو عامل اصلی و فرعی تقسیم می شوند: انسان راننده ، عابر پیاده و مسافر است ، اتومبیل و جاده از عوامل اصلی هستند. زمان روز و شب ، روزهای هفته ، شرایط آب و هوایی ، وضعیت پستی و جاده زیاد از عوامل فرعی تأثیرگذار بر تصادفات هستند.

وی با اشاره به اینکه حمل و نقل جاده ای یک صنعت است خاطرنشان کرد: بر این اساس ، عوامل ایمنی صنعتی را در ایمنی حمل و نقل جاده ای در نظر می گیریم. هیچ حادثه ای دلیل واحدی ندارد ، اما زنجیره ای از علل به عنوان بذر یک زنجیره در کنار یکدیگر قرار می گیرند که معمولاً اولین حلقه زنجیره خطای انسانی است. البته توجه به این نکته مهم است که آسیب آخرین حلقه زنجیره است.

خبر مرتبط:  جزئیاتی از آتش‌سوزی انبارهای سازمان اموال تملیکی

قاسملاو افزود: برای ایجاد ایمنی باید خسارات ناشی از حوادث رانندگی را کنترل کنیم. کمربند ایمنی از تصادف جلوگیری نمی کند ، اما آسیب را کنترل می کند. آسیب دیدن کلاه ایمنی موتورسیکلت ، صندلی کودکان و … را کنترل می کند.

وی گفت: “در آغاز قرن بیستم ، یک مهندس برجسته ایمنی 75000 تصادف صنعتی را با دقت بررسی کرد و دریافت که 88٪ از حوادث مربوط به عوامل ناامن و 10٪ ناامن است ، اما 2٪ قابل شناسایی نیست. هر دو افزایش می یابد احتمال و شدت حادثه به ازای هر یک درصد افزایش ، خطر تصادف منجر به فوت چهار درصد افزایش می یابد.

محقق دوم در زمینه ایمنی گفت: دومین درگیری در تصادفات را می توان نتیجه مصرف الکل و داروهای روانگردان دانست. رانندگی بعد از نوشیدن مشروبات الکلی خطر تصادفات را افزایش می دهد ، که مورد توجه بسیاری در جهان قرار گرفته است. عامل سوم حواس پرتی مانند سیگار کشیدن ، چرت زدن و تمرکز روی تلفن های همراه است. هنگام استفاده از هندزفری هنگام رانندگی احساس امنیت می کنند ، اما برخی فکر می کنند هندزفری باعث حواس پرتی نیز می شود.

وی ادامه داد: عامل چهارم استفاده نکردن از تجهیزات ایمنی از جمله کمربند ایمنی است و اینها عواملی هستند که باعث بروز حوادث می شوند.

وی با اشاره به شرایط ناامن منجر به تصادف گفت: “یکی از این عوامل طراحی ناامن جاده ها است.” باید توجه داشته باشیم که آنها تأثیر بسزایی در ایمنی جاده ها دارند. در این طراحی ، کلیه کاربران از جمله عابران پیاده ، دوچرخه سوار ، اتومبیل باید در نظر گرفته شود. اگر جاده ایمن نیست ، باید از علائم و هشدارها استفاده کنید. جاده باید سخاوتمندانه باشد و اولین اشتباه نباید آخرین اشتباه باشد.

خبر مرتبط:  انفجار ساختمانی مسکونی در شهران

این محققان ایمنی با اشاره به اینکه 75 درصد کشور ما کوهستانی است ، گفتند: “بدیهی است که در شرایط کوهستانی نمی توانیم 100٪ شرایط ایمن داشته باشیم.” بنابراین ابتدا راننده باید از این موضوع آگاه باشد و همچنین از علائم هشدار دهنده استفاده کند.

