از دست رفتن یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار سال عمر

به گفته رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از حوادث جاده ای ، ایرانیان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند که باعث مرگ بیش از 1.4 میلیون نفر در تصادفات در ایران شده است. بنابراین ، اگر 84 میلیون جمعیت ایران را بر 100000 تقسیم کرده و آن را در 1700 سال ضرب کنیم ، این عدد فرد به دست می آید.

به گزارش مجله سلامتی ایران ، این روزنامه همشهری وی نوشت: “بلندی های جولان ، مرگبارترین در کشور ، تیغ تیز یک قاتل حرفه ای ایرانی دیگر ، یعنی تصادفات را کاهش نداده است. با وجود شیوع گسترده کرونا و محدودیت های مختلف ترافیکی در کشور ، تعداد کشته های ایرانیان به دلیل تصادفات رانندگی کاهش نیافته است ؛ حوادثی که آسیب های روانی ، اقتصادی و اجتماعی گسترده ای دارند.

دیدگاه آماری کامل حوادث رانندگی نوعی محدودیت است ، یا از پیامدهای مختلف این حوادث غفلت می کند. در عمل ، رواج این دیدگاه در ایران منجر به غفلت از آسیب های روانی ، اقتصادی و اجتماعی ناشی از تصادفات و تأثیر طولانی مدت این رویدادها بر کیفیت زندگی قربانیان شده است. تأثیرات مختلف حوادث رانندگی بر عوامل بهداشتی ، درمانی ، اقتصادی و اجتماعی در یک حادثه ، و هنگامی که هزینه های حوادث پولی و غیر پولی است ، سیاست گذاران می توانند برنامه ریزی جدی تری انجام داده و حوادث را کاهش دهند.

ما با همایون صادقی باجارگانی ، رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از حوادث جاده ای صحبت کردیم تا ابعاد وضعیت ایران را از نظر آثار و هزینه های مادی و غیر مادی حوادث رانندگی معرفی کنیم. آنها به شاخص DALY اشاره می کنند ، که معیاری از نحوه تأثیر کیفیت زندگی و کیفیت زندگی بر بیماری یا آسیب است که از صفر (بدون معلولیت) تا یک (مرگ) محاسبه می شود.

صادقی باجارگانی در گفت وگو با همشاه در مورد وضعیت ایران در این شاخص می گوید: “ما می خواهیم همه صدمات ناشی از حوادث رانندگی مانند آسیب نخاعی یا قطع انگشتان ، از دست دادن بینایی ، ضربه مغزی و انواع ناتوانی ها ایجاد شود. با حمایت سازمان بهداشت جهانی مطالعه در این زمینه ، شاخص دالی ، تعداد سالهای زندگی از دست رفته و سالهای معلولان را اندازه گیری می کند.

از دست دادن یک میلیون و 400 هزار سال عمر

به گفته رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از حوادث جاده ای ، ایرانیان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند و بیش از 1.4 میلیون نفر در تصادفات در ایران جان خود را از دست داده اند. بنابراین ، اگر 84 میلیون جمعیت ایران را بر 100000 تقسیم کرده و آن را در 1700 سال ضرب کنیم ، این عدد فرد به دست می آید.

خبر مرتبط:  مبتلایان به آنفلوآنزا چه بخورند؟

ترکیه 2.5 برابر ایران بهتر است

همایون صادقی ، تاجر که آمار ترافیک بین ایران و ترکیه را مقایسه می کند ، می گوید: “تجزیه و تحلیل آمار تصادفات رانندگی در ایران در چند سال گذشته نشان می دهد که حوادث رانندگی به طور متوسط ​​سالانه 17000 نفر را می کشد.” به عبارت دیگر ، هر 100000 نفر در ایران 20 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند ، در حالی که در ترکیه از هر 100000 نفر 7 نفر جان خود را از دست می دهند. به عبارت دیگر ، ترکیه از نظر مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی 2.5 برابر ایران بهتر است. در ایران و ترکیه ، شاخص های بهداشتی و درمانی بسیار به هم نزدیک هستند ، بنابراین برای یافتن علت اصلی این تفاوت در آمار حوادث رانندگی ، باید به دنبال متغیرهای دیگری باشیم که بر تشدید این حوادث تأثیر می گذارد. اگر بخواهیم تعداد کشته های حوادث رانندگی در دقیقه را بررسی کنیم ، در 5 سال گذشته ، هر نیم ساعت یک نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست می دهد. “

این تصادف حدود نیمی از ضایعات نخاعی را در ایران به خود اختصاص داده است

با این حال ، نسبت صدمات ناشی از تصادفات رانندگی در ایران نسبت به جهان نشان می دهد که ایران در این شاخص رتبه خوبی ندارد. به گفته صادقی باجاراغانی ، “به ازای هر مورد فوتی در تصادفات رانندگی در جهان ، 15 تا 25 جراحت قابل توجه وجود دارد که در ایران 20 تا 22 جراحت در هر پا است.” به عبارت دیگر ، در ایران هر 1.5 دقیقه یک نفر به دلیل حوادث رانندگی در بیمارستان بستری می شود و حدود نیمی از ضایعات نخاعی و فلج در ایران مربوط به آسیب های رانندگی است. بستری شدن در اثر حوادث رانندگی ، اگر منجر به مرگ نشود ، بیشتر از سایر افرادی است که به دلایل دیگر در بیمارستان بستری هستند. بنابراین ، بار جراحات بیمارستانی که بر نظام پزشکی ایران تحمیل می شود ، بیشتر از سایر بیماری ها است ».

