نماد سایت مجله سلامتی ایران

آیا حافظه انسان قابل اعتماد است؟

 

خانم لوفتوس، روانشناش دانشگاه کالیفرنیا، تحقیقات بیشماری انجام داده است تا عدم اطمینان به حافظه را مشخص کند. یکی از مواردی که جنجال زیادی به پا کرد به این صورت است. در ساعات اولیه صبح، شخصی عجیب از پنجره به خانه خانم M در کالیفرنیا وارد شد و وقتی دید این خانم در بستر است تصمیم گرفت تا به او تجاوز کند، اما با جیغ خانم M افراد دیگر در خانه از خواب بیدار شدند و آن مرد فرار کرد.

خانم M این مشخصات را در مورد فرد متجاوز به پلیس اعلام کرد « سیاه پوست با وزن تقریبی 170 پوند.   بلندی قد او 57 و یا 59 بود، موهایش بافت شده بودند و کلاه آبی رنگ بیس بال بر سر گذاشته بود»

ماموران خانه خانم M را زیر نظر گرفتند و متوجه شدند شخصی با چنین مشخصات در همسایگی این فرد وجود دارد. نام این مرد ژوزف پاسلی بود. این فرد به عنوان متهم دستگیر شد و به زندان فرستاده شد. محقق امور حافظه، الیزابت لوفتس، چند ما بعد با انجام یک سری از آمایشات بر روی فرد متهم از طرف وی شهادت داد.

او به هیئت ژوری گفت چقدر حافظه جایزالخطاست. چقدر استرس و ترس بر روی توانایی خانم M اثر گذاشته است و سبب شده است حافظه او به خوبی کار نکند، و چقدر سخت است کسی بتواند فردی بتواند کسی چهره فردی را در آن شرایط به یاد بیاورد.

پروفسور لوفتوس تا به حال به دادگاه افراد جنایتکار زیادی رفته است و به هیئت ژوری یادآوری کرده است که حافظه ناپایدار است و اگر رویدادی ضبط نشده باشد شاهد عینی قابل اطمینان نیست!

تحقیق بعدی در مورد قدرت حافظه!

در تحقیقات دیگری لوفتوس و تیم تحقیقاتی‌اش تصمیم گرفتند تا به این موضوع بپردازند که مغز انسان تا چه اندازه تحت تاثیر واژه ها قرار دارد.

در این آزمایش تعدادی فیلم از صحنه تصادف دو ماشین به شرکت کنندگان نشان داده شد و بعد از اتمام نمایش فیلم این شرکت کنندگان به دو دسته تقسیم شدند و تعدادی سوال از آنها پرسیده شد.

از گروه اول این سوال پرسیده شد: «این دو ماشین در لحظه تصادف چه سرعت داشتند؟» و از گروه دوم این سوال پرسیده شد : « این دو ماشین در لحظه تصادف سخت و شاخ به شاخ شدن چه سرعتی داشتند؟».

نتایج نشان دادند افرادی که در معرض کلماتی مانند تصادف سخت و سهمگین قرار داشتند سرعت ماشینها را بالاتر تخمین زدند و افرادی که در معرض این کلمات قرار نداشتند سرعت معقول تری را با توجه به فیلمی که دیده بودند حدس زدند.

سپس بعد از یک هفته از انجام این آزمایش تیم تحقیقاتی دوباره به سراغ شرکت کنندگان رفتند و از آنها خواسته شد بگویند شیشه کدام ماشین در حین تصادف خورد شد. نتایج نشان میداد افرادی که در معرض کلماتی مانند تصادف سهمگین و و حشتناک قرار داشتند بیشتر نسبت به گروه دوم متعقد بودند که شیشه های ماشین خورد شده است، در صورتی که در واقعیت شدت تصادف به حدی نبود که سبب خورد شدن شیشه های ماشین بشود!

حافظه موضوع پیچیده ای است!

تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می دهند که حافظه موضوع بسیار پیچیده ای است و باید موارد متعددی در حافظه در نظر گرفته شوند. اما در این مورد به این موضوع توجه داشته باشید که برای استفاده از حافظه باید به سلامت عمومی بدن اهمیت بدهیم. مطالعات نشان می دهند افرادی که سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارند حافظه آنها ناپایدار و غیر قابل اعتمادتر است. بنابراین، افزایش سلامت موضوع مهمی است که در قدرت حافظه باید به آن توجه داشته باشیم.

جمع بندی

تا بدینجا تلاش کردیم تا شما را با موضوع حافظه و ماهیت پیچیده آن آشنا کنیم. همانطور که در بالا اشاره کردیم حفظ سلامت نقش بسیار مهمی در ارتقا حافظه دارد. شما برای حفظ سلامت می توانید از مکملهای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنید و داروخانه ها تنها مکان امنی هستند که شما می توانید مکملهای خود را خریداری کنید. ممکن است رفتن به داروخانه برای شما سخت باشد! نگران نباشید. شما می توانید انواع مکملهای تقویت سیستم ایمنی بدن، مکملهای تقویت قوای جنسی و کاندوم، خرید ماسک و شیلد و محصولات دیگر را از داروخانه آنلاین سفارش دهید و در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

 

خروج از نسخه موبایل