عمومی

ارزیابی سفر رئیس مجلس به مسکو

در این راستا ، توجه به عوامل زیر می تواند منجر به قضاوت عادلانه درباره اهداف و دستاوردهای سفر شود.

1- سفر آقای خالیبوف به دعوت رسمی رئیس دومای روسیه آقای ویشیسلاو والودین برای تقویت همکاری های پارلمانی برای حمایت از روابط رسمی بین دو کشور برنامه ریزی شده بود. آقای خلیفه اف علاوه بر سخنران دوما ، با رئیس شورای فدراسیون روسیه (سنا) و دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه نیز دیدار کرد. این جلسات کاملاً مطابق با استانداردها و پروتکل های رسمی بود و در فضایی دوستانه و محترمانه برگزار شد. این گفتگوها موضوعات مورد علاقه گسترده در روابط دوجانبه ، چندجانبه و تحولات منطقه ای و جهانی را پوشش می دهد. عموماً ، سفر روسای پارلمان به عنوان نماینده مردم با حمایت روابط رسمی بین کشورها و این دیدار با حمایت پارلمان های دو کشور برای توسعه و تقویت روابط تهران و مسکو صورت گرفت. واضح بود در این گفتگوها ، بر لزوم تدوین نقشه راه روابط استراتژیک در مناطق مختلف تأکید شد. رئیس شورای مشورتی اسلامی کمیسیون عالی پارلمان مشترک ایران و روسیه ، دبیر کل ائتلاف اقتصادی اوراسیا ، در مورد راه های گسترش همکاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نشست گروه روسیه در محل اقامت خود صحبت می کند. و بازرگانان ایرانی با آقای خلیفاف ، عقاید هر دو طرف را برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور نشان می دهند.

2- ارسال پیام رهبر معظم انقلاب به آقای پوتین اهمیت این دیدار پارلمانی و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به روابط استراتژیک دو کشور را افزایش داد. با توجه به لزوم اجرای پروتکل های تاجگذاری و غیرقابل قبول در طرف ایرانی ، آقای پوتین ، رئیس مجلس شورای اسلامی ، نیازی به ارائه پیام ندارد. آقای پوتین پیام را به عنوان فرستاده ویژه پوتین دریافت كرد و ساعتی بعد به وی گفتند كه رئیس جمهور روسیه نامه را برای هیئت ایرانی خوانده است. بنابراین ، عدم حضور آقایان خلیفاب و آقای پوتین از اهمیت پیام اصلی رهبر معظم انقلاب و تمرکز ویژه وی بر تقویت روابط بین دو کشور نمی کاهد. ارسال پیام به رهبران کشورها توسط نمایندگان آنها روشی معمول در زمینه روابط خارجی است.

خبر مرتبط:  نامه‌ای از نادر ابراهیمی؛ سازمان مجاهدین، فاسدترین گروه شبه سیاسی

3- روابط ایران و روسیه طی پنج قرن گذشته فراز و نشیب های بسیاری داشته است ، اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تقویت تمایل کشورها برای همکاری منطقه ای و مقابله با یک جانبه گرایی ، روابط جمهوری اسلامی و ایران بر اساس احترام متقابل و منافع ملی. دو کشور تأسیس شده است. یکی از ابعاد این تعاملات ، مبارزه با همکاری و تروریسم در بخشهای امنیتی و دفاعی ، به ویژه در سوریه ، عراق و افغانستان است. توسعه همکاری های اقتصادی اهمیت روابط دو جانبه را دوچندان کرده است زیرا محدودیت های قهری را بر دو کشور تحمیل می کند. همکاری اقتصادی ایران و روسیه در حوزه اقتصادی موجب تقویت اقتصاد و کاهش فشار بر دو کشور می شود. علاوه بر این ، چین و روسیه تاکنون در مجامع بین المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل علیه سیاست های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران از ایران حمایت و پشتیبانی کرده اند. گسترش روابط ایران و روسیه نه تنها به نفع منافع دو کشور است ، بلکه عامل اصلی امنیت ، ثبات و توسعه مناطقی مانند غرب آسیا ، قفقاز و آسیای میانه است. در این میان ، تداوم و توسعه همکاری های پارلمانی و تقویت روابط پارلمانی مطمئناً اساس روابط رسمی رسمی خواهد بود.

4- برخی از نویسندگان و رسانه ها در خارج از کشور تقویت روابط تهران – مسکو را در برابر منافع غرب در نظر گرفته اند و قصد دارند در تنظیمات مختلف از جمله لبه های سفر رئیس مجلس به مسکو ، این روابط را به هم بزنند. پاسخ دادن به چنین اظهارنظرهایی مناسب نیست ، بلکه برای برخی از افراد دلسوز که همان مسیر را در کشور طی می کنند چین ، هند ، همسایگان است. تقویت سیاست شرقی ایران عملی منطقی و منطقی است که در دستور کار قرار گرفته و موقعیت ایران را در روابط خارجی تقویت می کند.

خبر مرتبط:  امام رضا(ع) و درفش ایرانیان

5- به طور کلی ، رئیس مجلس شورای اسلامی ، مسکو ، گفت که دوره پس از ترامپ اقدامی سازنده و به موقع بود که پیام مهمی به رهبر معظم انقلاب اضافه کرد. پیگیری این توافق نامه های سفر باعث تقویت روابط بین ایران و روسیه می شود و ممکن است برای سفرهای آینده ، به ویژه در بخش اطلاعات ، از بین برود و مورد توجه مجلس شورای اسلامی و برنامه ریزان تجهیزات دیپلماتیک قرار گیرد.

در همان زمان ، انتظار می رود که سفیر ما در روسیه به عنوان فردی آگاه و نماینده دولت ، در مصاحبه های خود ملت ایران و کارشناسان را در مورد واقعیت های موضوع ، با تشریح ابعاد اصلی و دستاوردهای سفر ، مطلع سازد.