خبر مرتبط:  اجرای طرح کتابخانه گردی در زنجان - خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

بر اساس گزارشات سازمان بهزیستی ، به طور متوسط ​​سالانه حدود 2500 نفر در ایران دچار ضایعات نخاعی می شوند و بیش از 50 درصد آنها دچار تصادفات جاده ای می شوند. مصطفی سراج ، مدیر مرکز توانبخشی و مراقبت بهزیستی گفت: یا حادثه ای باعث صدمه به ستون فقرات یا جسم می شود (بدون احتساب هزینه درمان و بیمارستان) – حداقل 4 میلیون و 500 هزار تومان در ماه.

تصادف و هزینه های نجومی به خانواده تحمیل می شود

مدیر مراکز توانبخشی و مراقبت سازمان بهزیستی گفت: تحقیقات نشان می دهد هزینه مالی فردی که از ضایعه نخاعی رنج می برد تا پایان عمر بیش از 400000 دلار است. مطالعات انجام شده در ایران نشان می دهد که حداقل 4 میلیون و 500 هزار تومان در ماه هزینه مراقبت و توانبخشی برای فردی است که از ضایعه نخاعی رنج می برد ، که در صورت در نظر گرفتن هزینه درمان و بستری شدن در بیمارستان می باشد. هنگامی که شخصی در تصادف قرار می گیرد ، یک مشکل جدی دیگر وجود دارد ، علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین مالی بر سیستم بهداشت و سلامت جامعه و خانواده و این تقسیم خانواده های زیادی است ، زیرا وقتی سرپرست خانواده مجروح می شود. تقریباً همه اعضای خانواده تحت تأثیر این مشکل قرار دارند و دارای مشکلات عاطفی ، روانی و روانی هستند. مشکلات فروپاشی واحد خانواده ، عدم بیگانگی با خانواده ، راه حل های احساسی وجود دارد که برای آنها برابری اقتصادی تعیین نمی شود. “

کاهش کیفیت زندگی در زنان

یکی دیگر از پیامدهای کاهش زندگی ، رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از حوادث جاده ای است که از آن به عنوان عارضه تصادفات رانندگی یاد می شود. وی گفت: “اکثر مطالعات نشان می دهد که کیفیت زندگی مردم پس از یک تصادف رانندگی کاهش می یابد.” از نظر جنسیت ، زنان به احتمال زیاد با افت کیفیت زندگی روبرو می شوند. افراد مسن ، افراد مبتلا به PTSD و افسردگی ، و همچنین افرادی که دچار اندام تحتانی و آسیب لگن هستند نیز احتمالاً کیفیت زندگی را کاهش می دهند. “هنگامی که یک تصادف رانندگی جدی رخ می دهد ، استرس مالی شدیدی وجود دارد ، ماشین خراب می شود ، هزینه های سنگین درمان پزشکی خانواده را خراب می کند و احتمال ناتوانی افزایش می یابد.”

خبر مرتبط:  پیروزی حزب حاکم در انتخابات پارلمانی الجزایر

تصادف طبقه اجتماعی افراد را تغییر می دهد

صادقی باجارگانی در توصیف تاثیر اقتصادی تصادفات رانندگی بر زندگی خانوارهای ایرانی می گوید: “مطالعات نشان می دهد که حوادث رانندگی می تواند طبقه اقتصادی افراد را یک گام جلوتر بردارد. همانطور که مطالعات تجربی ما نشان می دهد ، یک سوم افرادی که دچار آسیب شدید ترافیکی شده اند سطح قابل توجهی را از دست می دهند. یک چهارم افراد شغل خود را از دست می دهند و نمی توانند حداقل به مدت 2 ماه به کار خود بازگردند. مطالعات مختلف نشان می دهد که حدود 2 تا 7 درصد از درآمد ناخالص ملی ایران صرف حوادث رانندگی می شود. این رقم بسیار بزرگی است. “

اختلال استرس یک بیماری شایع در بین قربانیان تصادف است

یکی از اولین پیامدهایی که رئیس مرکز تحقیقات حوادث جاده ای به آن اشاره کرد ، مشکلات مربوط به سلامت روانی قربانیان تصادفات جاده ای و اطراف آنها است. صادقی باجارگانی ، صاحب خانه می گوید: “صدمات ناشی از ترافیک دارای ویژگی خاصی است که به طور ناگهانی اتفاق می افتد.” برای فردی که با سرطان دست و پنجه نرم می کند ، او و خانواده اش به مرور این مشکل را می پذیرند ، اما ناگهانی تصادفات رانندگی و افزایش فشار بر اطرافیانش. در تصادفات رانندگی ، دو یا چند نفر از اعضای یک خانواده ممکن است دچار مشکلات جدی یا مرگ شوند که این امر بار روانی را تشدید می کند. افسردگی و PTSD دو پیامد شایع تصادفات هستند. مطالعات نشان داده است که PTSD یک اختلال استرس پس از سانحه است که 6 تا 45 درصد افراد را پس از یک حادثه رانندگی تحت تاثیر قرار می دهد. “این عارضه اغلب یک تا 10 ماه پس از یک حادثه رانندگی ظاهر می شود.”

با این حال ، در ایران توجه به تلفات رانندگی معمولاً فقط تا پایان بهبود جسمی در بیمارستان ادامه دارد و فرد مصدوم پس از ترخیص از بیمارستان مرخص می شود. صادقی اعتراف می کند که “سیستم مراقبت های بهداشتی ایران به آثار روانی مجروحان پس از ترخیص از بیمارستان توجه چندانی نمی کند.”

وی می افزاید: “داده های اولیه از مطالعه کوهورت ترافیک فارس نشان می دهد که از هر دو عابر پیاده آسیب دیده و بستری در بیمارستان ، یک نفر نیاز به مراجعه به روانپزشک و روانشناس مبتلا به درجه PTSD و افسردگی دارد و حدود 20 درصد نیز دچار PTSD هستند.”

انتهای پیام