عمومی

آزارها و لذت‌های شرم‌آور – مجله سلامتی ایران

اگرچه آنها ادعا می كنند كه این نوع خوشبختی در انسان احساس طبیعی است ، اما آنها معتقدند كه امروز خوشبختی توسط بدبختی دیگران منتشر می شود و بنابراین به مطالعات بنیادی تری نیاز دارد. اسمیت به نازی های زمان هیتلر اشاره می کند ، که چگونه آنها از غم و اندوهی که به یهودیان وارد کردند و توهین های تحقیرآمیز آنها خوشحال شدند.

دنیای انگلیسی زبان از همان کلمه اساسی آلمانی برای لذت استفاده می کند. این اصطلاح به وضعیتی گفته می شود که در آن مردم از شکست ، درماندگی ، تخریب ، سقوط ، درد و خشونت دیگران خوشحال می شوند. در سال 1886 ، ادواردو زاماکوی ، نقاش اسپانیایی ، اثر مشهوری به نام “بازگشت به صومعه” را کشید که در آن کشیشی الاغی را در دست دارد و از او می خواهد که درمانده و خشمگینانه حرکت کند. او تقلا می کند اما قدمی از الاغ بر نمی دارد. در این نقاشی چشم هر ناظری به چهره های دیگر کشیشان است ، با خنده و لبخند ، آنها را با دست نشان می دهد. این نقاشی یکی از خوشحالترین نمونه ها به حساب می آید. در شادونفریده افرادی را می بینیم که وقتی اشک شکست را می بینند اشک شادی می ریزند.

گاهی تعریفی وجود دارد که شاد بودن روحیه ما را بهبود می بخشد و قلب ما را خنک می کند و ذهن ما را راحت می کند. در همان جنگ جهانی دوم ، افراد زیادی از هر نژاد ، مذهب و نژاد هیتلر را به مغز او شلیک کردند و اشک شادی ریختند. در فیلم ها ، اغلب پس از مجازات یا مرگ شخصیت منفور یک داستان ، لذت مخاطب را می بینیم. روانشناسانی مانند اسمیت تفسیر می کنند که شادی در غم دیگران اعتماد به نفس و خوش بینی نسبت به جهان را افزایش می دهد ، به ویژه “تازه واردان” ما که به رفتار ناشایست ما یا افراد با قدرت ، ثروت و شهرت حسادت می کنند. او همیشه در حال صعود و پیروزی است.

خبر مرتبط:  نیاز ۷۰ میلیاردی برای ترمیم نقاط حادثه‌خیز دیواره ساحلی «خرم‌رود» - خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

بدون شک ، خوشبختی دارای عناصر پیچیده و بسیاری است که در این مقاله کوتاه قابل حل نیست. خوشبختی دیگران ، درد ، آسیب دیدگی یا زمین خوردن مسئله ساده ای نیست و بسته به مدل متفاوت می تواند تفسیر شود. با این حال ، من می خواهم اذعان کنم که لذت بخش است ، به ویژه پس از رشد و گسترش شبکه های اجتماعی مجازی. متأسفانه ، همیشه مشاهده کلیپ هایی از کلیپ ها که شامل “ماجراجویان کامل” در رسانه های جمعی ، به ویژه در تلویزیون نیست ، معمول است ، اما افراد عادی ، مانند کودکان یا افراد مسن ، اغلب به در و دیوار می کوبند تا بیشترین استفاده را ببرند مخاطب باشد یا به موقعیت های مختلف بخندد. در این فیلم ها که معمولاً با یک آهنگ کمیک همراه است ، افراد آسیب دیده به ویژه کودکان اشک درد می ریزند و سعی می کنند با تماشای آنها بینندگان را خوشحال کنند!

اما این روزها برخی از کاربران شبکه های اجتماعی یک قدم جلوتر رفته اند که من آنها را “آزار و اذیت بی شرمانه” می نامم. او از پخش کلیپ های معمولی راضی نیست و خودش شروع به تولید محتوا برای جذب دنبال کنندگان (لایک ها) و لایک های بیشتر کرده است. این به معنای جوک های شهری ، جوک های براندازانه یا کلیپ هایی است که با نام دوربین مخفی ساخته شده و در برخی موارد عناوین “چالش” نامیده می شود. این مثال ها را در نظر بگیرید: یک نوجوان کف پدر خوابش را سبک می کند و از وحشت و درماندگی پدرش می خندد.مردی پارچ را می بیند و آب سردی را بر صورت دوست تندخو می ریزد. ، شخصی ناخواسته موهای بلند همسرش را کوتاه می کند و سپس با فریاد او می خندد ، کسی مارمولک را روی شانه های شخص دیگری می گذارد و سپس از وحشت می خندد ، وقتی کسی ناگهان ضبط صوت را نزدیک گوش می کند. مرد دیگری که خواب است پس از دیدن وحشت خود روشن می شود و می خندد ، کسی چراغ بالابر را خاموش می کند و سپس ماسک وحشتناکی را روی صورت او می گذارد و از ترساندن با او لذت می برد.

خبر مرتبط:  چطور ۱۱۰ سال عمر کنید؟

فراموش نکنیم که طرف دیگر این فیلم ها مخاطبانی هستند که آنها را دوست دارند. در طرف دیگر این نوع “آزار و شکنجه شرم آور” “لذت های شرم آور” قرار دارد. مخاطب ، با دیدن اضطراب مردم در فیلم ها ، با سو ab استفاده کننده است. بدون شک ، اگر مراقب نباشیم ، لذت آزار دیگران می تواند فرهنگی و طبیعی باشد.

1 Schadenfreude

* عضو گروه جامعه شناسی ، دانشگاه گیلان