وی گفت: متأسفانه ، گاهی اوقات شاهد خروج اتومبیل از نقص فنی در ترمینال هستیم. “قابل قبول نیست.” در وسایل نقلیه سنگین ، سیستم دیگری وجود دارد که کمک می کند تا ماشین نسبتاً سریع متوقف شود ، که به آن ترمز یا اگزوز موتور می گویند. متاسفانه ، بسته به این ترمز گاهی دیده می شود که راننده به نقص فنی خودرو توجه نمی کند.

محققان با استناد به مانورهای وسایل نقلیه سنگین گفتند: “بعضی اوقات وسایل نقلیه سنگین دستکاری می شوند. به عنوان مثال ، یک مخزن سوخت اضافه می شود که مرکز ثقل اتوبوس را تغییر می دهد و احتمال واژگونی اتوبوس را افزایش می دهد.” بعضی اوقات می بینیم که بسیاری از اتوبوس ها هنگام حرکت ناپایدار هستند. این ممکن است به دلیل دستکاری یا کنترل بارهای سنگین باشد.

وی گفت: راننده باید به این موارد نگاه کند و اهمیت کار یک راننده حرفه ای کمتر از خلبان نیست. در این شرایط ، حرفه ای بودن راننده در کاهش تصادفات بسیار مثر است. آیا سیستم معلم و دانش آموز برای آموزش یک راننده حرفه ای کافی است؟ من فکر می کنم یک راننده حرفه ای باید حداقل تجربه آموزش فنی و حرفه ای را داشته باشد.

قاسملاو با اشاره به نظم پایانه ها گفت: چگونه اتومبیل به دلیل خطای فنی از پایانه مسافربری خارج می شود؟ چرا در فرودگاه ها برای سفرهای جاده ای ترتیب نمی دهید؟ ترمینال مسافر و بار باید یک فرودگاه در نظر گرفته شود. قبل از پرواز ، یک سری بررسی انجام می شود که باید در ترمینال ها انجام شود. همچنین ، در فرودگاه ها ، آنها منتظر نمی مانند که هواپیماها خراب شوند و سپس آنها را به تعمیرگاه منتقل می کنند. اتوبوس ها باید از نظر ایمنی مرتباً بازرسی شوند.

خبر مرتبط:  کشف ۶۰ میلیارد ریال داروی فاسد در شیراز

وی گفت: “از سال 1997 اسکن در سوئد به نام VisionEuro انجام شده است.” شعار این بود که مرگ یک نفر در یک تصادف جاده ای غیرقابل قبول است. تصادفات امری نسبی است زیرا ما نمی توانیم تعداد تصادفات را کاهش دهیم. در اسکن تلفات ، هدف این است که حادثه اتفاق بیفتد اما افراد نباید آسیب جدی ببینند. واقعیت این است که در همه کشورها تصادفاتی رخ می دهد اما آنها برای کاهش آنها گام برداشته اند.

قاسملاو با بیان اینکه کارهای زیادی برای کاهش تصادفات باید انجام شود ، گفت: “پنج راه حل اصلی برای این اسکن وجود دارد که باید روی هم قرار بگیرند.” کاربر ایمن ، اتومبیل ایمن ، جاده ایمن ، سرعت ایمن ، اورژانس و مراقبت های بعدی

وی گفت: آموزش ، تدارکات ، مهندسی ، مشوق های مالی و امکانات واکنش اضطراری خطرات مانند تصادفات جاده ای را کاهش می دهد.

وی گفت: همانطور که ما یک سیستم نظارت بر پرواز داریم ، به یک سیستم نظارت بر جاده نیز نیاز داریم که آژانس های مختلف بتوانند در آن شرکت کنند. همچنین می توانیم در این زمینه از خیرین کمک بگیریم. » من فکر می کنم ما باید سعی کنیم در کشور خود اسکن کنیم تا کسی در تصادفات جاده ای جان خود را از دست ندهد ، بنابراین ما به یک سیستم مراقبت از جاده نیاز داریم.

وی ادامه داد: اگر قانون ایجاب می کند ، ما باید قانون را به مجلس ببریم ، در هر صورت ، به نظر می رسد که ایجاد می شود.

انتهای پیام